Pehaka lintzaag

gg-enrique

Actieve deelnemer
15 nov 2013
102
0
Klarenbeek
Beste forumleden,

Ik ben in het bezit van deze lintzaag, maar als beginnend houtbewerker heb ik geen idee welk lint ik hier op moet zetten.
Inmiddels heb ik van het forum begrepen dat Tuffsaw de beste heeft, maar daar zijn dan weer verschillende maten en daar gaat het mij om.
Wie zou mij willen vertellen hoe dat werk met die maatvoering?

Ik denk het volgende:
1/2"
5/8"
3/4"
is de breedte van je lint?

1854mm - 2280 is de lengte van lint?

En welke zou ik dan nodig hebben op mijn zaag? Ik zaag voornamelijk droog hardhout tot 30cm hoog.

P.S. is dit een goede machine? en wat zijn de aandachtspunten ter afstelling?

Dank alvast voor jullie informatie.

Gijs


attachment.php
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Die inchmaten zijn idd de breedte (of diepte) van het lint - van de tanden naar achteren. Daarnaast heb je ook nog de dikte van het lint dat kan varieren. De breedte kies je al naar gelang de zaagbewerking; recht zagen in zwaar/dik hout vraagt om een breder lint dan ronde zaagsnedes/freehand figuurzagen. Daar kun je nog veel meer over zeggen, maar de documentatie over zaagkeuze is ook op dit forum wel te vinden.

De zaaglintlengte wordt eenduidig door je machine bepaald. Veelal staat dat er ook op, en anders kan Ian van Tuffsaws (of een andere goeie lintenleverancier) je dat wel vertellen als je merk en type noemt.

Of dit een goede machine is weet ik niet - ik ken m niet. Wel denk ik dat je redelijk veilig kunt stellen dat in de periode dat deze machine kennelijk gebouwd werd er in deze maten (het is een bedrijfsmatig bedoelde lintzaag) volgens mij geen slechte machines gebouwd werden - daar was eenvoudigweg geen markt voor.
 

tuoh

Oud hout
Meet de lengte van het zaaglint met een touwtje, werkt altijd :p Maar laat eerst het bovenwiel een stuk(je) zakken, dan ben je zeker dat je de nieuwe linten op spanning kan zetten.
Bij wielen van 600mm diameter heb je zeker ruim 3m à 3,50m lengte voor je lint nodig denk ik. dus eerst meten en dan pas bestellen.D
Die dingen zijn oerdegelijk, daar kunnen de meeste nieuwe machines niet tegen op.
 
Laatst bewerkt:

gg-enrique

Actieve deelnemer
15 nov 2013
102
0
Klarenbeek
@Tuoh & Wim, dank voor jullie reactie. Blij te horen dat de machine nog een leven meegaat. Aan het gewicht te oordelen zal het aan het de gebruikte hoeveelheid gietijzer niet liggen!
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Mij lijkt de machine voor 30 cm hoog hardhout nog wat aan de lichte kant, eigenlijk. Wat voor een motor zit er op?

Als het hardhout is met sterk afstompende werking (azobe bijvoorbeeld) en je zaagt bedrijfsmatig, zijn er linten met extra geharde punten. Wellicht heefrt dat dan voordelen.

Volgens mij kun je voor hoog en recht zagen het beste een zo breed mogelijk lint nemen, mits de machine dat nog goed kan spannen. Is er geen schildje op de machine dat zegt 'maximaal XX mm breed' ?
 

gg-enrique

Actieve deelnemer
15 nov 2013
102
0
Klarenbeek
@Jurriaan,

De machine heeft een 2.2 Kw motor.. Verder wordt ik niet veel wijs uit dit plaatje. Zal vanavond even kijken naar de specificaties.
628ad2dd-0b7e-4461-95c8-a6ea5754cd2b.jpg
 

gg-enrique

Actieve deelnemer
15 nov 2013
102
0
Klarenbeek
Ik heb even gekeken en gemeten, het huidige lint is volgens mij 4400 lang en 20 diep.
Welk lint zou dan passen? dit is wel in de huidige staat, dus niet van de spanning afgehaald. Ik weet eerlijk gezegd niet hoeveel mm je zo'n lint op spanning kan brengen. 4140/4190/4318 zijn de lengtes die volgens mij mogelijk zijn. Welke zouden jullie adviseren?
 

tuoh

Oud hout
Opgepast hé, 4400mm of 4140mm lengte is een verschil 260mm!!! Dat ga je niet wegregelen met de hoogteverstelling van het bovenwiel. Haal het bestaande lint eraf en meet dit juist na, dan heb je ineens de juiste zaaglengte.
Je hoeft niet te kijken naar "standaard" lengtes van zagen. Elke fabrikant kan op maat gemaakte zaaglinten leveren, ook Tuffsaws.

