Welk hout voor buitentrap?

Margo

Nieuw lid
1 jul 2017
6
0
Borsbeek
Hallo,
Wij laten een metalen trap maken van onze belle-etagewoning naar de tuin, een buitentrap dus. We zouden de treden graag in hout laten uitvoeren. Eerst werd voorgesteld om deze in cederhout te maken, maar onze trapbouwer had dan van zijn schrijnwerker te horen gekregen dat dit te zacht was en deze stelde iroko voor. Nu willen wij eigenlijk echt geen tropisch hardhout gebruiken, principiële mensen je kent dat wel. Kan iemand een ecologisch verantwoord alternatief geven voor die traptreden?
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
247
5
Robinia is denk ik een goed alternatief, duurzaam en alhoewel een exoot inmiddels wel inheems en ecologisch verantwoord
 
Laatst bewerkt:

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik snap sommige principes soms niet.
De meeste Iroko is ecologisch verantwoord.
Omdat het van ver komt zou een argument kunnen zijn, maar dan moet je naar alles wat je gebruikt kijken.
Robinia zou kunnen, maar werkt behoorlijk.
Als je dan toch duurzaam wilt zijn, maak dan een trap van gebruikt hout uit bv oude steenschotten.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.776
931
Leeuwarden
Ik vind het een goed uitgangspunt om met een inlandse houtsoort te werken, je kunt naast Robinia ook denken aan Eiken, Lariks of Oregon Pine.

Fons
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Ik vind het een goed uitgangspunt om met een inlandse houtsoort te werken, je kunt naast Robinia ook denken aan Eiken, Lariks of Oregon Pine.

Fons

Oregon Pine is niet inlands....
Is botanisch wel hetzelfde als Douglas wat wel hier groeit, maar Douglas is van veel mindere kwaliteit als Oregon Pine.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.776
931
Leeuwarden
Weet ik, de gedachte is geen tropisch hout gebruiken. Overigens koop ik wel eens Amerikaanse soorten die inlands groeien zoals Amerikaans kers en Amerikaans noten.....

Fons
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.758
731
Enschede, Twente
Even een gedachtesprong: stel je gebruikt een inlandse houtsoort. die je dan na acht jaar of daaromtrent moet vervangen omdat het weggerot is, en dat maal de levensduur van het project… Waar zit hem dan het duurzame voordeel?
Ik heb hetzelfde meegemaakt met een 'deck' — douglas van een lokale zagerij. Wat dus na acht jaar grotendeels weggerot was. Word je niet blij van en is ook niet erg milieuvriendelijk.
Nu hoef je niet gelijk voor bankirai te gaan, maar er zijn echt wel substainable houtsoorten die geschikt zijn .
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.776
931
Leeuwarden
Kan een leuke discussie worden maar zal niet geheel aansluiten bij de vraag van Margo. die discussie is hier op het forum al vaker gevoerd, ik stel voor dat jullie die daar verder gaan voeren.....

Fons
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Eiken en Robinia gaan echt wel langer mee. Tamma kastanje wordt ook als duurzaam inlands hout gezien, maar ik heb geen idee of dit voor een trap sterk genoeg is.

Eiken en Robinia zijn dit zeker wel, waarbij Robinia de sterkste en duurzaamste is, maar eiken wat minder werkt. Voor een buitentrap lijkt mij dit echter geen probleem.
 

Margo

Nieuw lid
1 jul 2017
6
0
Borsbeek
Heel erg bedankt voor jullie reacties, heb nog wat opgezocht aan de hand van jullie tips en we hebben de trapbouwer gevraagd of Robinia een optie is. Ik had daar nog nooit van gehoord, heb nog veel te leren. Wat de discussie over duurzaamheid betreft, ik vind dat wel interessant, dus het stoort mij niet. Er zijn inderdaad veel factoren om rekening mee te houden en ik probeer daar wel in alles wat ik doe/koop naar te kijken. Tropisch hardhout zal in ieder geval nooit de duurzaamste optie zijn zolang er lokaal hardhout bestaat, al is het alleen al maar door de afstand. De meest ecologische optie is geen trap, maar zo principieel ben ik dan blijkbaar ook weer niet. Beter iets doen dan niets doen denk ik maar.
 

Gerda

Nieuw lid
12 jul 2017
10
0
Als ik je verhaal zo lees denk ik dat je ook echt eens moet kijken naar Accoya, hier in Nederland gefabriceerd, te vergelijken met hardhout. Ik heb iets gelezen over 50 jaar garantie, dus zo lang kan het mee gaan!
Succes met kiezen!
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Is het de bedoeling om het hout onbehandeld te laten? Onbehandelde buitentredes is iets dat je eigenlijk niet kan doen met inlands hout, daarom zijn ze buiten traditioneel van steen, en binnen van hout. Het meest duurzame hier zou zijn "geen hout" maar als je inlands hout wil dan moet je het gaan behandelen ofwel tropisch nemen.

