PDA

Bekijk Volledige Versie : Bosch microkettingzagen, waarom?

MarcelG
03-07-17, 19:25
https://www.gamma.nl/bosch-microkettingzaag

Iemand hier al gezien? Ik denk niet dat dit het wordt maar ja Bosch heeft er vast over nagedacht...

hstraat
03-07-17, 19:31
Zit me het nut van zo'n ding te bedenken maar kom er niet op. Je kan er niet mee in een deur gaan frezen in ieder geval.

MarcelG
03-07-17, 19:39
Je kan er ook geen fatsoenlijke radius mee zagen, dus hij zal voor de dhz naast een decoupeerzaag gebruikt worden...

Ook de claim dat je hier wel mee kan "invallen" en een decoupeerzaag niet ben ik het niet mee eens, dit doe ik regelmatig.

Pel
03-07-17, 19:50
Het zaagje gaat maar 50 mm diep dat is m.i. niet veel, het lijkt me wel makkelijk voor inval werk, als je bijvoorbeeld een gootsteenbak in een aanrechtblad moet zagen, hoef je niet voor te boren op de hoeken. De prijs van € 160 lijkt mij nogal hoog voor de gewone DHZ, of de proffessional hier voor warm loopt waag ik te betwijfelen? Ik vraag mij af wat de meerwaarde van dit zaagje is t.a.v de meest gangbare elec. zaagjes die verkrijgbaar zijn.

Groet Pel.

Wim Kluck
03-07-17, 20:01
Ik zie ook zo een twee drie niet echt voordeel bij deze zagen. Wil je echter constructies maken van massieve balken dan zie ik wel mogelijkheden. Alhoewel dat doen bijna geen particulieren en doet deze machine het ook in 5 cm dik eiken?

JPAJS
03-07-17, 20:28
https://static.gamma.nl/medias/sys_master/h44/ha1/9106835603486.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=XyNGbCLi4AI

Pel
03-07-17, 21:02
De Hubo heeft hem al voor € 109 dat klink al beter als die adviesprijs van € 160. Vraag me wel af wat de losse zaagjes kosten?
Hubo heeft zijn prijs € 160 op de site aangepast zie ik nu ▒ een uur later.

Groet Pel.

Ik zie dat het ding nog meer mogelijkheden heeft!

65805

Sang
03-07-17, 21:20
Hij zal sneller zagen dan een decoupeerzaag? Maar ja dat doet een cirkelzaag ook

edit: Filmpje bekeken, nee is langzamer :")

Viepert
03-07-17, 22:27
1 hele grote nadeel van deze zagen, en dat heb ik nog niemand horen zeggen.
Wat als dat ding bot is, breekt oid. Heb de vervangers nog niet in de schappen zien liggen.
En wie weet wat dat gaat kosten, decoupeerbladje is vele malen goedkoper lijkt mij.
Decoupeerzaagjes hangen er genoeg in alle soorten, maten en materialen.

Ff tussendoor, kan je hiermee ook alu of staal zagen, lijkt me niet.
Meer nadelen als voordelen zoals ik het zie.
Enige voordeel, je kan ermee invallen. Maar als je een beetje weet wat je doet
kan je dat ook met een normale decoupeerzaag.......

HansB
04-07-17, 07:29
Is dit een verlate 1 april grap?

Zo niet, hoe ga je ooit zo'n kleine ketting slijpen?
Als je ziet met een normale kettingzaag wat een enorm verschil er zit in precisie en snelheid tussen scherp/bot, hoge/lage spaanbegrenzers, snijhoek, etc. Dan bekruipt mij de indruk dat dit echt hobbyspul is voor zeer incidenteel gebruik.
Met een goede decoupeerzaag kun je volgens mij een stuk meer. Je zult af en toe een startgaatje moeten boren maar hoe lang duurt dat? 30 seconden?

Ik zie er zo snel nog geen nut in.

jaap
04-07-17, 07:49
De Hubo heeft hem al voor € 109 dat klink al beter als die adviesprijs van € 160. Vraag me wel af wat de losse zaagjes kosten?
Hubo heeft zijn prijs € 160 op de site aangepast zie ik nu ▒ een uur later.

Groet Pel.

Ik zie dat het ding nog meer mogelijkheden heeft!

65805

HUBO leest hier ook mee! :D

Zie er zelf het voordeel niet van, maar de doelgroep lijkt me eerder de thuisklusser die af en toe doet en maar 1 zaag heeft. Die groep loopt misschien warm voor dit concept.

jaap

Klaasjandiederik
04-07-17, 07:52
Ben benieuwd wanneer de eerste Bosch blauw variant van deze noviteit uit komt.....
Ik denk nooit.......:p

Reinier68
04-07-17, 08:13
Ik ken dergelijke zaagjes wel. Worden in USA veel gebruikt om in wanden gaten voor contactdozen te zagen, al is het dan eerder lijkend op een korte decoupeerzaag of mini freeskop dan een kettingzaag. Afwerking is extreem slecht omdat een zaagsnede met ketting nu eenmaal verre van glad en strak is. Als de kettingzaag recht op het apparaat staat kan je er takken in de tuin mee zagen...handig voor de hoveniers :-)

HoutHans
04-07-17, 08:15
Mooi toch, die consumptiemaatschappij waarin het aanbod vaker voor de vraag komt en dan maar hopen dat het aanbod de vraag creŰert. Dit valt wat mij betreft in de categorie uitwassen van het kapitalisme.

