Zaag zetten.

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Via een veiling kwam ik in het bezit van zaagzetters waarvan ik mij afvraag of die tegenwoordig nog gebruikt worden.
Er is er eentje voor cirkelzagen tot een diameter van ongeveer 76 cm, en een andere om een lintzaag een gegolfd blad te geven.
Een derde kan een lintzaag om en om de tand in de goede hoek zetten, daarbij krijgt het blad geen golfprofiel.IMG_1024.jpg
IMG_1023.jpgIMG_1025.jpgIMG_1026.jpgBekijk bijlage 65573Bekijk bijlage 65574
 

tuoh

Oud hout
Van de zagenzetters is enkel de onderste nog echt bruikbaar, voor alle lintzagen en voor verschillende TPI settings.
Het spul voor de (HSS) cirkelzagen is passé, tenzij je nog met dergelijke bladen moest werken natuurlijk.

De bovenste zagenzetter is enkel bruikbaar voor zagen die vallen binnen de grens aangegeven door de gemonteerde tandwielen.
Er waren verschillende sets tandwielen beschikbaar voor dit machientje, deze hebben alle een letter ingeslagen.
De in te stellen zaagbreedte hangt dus af van de gemonteerde set (A,B,C,of D)
Trekken zelf verliep heel snel omdat het lint op de machine bleef zitten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.