Spannend nieuw materiaal

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
Spannend voor mij dan...walnotenhout (ja, Rick: de balkjes ;-)) heb ik eerder nog niet durven draaien uit angst het materiaal om zeep te helpen met mijn (stijve-) vingeroefeningen.
Ik maak al een paar jaar nöstepinnes. Ik zag dat als een manier om materiaal en gereedschap te leren aanvoelen - en tegelijkertijd binnen mijn werkveld wat bij te verdienen. Van gebruikte materialen (iemand nog eiken stoelen over ;-)) - en dan mdet zoveel mogelijk verschillende modellen. Inmiddels kan ik ze met mijn ogen dicht zowat maken...

Walnotenhout is prachtig! De warme donkere glans en de vlammen in het hout, daarvan kan ik echt genieten - als ook van de heerlijke vruchten. Voor m'n verjaardag vroeg ik een walnotenboom....en kréég een mooie dikke noot met een strikje er om van mijn dochter (die kennelijk mijn gevoel voor humor heeft geërfd). Om te poten - en dan maar wachten, zei ze.

Attached files
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
Notenhout is inderdaad erg mooi. Heb het verwerkt in mijn eerste kistje en denk zeker niet dat het de laatste keer is geweest.

BTW: Wat is een nöstepinnes en vooral wat kun je ermee?
 

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
Tja - dat kan je op de foto zien:
je maakt er bolletjes mee, van garens en zo

- dat zijn geen gewone bolletjes, maar bolletjes waarvan je de binnendraad (die zit dus vastgeknoopt net boven het handvat) en de buitendraad (het laatste stukje dat je opgewonden hebt) tegelijkertijd kunt afwikkelen.

En die eigenschap is heel bijzonder, want je kunt dus dubbeldraads breien, of weven, zonder dat de draden in de war raken. Ook twijnen van zo'n bolletje is erg gemakkelijk (twijnen = proces waarbij twéé actieve draden in tegengestelde richting worden samengedraaid tot 1 draad die in rust is)

Ik heb wel nöstepinnes gemaakt die een pond wol in een keer konden plaatsbieden.
Zo'n geweldige bol zet je dan naast je stoel, pakt de binnendraad eruit en begint te breien - een 3e toepassing (centre-pull ball of yarn) dus. Deze ballen rollen niet door de kamer heen en da's best prettig ;-))

BTW: Wat is een nöstepinnes en vooral wat kun je ermee?[/quote]
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.