Swake
04-07-17, 08:38
De verkoop van een decoupeerzaag brengt geen centen meer in het laadje. Zelfs in het grootwarenhuis kan je de standaard zaagjes vinden. Langs de andere kant, die kettingen gaan ogen van mensen kosten en zullen snel bot zijn. Moet er ook olie bij voor het blad zoals op de echt kettingzaag?

5cm diep is ook niet bruikbaar voor balken. Minste balkje is dikker.

Wel ik hoop dat Bosch hier ook meeleest: Een demo aub. Geen demo over een plaatje doorzagen, maar eentje over wat kan dit toestel dat een decoupeerzaag niet (beter) kan?

janwillem
04-07-17, 08:41
MarcelG en of Viepert, hoe vallen jullie in met een decoupeerzaag? :)

MarcelG
04-07-17, 09:04

De machine in een hoek van ongeveer 80 graden tov je werkstuk houden en dan het zaagblad bijna parallel langzaam in het hout laten zagen, met beleid is dit prima te doen en het resultaat acceptabel. Als het niet uitmaakt boor ik eerst een gat hoor, net iets makkelijker.

mcbons
04-07-17, 09:16
Ik ken dergelijke zaagjes wel. Worden in USA veel gebruikt om in wanden gaten voor contactdozen te zagen, al is het dan eerder lijkend op een korte decoupeerzaag of mini freeskop dan een kettingzaag. Afwerking is extreem slecht omdat een zaagsnede met ketting nu eenmaal verre van glad en strak is. Als de kettingzaag recht op het apparaat staat kan je er takken in de tuin mee zagen...handig voor de hoveniers :-)

ik heb voorde dikke takken/stammen mijn multitool gebruikt, gaat geweldig kan ik je vertellen.

Bijtel
04-07-17, 09:20
Grappig hoe conservatief er hier gereageerd wordt. Sommige genoemde nadelen hebben andere zagen ook. Ik zal hem ook niet snel kopen, maar ben wel erg benieuwd of deze zaag zijn plek gaat krijgen.

mcbons
04-07-17, 09:25
ik zat er aan te denken dat als ik een figuur uitzaag dat figuur weer kan hergebruiken. (denk aan zo'n klapdeur met hartje dat mensen voor het raam hebben staan. alleen je kunt geen scherpe hoeken maken.

zoals iemand anders al aangaf kan het handig zijn als je een wand heb en je wilt er een gat in maken dit handig kan zijn, maar daar heb ik weer mijn multitool voor die denk ik veelzijdiger is.

Dunhans
04-07-17, 10:24
Ze moeten natuurlijk blijven ontwikkelen en soms is dat een misser. Ik heb ooit van hun een verstekzaagje gekocht. Was voor lijstwerk bedoeld maar ik had er een zaakje bij voor Alu gebruikte die voor flightcases. Maar als hij hapte was dat gevaarlijker als een afkortzaag. Staat nu in de kelder te verstoffen en de zagen zijn ook niet meer leverbaar

BenchWorks
04-07-17, 10:44
Ik kan in ieder geval niet meer zonder mijn kettingzaag van Festool, voor een aantal heel specifieke taken is er geen beter alternatief. Dat is misschien ook het geval bij die kleine Bosch, maar ik zou niet zien waar of hoe.

https://assets.festool.com/media/zoom_hks_ssu200ebplus_767995_p_01a.jpg?RenditionID =280

jaap
04-07-17, 10:49
Ik kan in ieder geval niet meer zonder mijn kettingzaag van Festool, voor een aantal heel specifieke taken is er geen beter alternatief. Dat is misschien ook het geval bij die kleine Bosch, maar ik zou niet zien waar of hoe.

https://assets.festool.com/media/zoom_hks_ssu200ebplus_767995_p_01a.jpg?RenditionID =280

Heb je de lange of de korte versie Timothy?

En bevalt ie?

jaap

BenchWorks
04-07-17, 12:01
Heb je de lange of de korte versie Timothy?

En bevalt ie?

jaap

De korte want de lange is in theorie enkel voor isolatie platen. Ik gebruik hem voornamelijk om schaaldelen af te korten, daar vliegt hij door als boter. Ook handig voor dikke palen of gelamineerde balken.
Het is iets dat ik waarschijnlijk nooit gekocht zou hebben (heb hem gekregen) maar nu kan ik niet meer zonder want ik werk zeer veel met massieve bolen en vroeger kortte ik die af met een decoupeerzaag maar dat was echt een rampzalig gedoe.

willem1958
04-07-17, 12:27
Dit lijkt me nou echt zo'n ding voor de doehetzelfer die bijna geen gereedschap heeft en in z'n na´viteit denkt dat dit een goed stuk gereedschap is.
Dan is het ook nog bosch groen dus ik denk dat je je geld dan beter aan een goed doel kan geven, dat is beter dan geld weggooien zoals in dit geval.

