Gat voor kabels in walnoten blad

Kopjethee

Nieuw lid
29 jun 2017
2
0
Ik heb een vrij eenvoudige vraag, denk ik. Ik heb wat keukenkastjes gemonteerd als TV meubel. Nu komt daar (over 2 weken) een massief walnoten blad op van ongeveer 360cm bij 60cm (3,3cm dik). Best prijzig, dus ik wil niet iets heel fout doen. Ik wil op een nader te bepalen plaats een rond gat boren (laten we zeggen 40mm) zo dicht mogelijk bij de achterkant om wat kabels doorheen te kunnen halen. Dit wil ik uit de hand doen als het blad op zijn plaats ligt. Ik heb weinig ervaring met houtbewerken. Mijn doemscenario is een dat de splinters van de zichtkant in het rond schieten en/of dat de boor alle kanten op schiet met alle gevolgen van dien.

Ik heb ongeveer het volgende plan in mijn hoofd:
  • Deze forstner boor: http://www.toolstation.nl/shop/Gere...ciale+boren/sd1400/Heller+Forstnerboor/p41492
  • Eerst een oefenplankje, hoewel ik geen stuk walnoten heb om op te oefenen.
  • Misschien is met een heel dun boortje voorboren een goed idee?
  • Misschien bovenkant (zichtbaar) eerst afplakken met schilderstape?
  • Misschien op e.o.a. manier een plakje aan de onderkant proberen te klemmen.
  • Als ik voor boor, dan misschien eerst een stukje van onderaf om te zien hoe de boor zich gedraagt op het specifieke hout. En daarna vanaf de zichtkant het gat compleet maken.
  • Niet te hoog toerental boren i.v.m. warmte?

Maar ik ben hier allemaal wel wat onzeker over. Ik hoop dat jullie misschien wat goede adviezen hebben voor een beginneling. Elk advies wordt gewaardeerd!
 
Laatst bewerkt:

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
En vanaf 2 kanten, en liefst niet uit de hand. Boormachine anders goed met 2 handen vasthouden.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560