PDA

Bekijk Volledige Versie : Vinger verbinding uit triplex maken



Foexie
29-06-17, 19:53
Beste mede forumers.
Ik probeer uit 9mm triplex een vinger verbinding te frezen. Ik heb een hulpstukje op mijn freestafeltje gemaakt zodat ik steeds de goede afstand door kan schuiven. Echter zodra de frees het hout raakt vliegen de stukken hout me om de oren. Het gebeurd met een frees van 16mm doorsnee en ik frees er ongeveer 12mm hoog uit.
Iemand advies? Is het toerental te hoog? Frees ik in een keer teveel hoogte eruit. Is het materiaal gewoonweg niet geschikt?
Hopelijk kan ik met jullie advies dit project tot een goed eind brengen.
M.v.g. Foexie

Pel
29-06-17, 20:15
Multiplex gaat splinteren, zeker met een frees van 16 mm.

Groet Pel.

Wim Kluck
29-06-17, 20:51
Splintert hetaan beide kanten? Je moet er een opofferingshoutje achtr zetten

Kor
29-06-17, 21:00
Je probeert in 1 bewerking een poort van 16x12 mm te maken in materiaal van slechts 9 mm dik. Het resultaat zal afhangen van de kwaliteit van de frees, de doorvoersnelheid, het toerental en vooral ook de kwaliteit van het triplex. Als de lagen slecht verlijmd of erg grofvezelig zijn, is een splintervrij resultaat bijna niet te verwezenlijken.
Wat kan helpen: rustig doorvoeren, in een paar stappen naar die 12 mm toe werken, meerdere lagen samenklemmen, je materiaal aan beide zijden steunen met wat afvalmateriaal (dun mdf).

Foexie
01-07-17, 11:56
Als de frees net het hout raakt springen er al stukken af.
Ik ben bang dat de kwaliteit van het hout.(praxis) i.c.m de kwaliteit van de frees het niet haalbaar maakt. Weer iets geleerd. Ik ga proberen dit project op een andere manier te realiseren

Foexie
01-07-17, 12:00
Je probeert in 1 bewerking een poort van 16x12 mm te maken in materiaal van slechts 9 mm dik.
Wat kan helpen: in een paar stappen naar die 12 mm toe werken,.
Omdat ik een hele goedkope freesmachine heb is het moeilijk om steeds dezelfde diepte in te stellen. Ik moet ervoor gaan kiezen om dit project anders uit te voeren. Of ander materiaal of een andere verbinding kiezen.

bobmartin
01-07-17, 12:04
Misschien even uitleggen wat het precies moet worden.
Op zich is het best mogelijk om het op uw manier te doen.
De hierboven gegeven oplossing met steunmateriaal is een goede.

Niet te gauw opgeven!

Pel
01-07-17, 12:47
Je zou kunnen proberen om aan de voorkant, en aan de achterkant een opoffer houtje te leggen, zodat de multiplex niet gaat splinteren. Ook denk ik dat je frees te weinig toeren maakt?

Groet Pel.

Bijtel
03-07-17, 11:20
Als het hout ingeklemd tussen twee andere houtjes nog splintert, ligt het zeker aan het hout. Verder is de 16mm frees nog eventueel te vervangen door een kleinere, en het in twee stappen te frezen. Denk hierbij aan de juiste freesrichting.

Foexie
07-07-17, 20:17
Goedenavond. Even een korte update. Bedankt voor alle adviezen. Ik zal even toelichten wat ik probeer te maken. Ik probeer een soort klapper uit hout te maken. De vingerverbinding wil ik als scharnier gebruiken. Hier boor ik dan een gat van 3mm in en zet ik een RVS asje van 3mm in.
Het frezen heb ik uit mijn hoofd gezet. Hier heb ik niet de juiste vaardigheden voor. Ik heb nu een balkje onder een tafel geklemd. De plankjes die ik wil gebruiken weer tegen het balkje geklemd (kunnen jullie het nog volgen) het materiaal zit dus haaks op de tafel. Nu kan ik op de tafel mijn geleider van mijn invalzaag leggen en 8 zaagsnedes langs elkaar zagen. Hierdoor krijg ik een perfect gat. Volgens de echte timmerman natuurlijk niet de beste manier maar wel een manier waar ik een goed resultaat mee boek. Het hout breekt niet meer uit en ik krijg een mooi gat.
Als ik het klaar heb zal ik proberen hier wat foto's te uploaden.

Foexie
17-07-17, 17:24
Hallo Heren.
Ik heb de verbinding klaar. Het gat boren in de plank ging niet lukken. Het boor verloopt teveel in de triplex waardoor je geen recht gat krijgt. Ik was bij een timmerman in de buurt voor advies en hij heeft voor mij een sleuf in de kopse kant van de plank gezaagd van 3mm breed en 6mm diep. En hij heeft een latje gezaagd van 3x3 mm. Dit heb ik in de groef gelijmd waardoor ik een gat van 3x3mm overhield waar precies het asje inpast. Ik ga proberen om hier nog wat foto's te posten.(als ik uitgevist heb hoe dit moet) Iedereen bedankt voor de tips.

Pel
17-07-17, 19:50
In vaktermen wordt dat een groef en veer genoemd, maar de veer vult in jou geval de groef niet helemaal.

Groet Pel.

Rene71
26-07-17, 21:54
Volgens mij bedoeld Foexie dit (https://youtu.be/lJKi2rwASyI)

Foexie
27-07-17, 17:05
Helemaal juist Rene71. Kan mij iemand een tip geven hoe ik foto's via mijn telefoon kan uploaden of moet dit via de PC.
Gr Foexie