Bosch Blauw GSB-16 RE boormachine

monster_beetle

Nieuw lid
12 dec 2016
23
1
Ik werk nu al een poosje met Bosch Blauw gereedschap en in de regel ben ik hier aardig over te spreken, enige ding is dat ik met de laatste twee aankopen enige twijfels heb gekregen.

Als eerste heb ik een GSR-10,8-2 V-LI accuboormachine gekocht, welke niet recht liep maar dan ook echt zwabberde. Deze is dan ook teruggegaan voor garantie.
Mijn andere boormachine, de GSB-16 RE heeft dit ook, maar dan in mindere mate. Wanneer ik een gat boor met een 8mm boortje, vanuit een boorstandaard resulteert dit in een gat van 8,2mm. Ik zou zeggen dat dit niet moet mogen, of ben ik nu te nauwkeurig, wat zijn hier realistische toleranties?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Een boorkop van een professionele machine mag niet slingeren, maar welke tolerantie acceptabel is voor een handboormachine weet ik niet. De kans is alleen vrij groot dat het probleem, als er al een probleem is, vooral in de boorstandaard kan zitten. Ik heb zelf een Phirana (Gamma oid) boorstandaard en hoe goed ik die ook afstel, deze kantelt zodra de boor het werkstuk raakt als gevolg van speling in de geleidingen. Ik persoonlijk vind een boorstandaard bijna weggegooid geld. Goede zijn zo duur dat je in de prijscategorie van een goedkope kolomboor valt.

Het materiaal waar je in boort maakt ook uit, een rond gat boren in aluminium lukt bijna niet, zeker niet zonder de juiste boor. Je hebt daarvoor de juiste boor en toerental nodig, anders krijg je een driehoekig gat.
 

monster_beetle

Nieuw lid
12 dec 2016
23
1
Ik heb als boorstandaard de Proxxon standaard, waarbij ik meestal het werkstuk op de standaard zelf heb liggen/ heb geklemd. Maar er zit dan inderdaad alsnog een mogelijkheid in tot speling, dat is inderdaad wel zo.

Nu moet ik wel zeggen dat op het moment dat ik uit de hand boor en er een houtboortje in zet, vervolgens mijn vinger op het puntje zet en de boor laat draaien dat mijn vingertopje ook mooi wat heen en weer gaat. Ik vroeg mij af of ik dit dan tot slingeren mag rekenen, het liefst heb je natuurlijk 0,0 beweging in je gereedschap dat levert immers de beste resultaten op.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hmm geen idee of 2/10 mm te veel slinger is. Ikzelf heb ook de proxxon standaard met de kruistafel erop als kolomboor/ overhead frees, en ben er erg tevreden mee (Maar ik meet mijn gaten niet;)). Plaatsen waar speling kan ontstaan kan je afstellen. Standaarden die nog beter zouden moeten zijn, kosten haast evenveel als vloerstaande kolomboren. Elke kolomboor slingert, de merken die hun slinger specificeren vallen in de dure categorie.

Staat de tilt functie van dei kolomstandaard ook precies recht, de "0" hoeft niet precies 0 te zijn? Misschien boor je wel onder een kleine hoek?

Heb je een goed boortje? Ik heb een goedkope set, die ik voor algemeen huis en thuis dingen gebruik, en die willen wel eens wandelen. Als het goed moet zijn pak ik wel een goed boortje, dat heb ik ook moeten leren.
 

monster_beetle

Nieuw lid
12 dec 2016
23
1
Ik doel op boren in hout inderdaad. Mijn boortjes zijn ook van Bosch professional, en echt goed recht.

