Vlakbank uit elkaar geklapt

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Tijdje terug Voor 130 euro lekker goedkoop een vlakbankje gekocht. Van een oost duitste firma. "Made in Germany, maar stiekum toch in China". Niks dan ellende met dat ding!

Om te beginnen. De diepteverstelling van het aanvoerblad functioneerde niet, nieuwe schroefas gemaakt. Nou verstelbaar van 0 - 3mm overal variabele hoek met het uitvoerblad.

Nou met 2 schroefjes haaks gesteld. En het hele blad op 0,5mm diep vastgezet. Nou de zijgeleider ook scheef als de nacht dus op een slijpsteen gevlakt en haaks 90 graden vastgezet.

Frezen, een hap uit de achterkant van het werkstuk iedere keer. Beitels niet goed afgesteld. Nou paar uur knoeien. Jawel, prima resultaat.

Na een tiental vuren, eiken, meranti balkjes. Ineens allemaal strepen op het hout. Allemaal stukjes uit de beitels over de hele lengte. Nou op internet nagechecked. Waren HSS beitels, en zeer slechte kwaliteit. Nou alternatief gezocht. HM beitels van makita zelfde maat. 100 euro voor een setje hoppa.

Goed nieuwe beitels erin. En alles ermee eiken, iroko, teak de hele mikmak. Mooi glad.

Op een gegeven moment hele apparaat stond te stuiteren en te resoneren. Ik denk what the fuck! Brandlucht. Verschrikkelijke machineslag op mn werkstukjes. Hup apparaat uit. Opengemaakt. Poelie van de beitelkop-as los gekomen door een gebroken borgring. Poelie helemaal vernaggelt. Lagers aan gort.

Goed bij de betreffende firma verhaal uitgelegd. Nieuwe poelie zou worden opgestuurd. 3 maanden geduurd. Ergens anders nieuwe lagers besteld van een A-merk.

Ondertussen ff de manual ook doorgeplozen blijkt dat ding op 15000 rpm zn werk te doen. Als ik dat vergelijk met andere/duurdere vlakbanken zie je dat nergens. Geval maakt trouwens ook een kabaal. Een black hawk helikopter is er nix bij. Stelletje gevaarlijke gekken die dit ding hebben ontworpen.

Gister dus de poelie er weer op. Nieuwe lagers erin. Draai ik lagerblokken dicht gaat het hele ding ineens zwaarder lopen in de lagers. Binnenmaat van de lagerbolkken dus niet correct. Soort pakkingkje gemaakt van dun karton ertussen. Prima.

Nou beitels er weer in. En aanzetten.... BAF! zon vuurbal jongûh. Allemaal metaalsplinters door de lucht. Hele brokken aluminium uit het bovenblad van de machine. Ik denk what the hell. Maak ik dat hele ding weer open. Blijkt op één of andere manier een beitel te zijn losgekomen. Oh my god.

Nou toen was ik wel klaar met dat ding en heb ik em in de grijze contrainer gedonderd.

Ff doorsparen voor kwaliteit vlakbank nu al kost het me 2000 euro. Ik ben genezen... voor mij geen Chinezen.
 

pjerdulac

Actieve deelnemer
12 jul 2010
81
0
Ben ook genezen van goedkoop of tweedehands gereedschap aanschaffen, wat een frustratie kan dat opleveren. En wat een plezier als een stuk gereedschap lekker werkt.

Dit weekend een tacker van het merk Union aangeschaft, kapt er na 100 nagels mee. Wordt gerepareerd maar zit nu wel zonder en dat midden in een grote klus. Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
David80 zei:
Tijdje terug Voor 130 euro lekker goedkoop een vlakbankje gekocht. Van een oost duitste firma. "Made in Germany, maar stiekum toch in China". Niks dan ellende met dat ding!

Om te beginnen. De diepteverstelling van het aanvoerblad functioneerde niet, nieuwe schroefas gemaakt. Nou verstelbaar van 0 - 3mm overal variabele hoek met het uitvoerblad.

