Houtsoort vraag

paulv

Actieve deelnemer
3 mei 2009
98
1
Oud Loosdrecht
Korte vraag: kan ik voor de vervanging van een zwemplatform iroko gebruiken ipv. teak?
Zijn er zwaarwegende nadelen die het prijsverschil rechtvaardigen.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Voor hout met de handelsnaam Iroko worden twee botanische soorten gebruikt.
Milicia exelsa en Milicia regina.
Als je de keuze hebt zou ik voor de Milicia regina gaan, die is veel fijndradiger en heeft ook veel minder kruisdraad, wat een gladde afwerking ten goede komt.
Iroko heeft wat vervelendere inhoudstoffen dan Teak. Ook kan er in Iroko veel kalkinsluitsels in zitten dat is wat afhankelijk van het groeigebied.
En net als bij Eiken geeft contact met ijzer grijszwarte verkleuringen.
Maar als zwemplatform zou het prima te gebruiken moeten zijn.
 

Jules Bosma

Actieve deelnemer
23 jan 2009
52
1
www.cncwerk.nl
Iroko wordt vaak als imitatie teak gebruikt, alleen de inhoudsstoffen die vrijkomen bij het bewerken, moet je mee oppassen.
Ze staan erom bekend dat ze de slijmvliezen aantasten, daarbij staat Iroko hoog op de lijst van verdachte houtsoorten tav je gezondheid.

Werken en kromtrekken is een eigenschap van het hout en vrijwel niet te voorkomen. Als je het net zaagt is het lichtgeel van kleur, na verloop van tijd krijgt het dezelfde kleur als Teak.
Alle hout wordt na verloop, blootgesteld aan weer en wind grijs, doordat de kleurstoffen uitspoelen.
 

tuoh

Oud hout
Kl.te hout, zelfs mooi rechtdradig hout kan serieus krom en scheluw trekken, om van het splinteren nog te zwijgen. Heb vroeger regelmatig Iroko MOETEN verwerken, dat was echt een straf! Grotere rotzooi heb ik nooit in handen gehad.
Voorbeeld: onderblokken van ramen die makkelijk 30mm naar buiten trekken en tezelfdertijd 40mm omhoog buigen (bij een vleugelbreedte van 1400mm) de dubbele beglazing sprong kapot onder de spanning, de stukken lagen tot op straat!
De beide soorten worden hier ten lande door elkaar geieverd bij gevierschaald hout, beide soorten zijn even levendig vind ik. Behalve de kleur en bij de ene een iets minder uitgesproken tekening zijn ze hetzelfde qua werken.

Als het hout van de zwemtrap niet behandeld word zou ik als vervanger van Teak opteren voor Afrikaans Padouk. Nog iets stabieler dan Teak en zeker zo duurzaam.
We hebben deze houtsoort al een paar maal (tot volle tevredenheid) gebruikt voor scheepsdekken op platbodems, zeer stabiel hout, werkt nauwelijks of niet, en kleurt na een paar maanden mooi zilvergrijs.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.