Metabo lintzaag niet naar mn zin...

b_art

Nieuw lid
16 jan 2011
10
0
IMG_1687.jpg

Hallo ik heb een lintzaag van metabo (BS 1638) en heb hem al een aardige tijd. Ik kan er tot 16 cm mee zagen, maar dat heb ik niet echt nodig. Echter als ik er kleinere stukken mee wil zagen ondervind ik altijd problemen. Mijn zaagsneden lopen altijd schuin weg en eigenlijk heb ik ook nooit een figuur goed kunnen uitzagen. Het lijkt of het zaagblad niet goed gespannen kan worden maar ik weet niet zeker of dit het probleem is.
Ook de zaagsnede word niet mooi glad, maar ik heb wel nieuwe zaag bladen...
Als de lintzaag gewoon niet goed is wat is dan een goede lintzaag? Liefst niet al te log omdat ik toch nooit grotere stukken maak dan 10 of 12 cm. Wie heeft er wat tips voor mij?
 
Laatst bewerkt:

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Het type zaagblad, breedte, dikte, vertanding kan al een wereld van verschil maken. Zoals je al zegt is de spanning erg belangrijk maar ook de druk die je uitoefent op het hout en het zaagblad.
Zorg ervoor dat de zaagarm zo kort mogelijk op het werkstuk staat, hiermee haal je al een heel stuk speling van de zaag af. Als je dat kleine blokje op de foto zaagt met de arm op die hoogte dan geef je het zaagblad teveel ruimte/speling om te kunnen zwenken.
Ook de geleiders dienen de zaag goed te geleiden, dwz, deze moeten het blad nét niet raken.
 

tuoh

Oud hout
Het probleem word niet veroorzaakt door de machine maar door de (slechte) tandzetting van de zaaglinten. Dat veroorzaakt de "drift" van de zaagsnede.
Er is hier op het forum al meermaals een topic aan gewijd.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.776
931
Leeuwarden
Lopen de tanden wel buiten de geleiders langs? Ik kreeg op mijn Felder prompt een verlopende zaagsnede toen mijn zaagblad met de tanden tussen de losgeraakte geleiders kwam en de zetting deels verdween.....


Fons
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
722
30
BE / Tienen
Het probleem word niet veroorzaakt door de machine maar door de (slechte) tandzetting van de zaaglinten. Dat veroorzaakt de "drift" van de zaagsnede.
Er is hier op het forum al meermaals een topic aan gewijd.

+1

Hier staat een grotere machine van Electra Beckum (is ondertussen zelfde als Metabo, maar met ander kleurtje / andere sticker): De zaagbladen van het merk zelf trekken op niets. Daar kan je onmogelijk recht mee zagen (ik toch niet).
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Misschien is het beter om een paar close-up afbeeldingen te plaatsen van bv. hoe het lint op de wielen zit/loopt.
En hoe het lint door de bovenste en onderste geleider loopt.
Je schrijft dat je het lint bijna niet op spanning krijgt, waarschijnlijk is het lint dan te lang of uitgerekt.
Normaal gesproken moet je het zaaglint strak of zelfs te strak kunnen spannen
Hier een pdf Bekijk bijlage Welk zaaglint voor Wood Cutting.pdf waarin je kunt lezen welk zaaglint te gebruiken.
In jouw geval kun je SuperTuff Premium linten van 1/8" (3mm) t/m 1/2" (12mm) gebruiken, dit is mij geadviseerd door Ian van Tuffsaws.
Omdat de wiel grootte anders kan zijn dan bij mij kan ik je niet de lengte van het zaaglint geven dat moet je uitzoeken.
Om de smalle 3mm zaaglinten te kunnen gebruiken moet je andere geleiders op de machine zetten. (zie de handleiding)
Met een goed zaaglint kun je alleen goed zagen als deze ook goed op de machine is afgesteld, dus op de wielen en tussen de geleiders.

Mvg, :).
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Een reactie op een oud draadje, ik heb dezelfde lintzaag. Is de lengte van de zaag 1638 mm? Ik kan nl nergens documentatie vinden. Als ik het zeker weet g ik bij tuffsaw even een paar linten kopen...
 

seeker

Actieve deelnemer
24 apr 2016
119
2
je zou ook ian (tuffsaws) een mailtje kunnen sturen met welke lintzaag je hebt, grote kans dat ie dan weet wat je nodig hebt
met even googlen op het modelnummer kom ik op een lengte van 2225mm (hier)

succes
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Ik heb een lintzaagje van de GB.... Ik kon dit ding niet recht laten zagen en hoe meer ik eraan prutste hoe slechter het werd. Tot ik bij Tuffsaws twee zaaglinten bestelde... nu zaagt dit ding fantastisch!! Misschien niet voor een"beroeps" maar voor mij zaagt hij nu perfect recht!
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Ik zal eens met een touwtje nameten of 2225 klopt, bedankt! En dan Ian om raad vragen, de zaag die er nu in zit is echt helemaal ruk.

je zou ook ian (tuffsaws) een mailtje kunnen sturen met welke lintzaag je hebt, grote kans dat ie dan weet wat je nodig hebt
met even googlen op het modelnummer kom ik op een lengte van 2225mm (hier)

succes
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.