Nou met 2 schroefjes haaks gesteld. En het hele blad op 0,5mm diep vastgezet. Nou de zijgeleider ook scheef als de nacht dus op een slijpsteen gevlakt en haaks 90 graden vastgezet.

Frezen, een hap uit de achterkant van het werkstuk iedere keer. Beitels niet goed afgesteld. Nou paar uur knoeien. Jawel, prima resultaat.

Na een tiental vuren, eiken, meranti balkjes. Ineens allemaal strepen op het hout. Allemaal stukjes uit de beitels over de hele lengte. Nou op internet nagechecked. Waren HSS beitels, en zeer slechte kwaliteit. Nou alternatief gezocht. HM beitels van makita zelfde maat. 100 euro voor een setje hoppa.

Goed nieuwe beitels erin. En alles ermee eiken, iroko, teak de hele mikmak. Mooi glad.

Op een gegeven moment hele apparaat stond te stuiteren en te resoneren. Ik denk what the fuck! Brandlucht. Verschrikkelijke machineslag op mn werkstukjes. Hup apparaat uit. Opengemaakt. Poelie van de beitelkop-as los gekomen door een gebroken borgring. Poelie helemaal vernaggelt. Lagers aan gort.

Goed bij de betreffende firma verhaal uitgelegd. Nieuwe poelie zou worden opgestuurd. 3 maanden geduurd. Ergens anders nieuwe lagers besteld van een A-merk.

Ondertussen ff de manual ook doorgeplozen blijkt dat ding op 15000 rpm zn werk te doen. Als ik dat vergelijk met andere/duurdere vlakbanken zie je dat nergens. Geval maakt trouwens ook een kabaal. Een black hawk helikopter is er nix bij. Stelletje gevaarlijke gekken die dit ding hebben ontworpen.

Gister dus de poelie er weer op. Nieuwe lagers erin. Draai ik lagerblokken dicht gaat het hele ding ineens zwaarder lopen in de lagers. Binnenmaat van de lagerbolkken dus niet correct. Soort pakkingkje gemaakt van dun karton ertussen. Prima.

Nou beitels er weer in. En aanzetten.... BAF! zon vuurbal jongûh. Allemaal metaalsplinters door de lucht. Hele brokken aluminium uit het bovenblad van de machine. Ik denk what the hell. Maak ik dat hele ding weer open. Blijkt op één of andere manier een beitel te zijn losgekomen. Oh my god.

Nou toen was ik wel klaar met dat ding en heb ik em in de grijze contrainer gedonderd.

Ff doorsparen voor kwaliteit vlakbank nu al kost het me 2000 euro. Ik ben genezen... voor mij geen Chinezen.

Heel vervelend als ik het zo hoor, maarre........voor ons leest het wel lekker weg zo ;)
 

tuoh

Oud hout
Je mag jezelf gelukkig prijzen dat het bij stoffelijke schade gebleven is na zo een klap.

Een fabrikant of verkoper die dergelijke spullen aan de man brengt is een halve crimineel, als koper kan je maar één ding doen, die prullen gewoon links laten liggen, die zijn levensgevaarlijk.

Het straffe van heel de zaak is dan nog dat op een dergelijke machine een mooie sticker hangt met "CE norm" erop :shock: :shock: :shock: Wat moet je daar van denken.

Enige tijd geleden was er hier in de buurt een houtdraaier die op een goedkoop bankje uit het verre oosten wat draaiwerk pleegde te doen, tot er op een dag tijdens het draaien gewoon een deel van de losse kop afbrak. De man kreeg het tollende stuk hout tegen het hoofd met als resultaat een zware hersenschudding, een verbouwde neus en enkele beurten bij de tandarts.
Er bleek een gietfout te zitten in het materiaal van de kop, maar dat was netjes verborgen onder de lak :eek:

Nu zou de koper ook moeten beseffen dat je voor zo een goedkope prijs je niks deftigs kan verwachten.
Koop je een dergelijke machine dan is het klooien van begin tot einde, en is het plezier van klussen snel weg.

Goedkoop is bijna altijd duurkoop, nu is 1000 à 1500€ inderdaad veel geld voor een machine, maar als die machine jaar in, jaar uit, zonder pruttelen al het werk doet dat je ervan verlangt, dan weegt dat bedrag al heel wat lichter.