ik zal de tilt stand ook nog eens goed nakijken. Enige punt wat ik dan nog niet kan plaatsen is dat wanneer ik hem in mijn hand houd en op mijn vinger "boor", mijn vinger ook licht heen en weer beweegt. Maar zo kan langzaamaan wel alles uitgesloten worden.
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Bij de GSR 10,8 is het een bekend probleem, zoek maar op het forum bij bosch professional in Duitsland. Sommige hebben het erg andere minimaal. Bij de GSB 16 is er weinig over te vinden, mogelijk is hij een keer gevallen op de kop en is de as iets verbogen. Zelf het laatste meegemaakt met mijn metabo. Daarna nog prima te gebruiken, maar niet meer voor het fijne werk. Daarom een GSR 10,8 aangeschaft, blijken die van "nature" niet prefect te zijn :mad:. Nieuwe gekregen van garantie, was veel beter, maar past natuurlijk niet in de boorstandaard. Toen maar een kolomboormachine gekocht, helemaal gelukkig.
Boorstandaard gaat dus in de verkoop.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik denk dat boren in hout al een verschil maakt in welk soort hout je boort.
Daarbij zijn niet alle boren aan de maat en volgens mij is dit bij boren in hout niet altijd belangrijk.
Ik boor zelf bijna altijd met een metaal boor in hout en meet dat nooit na.
Mvg, :).
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.776
931
Leeuwarden
Ik ga er vanuit dat het gewoon aan de boormachine ligt:( Maar bij het boren in hout kun je beter niet met metaalboren werken, maar met de speciale houtboren die voorzien zijn van een centreerpuntje en snijders hebben langs de buitendiameter. De metaalboren zoeken eerst hun weg en dan is je gat niet meer zuiver op plaats of van diameter.

Fons
 

monster_beetle

Nieuw lid
12 dec 2016
23
1
Ik gebruik voor echt enkel houtboren, mijns inziens werkt dat inderdaad het fijnst en meest nauwkeurig.

Athanor, de boormachine is nu ongeveer 4 maanden oud, zou dit moeten kunnen en binnen de toleranties van een fabrikant vallen? Het is mij nog niet eerder opgevallen bij de machine moet ik zeggen. Maar ik heb het idee dat het niet zou moeten kunnen, ik vraag mij in zo'n geval af of het garantie zou moeten zijn.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Boormachines met klopfunctie zijn ook altijd minder precies dan zonder klopfunctie, want de kop moet kunnen bewegen. Ga je de klopfunctie nooit gebruiken, koop een machine zonder klopfunctie.
 

monster_beetle

Nieuw lid
12 dec 2016
23
1
Zo heb ik er eigenlijk nog nooit naar gekeken, in dat opzicht zou voor mijn werkzaamheden een "standaardboormachine" eigenlijk een betere optie zijn. De klopfunctie is voor mij eigenlijk bijna nooit benodigd, dan zit je waarschijnlijk een stuk nauwkeuriger te werken! Met het klopboren krijg je inderdaad ook nooit de meest nauwkeurige gaten.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Helaas zegt een merk niet altijd iets over de kwaliteit. Heb hier een nieuw setje houtboren artikel 2 607 017 034 van Bosch en deze slingeren behoorlijk in mijn nieuwe nog nooit gevallen Festool CXS. Hier zijn de 8 en 10mm exemplaren ok, maar de 6mm slingert over de halve lengte en bij meerderen merk ik dat het puntje ook niet recht staat wanneer ik mijn vinger er tegen houdt. Maar 0,2mm afwijking op een 8mm gat in hout, zie ik niet als een probleem. Het zou ook zomaar kunnen dat een metaalboor juist beter aan de maat is, omdat het er daar wel toe doet en deze geen puntje heeft wat vaak niet goed gecentreerd is. Bij speedboren zie je ook vaak dat de punt slingert, vooral bij de boren van bouwmarkt kwaliteit. Zeker in een zacht materiaal zal het gat dan iets ruimer uit kunnen vallen.

De houtboor is in het voordeel omdat deze een nettere rand geeft, maar een metaalboor heeft weer geen punt die uit het midden staat.

Ik neem een houtboor wanneer het gat in het zicht zit, anders een metaalboor want daar heb ik er genoeg van 😎
 

monster_beetle

Nieuw lid
12 dec 2016
23
1
Met een ander merk (hout)boortjes heb ik niet gekeken. Wel met andersoortige boortjes (steen/ metaal) waarbij ik ook een lichte afwijking merkte. Maar dat zijn wel allemaal boortjes van Bosch, misschien moet ik ook eens een ander merk proberen. Wat zouden jullie als merk aanraden in dat geval?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.