Viepert
04-07-17, 12:38

Die heb ik al in een paar youtube filmpjes voorbij zien komen van jou :D
Niet voor alles geschikt, maar als je hem dan nodig hebt is het een geweldig stuk gereedschap.

Zoals ik het doe, decoupeerzaag op zijn neus zetten en gewoon rustig naar beneden kantelen.
Wat ik wel merk is dat je het juiste zaagje ervoor nodig heb.
Sommige zaagjes hebben op hun einde geen snijdende tanden en dan gaat het een stuk moeilijker.
Maar 90% van de zaagjes geen probleem met invallen.

Piet Groeneweg
04-07-17, 12:38
Was zojuist even bij de Gamma (voor gasflessen voor de onkruidbrander) en heb daar even naar die zagen gekeken.
Er zijn er twee, een van € 109,- en een van € 159,-
Verschil is dat de van duurste de zool kan kantelen voor verstek en je het toerental kunt regelen.
Er hingen twee kettingen, een soort cassette, kosten daarvan waren € 24,95 en € 27,95.
Zie er absoluut geen meerwaarde in ten opzichte van een goede decoupeerzaag.
En dan de prijs van een nieuwe ketting.......

Pel
04-07-17, 13:18
Dat loopt in de papieren als je met zo'n ding op een spijkertje hebt gezeten en bot is.

Groet Pel.

Piet Groeneweg
04-07-17, 13:39
Dat loopt in de papieren als je met zo'n ding op een spijkertje hebt gezeten en bot is.

Groet Pel.

En zo fijn die tandjes, lijkt wel een rasp, dus slijpen zit er volgens mij niet in.

mcbons
04-07-17, 14:56

Groet Pel.
bosch moet omzet draaien

Pel
04-07-17, 15:40
bosch moet omzet draaien

Maar het liefst niet van mijn centen.

Groet Pel.

hstraat
04-07-17, 19:03
Ik hou het wel bij mijn stihl kettingzaag :) en voor het fijnere werk pak ik mijn multitool wel. Het is leuke spielerij maar met die prijzen en ook dan van die kettingen die je niet handmatig kunt slijpen...

Bijtel
05-07-17, 10:31
Wat ik wel merk is dat je het juiste zaagje ervoor nodig heb.
Sommige zaagjes hebben op hun einde geen snijdende tanden en dan gaat het een stuk moeilijker.

Ter aanvulling:
2 en 3 zijn geschikt om in te vallen. 1 en 4 niet.
65861

Het is lastig om exact langs een lijn in te vallen, omdat het zaagje een beetje kan zwabberen. Het voordeel is dus eigenlijk alleen dat je geen gaatje hoeft te boren.

Bij het invallen kan je het beste de machine een beetje naar achteren bewegen op het moment dat het zaagje door het hout gaat.

SimondelaCourt
05-07-17, 19:48
Thierry/Flemishwoodworker heeft een video van de machine: https://www.youtube.com/watch?v=E5xXVEEs4uQ. Ik zie het voordeel niet heel erg van zo'n ding.

3dmazter
05-07-17, 21:40
het ding heeft al moeite met vurenhout.
Lekker weer.

BossyRangs
05-07-17, 23:32
Ik ben ook niet echt overtuigd na het zien van Thierry's filmpje. De meeste testjes zijn met multiplex, en dan nog dat blokje vuren. Maar hoe zaagt het in 4 cm eik? Indien dat haaks is met tamelijk gladde zaagsnede, kan de zaagmachine nog een meerwaarde hebben. Decoupeerzagen van die prijsklasse kunnen dit namelijk niet. Maar ik vrees er voor.

Bijtel
06-07-17, 09:20
Maar hoe zaagt het in 4 cm eik?

Dat vind ik niet echt nuttig. Elk apparaat heeft zijn gebruiksdoel en beperkingen. Van dit (niet professionele) apparaat kan je niet verwachten dat de volledige zaagdiepte in hardhout gehaald gaat worden.

Doe deze test eens met bv. een Festool invalzaag. Zaagt die soepel door 50mm eiken?

Viepert
06-07-17, 13:09
Dat vind ik niet echt nuttig. Elk apparaat heeft zijn gebruiksdoel en beperkingen. Van dit (niet professionele) apparaat kan je niet verwachten dat de volledige zaagdiepte in hardhout gehaald gaat worden.

Doe deze test eens met bv. een Festool invalzaag. Zaagt die soepel door 50mm eiken?

Jahoor geen probleem hier.
Je moet wel je invoer/doorvoer snelheid aanpassen, maar dat moet je met alle zagen.

handig18
06-07-17, 15:52
Als je een geschikt en scherp zaagblad gebruikt moet dit geen probleem zijn.

mcbons
07-07-17, 18:03
----de kopie ook maar even verwijderd-----

Melding gemaakt hiervan. Wordt geplaatst op diverse forum berichtem