Hoe maken jullie Nakashima handgrepen

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi forum,

Ben al een eeuwigheid bezig met een lade kastje, beetje Nakashima beetje Waywood en beetje van mezelf. ;) Maar daarover meer in een toekomstig topic.

Ik zit met de handgrepen, ik wil niks dat uitsteekt, het is een werkplaats kastje en m'n atelier is al klein genoeg, elke cm telt.
Tevens ben ik aan het experimenteren met "negatieve ruimte", dan kom je al snel bij een handgreep uit zoals die veelvuldig voorkomen in de kasten van Nakashima, igg daar ken ik ze van.

Nu vroeg ik me af hoe die in elkaar steken, wil je comfortabel de lade grijpen, dan moet je de "inkeping", volledig door het ladefront maken. Maar dat wil ik niet, want dan heb je, ja een gat in je ladefront.
Je kan het ook niet doen, en deze laatste ruimte die je nodig hebt uit de bovenliggende lade halen. Door een gleuf te frezen, of te hakken waar je vingers houvast in vinden.

Alleen zijn mijn lade fronten met 15mm dikte wat aan de dunne kant om daar een gleuf in te frezen, het kan wel maar veel marge hou je niet over.





furniture_3inch_chest-of-drawers_3-jpg-750-410-true.jpg







X.jpg
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Antwoord al gevonden, zoals ik al dacht met een gleuf.
Op nakashima.com, hoe voor-de-hand-liggend kan je het krijgen hahaha :D




furniture_chest-of-drawers_double_5-png-750-410-true.jpg
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Los vh feit dat de OCD'er in mij even moest gaan liggen bij het zien van die foto's ("Hoe bedoel je, de lade ~boven~ de greep gaat open!?") - en mijn vrouw is er niet om even over mijn hoofd te wrijven en te garanderen dat het boze internet weer weg is - is dit toch wel een redelijk geniale oplossing voor een werkplaats: dat is nu es een greep waar NOOIT stof in zal blijven liggen!
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ziet er wel aardig uit, maar ook een beetje merkwaardig. De bovenste lade is vlak, en aan de onderkant ligt de bodem een stuk terug. Dat moet je maar net mooi vinden.

Als je geen grepen wilt, kan je ook een "push to open"-ding plaatsen.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ha Jimbo, ik sta er ook al een tijdje naar te loeren, op internet dan. En vind het een vrij geniale oplossing idd ook voor stof.

Ik heb nu 1 greepje gemaakt als proef versie, doodeng nu me kastje bijna klaar is, geen weg terug meer. En idd, ik wil niet zeggen dat ik direct moet gaan liggen, door de greep van de lade eronder te gebruiken, maar ik begrijp wat je bedoelt, dat is ook het charmante van het stuk. Overigens duidelijk een ontwerp uit de jaren 60, ergens is het wel intuitief, alsof je een doos uit een rek pakt. En dat moest ook wel denk ik, met de introductie van de geestverruimende middelen toen ;)
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Thanks Bijtel, ik vind je reactie grappig, ik had namelijk dezelfde gedachtegang maar dan andersom. Ik ben begonnen bij hoe kan ik dat greeploze "push to open" nu anders doen. De cover van m'n mobiele telefoon heeft zon deukje aan de achterkant om bij de accu te komen en sommige laptops hebben een deuk ipv een lipje om het scherm te openen en daarna kwam ik bij deze oplossing uit.

Je moet er zeker van houden. Sommige stukken zijn erg "jaren 60", dan ook nog iets aziatisch en hier en daar zit er een life-edge tussen.
Nu heb ik ook niet de mooiste gepakt, ik zocht een frontaal plaatje zodat je kan zien dat die grepen niet volledig open zijn.

Voor de onderste lade zijn meerdere oplossingen, soms wordt hier juist een heel in het oog springende handgreep op gezet.
Of je laat het front voor de bodem langs lopen, en maakt daar een inkeping/afschuining voor je handen.

De bovenste lade die vlak is, vind ik erg mooi. Een soort verborgen laatje, terwijl die volledig inzicht is (totdat Jimbo langskomt en het verkeerde greepje grijpt).
Het geeft ook mogelijkheden om met de indeling te spelen, zo lijkt de bovenkant dikker. Bij de onderste kast probeerttie de lade te "verbergen" met het overhangende life-edge blad, (niet erg succesvol naar mijn mening). Het bovenste kastje echter, heeft hierdoor nu een even aantal lades, zonder dat het uit proportie lijkt.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Greepjes zijn eigenlijk een heel onderzoek opzich. Het geval van de onderste lade is lastig in dit Nakashima achtige ontwerp. Ik moet altijd nog denken aan de keukenlades en kastjes van mn ouders, dat was een aluminium profiel aan de bovenkant waar je vingers gevaarlijk in vast konden klemmen. Een andere geval is jassen/ truien met van die aantrek koorden daar kan dat elastiek sluit dingetje ook makkelijk in een greepje terecht komen. succes met je onderzoek..
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Thanks Blom3dd, ik moet langzaam aan ze maar gaan maken. heb de kast al 3/4 in gebruik en ik kom nu me kast niet in, nu het laatste laatje er ook in zit ;)
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Thanks Bijtel, ik vind je reactie grappig, ik had namelijk dezelfde gedachtegang maar dan andersom. Ik ben begonnen bij hoe kan ik dat greeploze "push to open" nu anders doen.

:cool:

Leuk dat je hiermee bezig bent. Ik probeer hier ook wel eens mee te spelen. Zo heb ik een ladekastje waarbij de bodem uitsteekt als greep en schuurdeuren zonder zichtbaar hang- en sluitwerk. Ben nu met schuifdeuren bezig waar waarschijnlijk ook geen aparte greep komt (hooguit de sluitlat).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.