Gat voor kabels in walnoten blad

Kopjethee

Nieuw lid
29 jun 2017
2
0
Ik heb een vrij eenvoudige vraag, denk ik. Ik heb wat keukenkastjes gemonteerd als TV meubel. Nu komt daar (over 2 weken) een massief walnoten blad op van ongeveer 360cm bij 60cm (3,3cm dik). Best prijzig, dus ik wil niet iets heel fout doen. Ik wil op een nader te bepalen plaats een rond gat boren (laten we zeggen 40mm) zo dicht mogelijk bij de achterkant om wat kabels doorheen te kunnen halen. Dit wil ik uit de hand doen als het blad op zijn plaats ligt. Ik heb weinig ervaring met houtbewerken. Mijn doemscenario is een dat de splinters van de zichtkant in het rond schieten en/of dat de boor alle kanten op schiet met alle gevolgen van dien.

Ik heb ongeveer het volgende plan in mijn hoofd:
  • Deze forstner boor: http://www.toolstation.nl/shop/Gere...ciale+boren/sd1400/Heller+Forstnerboor/p41492
  • Eerst een oefenplankje, hoewel ik geen stuk walnoten heb om op te oefenen.
  • Misschien is met een heel dun boortje voorboren een goed idee?
  • Misschien bovenkant (zichtbaar) eerst afplakken met schilderstape?
  • Misschien op e.o.a. manier een plakje aan de onderkant proberen te klemmen.
  • Als ik voor boor, dan misschien eerst een stukje van onderaf om te zien hoe de boor zich gedraagt op het specifieke hout. En daarna vanaf de zichtkant het gat compleet maken.
  • Niet te hoog toerental boren i.v.m. warmte?

Maar ik ben hier allemaal wel wat onzeker over. Ik hoop dat jullie misschien wat goede adviezen hebben voor een beginneling. Elk advies wordt gewaardeerd!
 
Laatst bewerkt:

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
En vanaf 2 kanten, en liefst niet uit de hand. Boormachine anders goed met 2 handen vasthouden.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Het zwakste punt uit je plan van aanpak is volgens mij het voornemen om het gat pas te boren als de plank op zijn plaats ligt. Je wilt in een zware plank een groot gat uit de hand zo dicht mogelijk bij de achterrand maken. Dat zal vanwege de montage op keukenkastjes dan ook stijf tegen de muur zijn. Probeer zo maar eens gecontroleerd en recht te boren...
Meet gewoon van te voren uit waar dat gat moet komen, leg de plank op een paar geschaafde balkjes, waarvan 1 onder het te maken gat en ga er dan zelf op zitten. Door de plank met je eigen gewicht stevig op de onderliggende balk te drukken voorkom je dat het hout aan de onderzijde uitbreekt. Als je een goed scherpe gatzaag of forstnerboor gebruikt krijg je aan de bovenzijde niet snel splinters. Voorboren is niet nodig. Zorg dat de boor bij het eerste contact het hout aan alle kanten raakt, dan zit je direct keurig verticaal. Rustig beginnen, je kunt de druk opvoeren zodra de tanden rondom een paar mm in het hout zitten.

Als het gat zo groot moet vanwege door te voeren stekkers zou je misschien ook kunnen volstaan met een sleuf of inkeping ter breedte van de dikste kabel.
 

Kopjethee

Nieuw lid
29 jun 2017
2
0
Het zwakste punt uit je plan van aanpak is volgens mij het voornemen om het gat pas te boren als de plank op zijn plaats ligt. Je wilt in een zware plank een groot gat uit de hand zo dicht mogelijk bij de achterrand maken. Dat zal vanwege de montage op keukenkastjes dan ook stijf tegen de muur zijn. Probeer zo maar eens gecontroleerd en recht te boren...
Meet gewoon van te voren uit waar dat gat moet komen, leg de plank op een paar geschaafde balkjes, waarvan 1 onder het te maken gat en ga er dan zelf op zitten. Door de plank met je eigen gewicht stevig op de onderliggende balk te drukken voorkom je dat het hout aan de onderzijde uitbreekt. Als je een goed scherpe gatzaag of forstnerboor gebruikt krijg je aan de bovenzijde niet snel splinters. Voorboren is niet nodig. Zorg dat de boor bij het eerste contact het hout aan alle kanten raakt, dan zit je direct keurig verticaal. Rustig beginnen, je kunt de druk opvoeren zodra de tanden rondom een paar mm in het hout zitten.

Als het gat zo groot moet vanwege door te voeren stekkers zou je misschien ook kunnen volstaan met een sleuf of inkeping ter breedte van de dikste kabel.

Bedankt voor je reactie! Dat strak tegen de muur valt (helaas) nog wel mee. De rand van het gat zal op 50mm uit de kant komen, vanwege de constructie van de kastjes. Helaas kan ik de plaat moeilijk meer manoeuvreren, omdat hij +/- 60kg weegt. Vandaar dat mijn voorkeur is om het gat ter plekke te boren.

Ik bedacht nog wel iets dat mogelijk kan helpen. Ik haal bij de bouwmarkt een goedkoop stuk 18mm spaanplaat van 120cmx60cm o.i.d. Daarin boor ik eerst een gat op de juiste afstand van de achterzijde. Daarna leg ik de spaanplaat op het blad, zodat het gat op de gewenste plek komt. Aan de voorkant zet ik de plaat met een paar klemmen vast, aan de achterkant strak tegen de muur. En dan ga ik boren. Dan loop ik in ieder geval geen risico op het wegspringen van de boor. Ook heb ik in de spaanplaat natuurlijk meer mogelijkheden om een mooi recht gat te boren van te voren, al was het maar door meerdere pogingen te doen. Dus dan wordt ik ook vanzelf al wat meer recht geleid naar het echte blad.

Ik twijfel inderdaad nog wel over de omvang van het gat. Het gaat om een paar hdmi en speaker kabels, en de stroom kabel van de TV (volgens mij c13). Dus misschien kan hij nog wat kleiner. 30 of 35 mm o.i.d. Een sleuf klinkt ook als een goed idee, maar dat voelt als boven mijn pet om netjes te krijgen.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
en als je niet tevreden bent met het resultaat dan duw je er zo'n kabeldoorvoer in (in alle kleuren en verschillende maten)
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Ik zou een gat zaag gebruiken.

alakken met tape en het begin langzaam aan boren.
als je met het center boor van de gaatzaag door de andere kant bent van de andere kant verder boren
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Je hoeft niet bang te zijn voor het uitschieten, als je maar een kwalitatief goede gatenboor gebruikt. De center boor houdt de gatenboor goed op zijn plaats. Wel opletten dat je de snelheid niet te hoog laat oplopen, want dan gaat de temperatuur snel om hoog en krijg je verkleuring van het hout.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.