3/4 duim zaagbreedte is al een mooi begin, met niet teveel tanden per inch voor het schulpen. Het zaagsel moet wegkunnen, daarom heb je ferme tandholtes nodig.

Als je regelmatig 300mm breedte of meer wil schulpen heb je feitelijk eerder een herzaag nodig dan een lintzaag. Kijk maar eens naar de machines van Stenner, die zijn daar speciaal voor ontworpen, brede linten tot 80mm, gestelliteerde tanden, aandrijfrol plus geleider erop en serieuze motorvermogens:p
 
Laatst bewerkt:

gg-enrique

Actieve deelnemer
15 nov 2013
102
0
Klarenbeek
@Tuoh, dank voor je bericht.
dan zal het of de 4318 moeten zijn of de 4445..
Ik zat zelf te denken aan de Supertuff fastcut...
 

gg-enrique

Actieve deelnemer
15 nov 2013
102
0
Klarenbeek
Na het lint losgemaakt te hebben blijkt 4440 te zijn. Zal ik dan inderdaad met de 4318 uitkunnen of moet ik er 1 laten maken van 4400?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Tuffsaws wordt hier alom geprezen, maar de linten zijn niet goedkoop en verzendingskosten zijn afhankelijk van het bestelde bedrag (hoe duurder je bestelling, hoe meer verzending je betaalt, meestal is het andersom). De linten zijn in principe ook niet slijpbaar
Ik gebruik bijna twee jaar tot volle tevredenheid zaaglinten van: http://pepe-werkzeugtechnik.de/epag...11f3-4294-9332-ccf6a0dcb697/Categories/70/159
Een nieuw lint heeft wel wat aandacht nodig voordat het recht zaagt (een uurtje werk voor een lint van 4 meter en 6 mm tandsteek), maar dan heb je voor weinig geld een prima lint. Is het bot, dan is 20 min vijlen voldoende om terug een vlijmscherp lint te verkrijgen.
De linten van :https://www.houtdeler.nl/ zouden ook prima zijn (maar zelf geen ervaring mee). De linten 'standaard chroom' zijn eveneens naslijpbaar.
 

gg-enrique

Actieve deelnemer
15 nov 2013
102
0
Klarenbeek
Beste Mathieu, dank voor je antwoord. Ik heb de vraag eens neergelegd bij de Houtdeler.. denk zelf een lint van 4400x20 met een TS 10 voor grof schulpen hout.

Nu een vraag van een andere orde, ik ben de machine aan het opknappen.
20170703_205614.jpgDeze geleiders, kan ik die veilig in de azijn leggen tegen het roest en/of schoonmaken met remreiniger? En als dat kan, daarna met WD40 inspuiten..
20170703_231810.jpgVerder ben ik met de tafel begonnen die aardig wat vliegroest heeft. zou eventueel nat schuren met de hand (korrel 600/1000) helpen?
20170703_204905.jpgkan je deze onderdelen ook opnieuw spuiten, net zoals bijvoorbeeld de kappen op de wielen? Ik zat zelf te denken om de huidige laag te verwijderen, primer erop en opnieuw spuiten..
 

seeker

Actieve deelnemer
24 apr 2016
119
2
maar waarom wil je per sé een lint van 4400 hebben? het is toch logischer om de raad van andré op te volgen..... 4440 is immers de lengte die er op zat/zit
 

gg-enrique

Actieve deelnemer
15 nov 2013
102
0
Klarenbeek
Oh excuus zie nu de typfout.. lint is 4400.. op de machine is ook met stift 440 geschreven.. daarom denk ik dat 4400 de goede maat is..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.