Je wil natuurlijk goed doen, maar voor sommige problemen bestaan enkel slechte en slechtere oplossingen. Accoya is ook geen mirakel product, komt van de andere kant van de wereld en ondergaat een transformatie die hongerig is aan energie, en het blijft zacht hout, hoe duurzaam dat is voor traptreden weet ik niet.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.776
931
Leeuwarden
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, gebaseerd op ervaring. Voor de zachte houtsoorten heb je wel gelijk hoor, maar ik bijv. een Robinia tuinbank gemaakt, 13 jaar geleden, staat in weer en wind en ziet er nog patent uit, alle verbindingen zijn nog in orde en niet ingewaterd of ook maar een begin van rot. Ik ga van een levensduur van minimaal 30 jaar onbehandeld uit:)

Fons
 

Gerda

Nieuw lid
12 jul 2017
10
0
Een traptrede "aantrede" is meestal circa 30 cm. 2 planken van bankirai hardhout van 14,5 cm breed past dan mooi. zelf zou ik glad geschaafd doen, hier spoelt meer vuil vanzelf meer vanaf. Geen keruing hardhout nemen, die zuigt veel vocht en vuil op, wordt zo snel spekglad. Op internet zie ik ook hele brede 2.5 x 28,5 cm planken van ipe, ook duurzaam en fraai, wel prijzig!
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.776
931
Leeuwarden
Hoi Gerda, leuk dat je meedenkt:) Heb je ook gelezen dat de TS (topic starter) graag duurzaam inlands hout wil gebruiken? Wat is dan je advies buiten Accoya? Ik zou het overigens op prijs stellen dat je jezelf nog even voorstelt in het betreffende forum. Krijgen we een idee vanuit welke achtegrond je met ons meedenkt!

Fons
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Margo welkom op deze site. Welke houthobby heb je? Als houtfanaten zijn wij altijd benieuwd naar iemands interesses.
Ik heb onlangs nog een mooie partij Amerikaans eiken gekocht bij www.haalhout.nl. Een milieubewuste houthandel, die het hout vaakbetrekt van staatsbosbeheer en particuliere boseigenaren. Echt aan te bevelen dit Amerikaans eiken. Geschikt voor onbehandeld gebruiken de openlucht.
Vr.gr. Jan Pranger.
Www.arstorno.nl
 

tuoh

Oud hout
Toch oppassen hier, dat Amerikaans eiken is meestal Rode Amerikaanse eik, en laat dat nou juist een houtsoort zijn die water opzuigt als een spons!
Daar valt buiten niks mee aan te vangen tenzij het hout verduurzaamd is (Creosoot) Impregneren gaat bij deze eikensoort zeer gemakkelijk doordat het hout geen thyllen bevat.
Dat is ook de reden dat het hout niet geschikt is om onbehandeld buiten te gebruiken, het hout is zo lek als een zeef. Het hout is totaal ongeschikt om er huidgangen van schepen mee te maken.
Een wijnbouwer is dan weer niet opgezet met vaten gemaakt uit deze houtsoort, zijn kostelijke wijn lekt weg terwijl ie er op staat te kijken:p

De witte Amerikaanse eik is veel duurzamer, net als zijn Europese tegenhanger, maar de beste keuze blijft toch Robinia als je geen tropische houtsoort wil gebruiken. Dat is nog altijd de duurzaamste Europese houtsoort.

Maar welke houtsoort je ook kiest, voorzie in de treden de nodige anti-slip strips om uitglijden op natte, of groen uitgeslagen treden te vermijden.
 

Margo

Nieuw lid
1 jul 2017
6
0
Borsbeek
Dank je. Ik heb een zeer recent diploma meubelmaker en aangezien ik zwanger was tegen het einde van de opleiding heb ik er tot nu toe niet heel veel mee gedaan, maar ik zit vol ideeën die ik hopelijk binnenkort eens kan beginnen uitvoeren. De baby is ondertussen bijna 6 maanden. Voorlopig is het vooral de bedoeling om kleine dingen te maken voor in huis, misschien een speeltuig in de tuin voor de kinderen. De buitentrap waarover het hier gaat zullen we wel volledig laten doen omdat we dat toch graag snel in orde hebben en ik momenteel weinig tijd en plek heb om er zelf aan te beginnen. Ik heb al wel vaker op dit forum meegelezen om wat kennis op te doen en zal hier waarschijnlijk nog wel vaker wat vragen komen stellen.
 

Margo

Nieuw lid
1 jul 2017
6
0
Borsbeek
De bedoeling was inderdaad om het hout onbehandeld te laten, ik had toch begrepen dat dat met iets als Robinia geen probleem is. Welke behandeling zou je anders voorstellen? Oliën of vernissen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.