Mvg,

André
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
klinkt bekend, ik heb een HBM450 houtdraaibankje gekocht in augustus , draait lekker, best nog stabiel voor een machientje van 150 euro, breekt vorige week de as van de leunspaan af tewijl ik een stukje voorgedraaid vurenhout sta te bewerken! Werkstuk naar de s*demieter, leunspaan via de klauwplaat op m'n voorhoofd (gelukkig net boven de haargrens) en een stuk uit mijn beitel! blijkt dat asje van gietijzer te zijn... ik weet niet of dit normaal ook voor dergelijke assen gebruikt wordt maar het lijkt mij een beetje bros. Lekker luchtig maar in de verkeerde toepassing :D . Heb nu een nieuwe leunspaan met as besteld bij die winkel in Arnhem maar ik heb toch wel wat twijfels bij de rest van die machine...

mvg
Patrick
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
tuoh zei:
Het straffe van heel de zaak is dan nog dat op een dergelijke machine een mooie sticker hangt met "CE norm" erop :shock: :shock: :shock: Wat moet je daar van denken.

Dat stelt geen zak voor. Ik heb een jaar in China gewerkt, in hoogwaardige rvs producten, maar genoeg bedrijven om me heen gezien, waar de goedkopere producten vandaan komen en heb ook genoeg gehoord over wat die keuringen in houden :roll:
Maar goed als het aan de Chinezen lag was het nog meer bende, wat er deze kant op kwam en werd er helemaal niet gekeken naar minimale voorwaarden.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Wat een verhaal! Ik zou het al lang opgegeven hebben.

CE stelt niet veel voor geloof ik. Nieuwe apparaten worden ook helemaal niet door een Europees instituut gekeurd (zou ook niet mogelijk zijn bij die stortvloed die uit China komt). De fabrikant moet verklaren dat hij voldoet aan de CE normeringen en plakt er zelf die sticker op. Dus als je gewond raakt door een slechte constructie zou je eigenlijk aangifte moeten doen...
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
CE is ook geen kwaliteitskeurmerk, zoals bijvoorbeeld de Duitse TÜV-keuring.

Het geeft aan dat het product vrij mag worden verhandeld binnen de Europese Economische Ruimte (EER) omdat het voldoet aan de eisen van de EG-richtlijnen. Wat die eisen dan zijn, weet ik niet, want het stat inderdaad overal op.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Wat ik nog weet van dat CE keurmerk is dat een leverancier het er zelf op mag of zelfs moet doen. Zonder CE keurmerk mag het niet verhandeld worden. Zit het keurmerk er op dan moet het aan allerlei (vage) eisen voldoen.

Een apparaat dat tijdens normaal gebruik faalt en ook nog bijna-dood-ervaringen oplevert kan nooit een CE markering waard zijn. Ik vraag mij of er veel juridisch over bestaat en waar je als consument / hobbyist, je beklag kunt doen.

Het wrange is dat je voor je gezondheid waarschijnlijk nog beter gevaarlijk gereedschap kunt gebruiken dan dit soort juridische wegen bewandelen.

Zoals iemand al opmerkte; 't leest lekker weg, deze ervaringen.

André
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb je verhaal even gelezen en je bent er goed vanaf gekomen, het had ook slechter kunnen eindigen.
15000 rpm is ook niet normaal voor een vlakbank, dan is de kans dat er een keer iets loskomt wel aanwezig.
Ik heb nog even zitten denken; die Makita beitels waren dezelfde maat in de breedte natuurlijk maar zou er misschien in de bevestiging of de dikte van de messen iets geweest zijn dat zo'n beitel loskomt want dat mag natuurlijk nooit gebeuren, levensgevaarlijk zeg!
Je hebt de boel weggegooid en dat kan ik me helemaal voorstellen maar misschien had je een paar foto's moeten nemen en naar de consumentenbond of de rijdende rechter moeten gaan of zoiets om ze aan te klagen.
Deze machine had eigenlijk van de markt afgehaald moeten worden denk ik.
Ik heb hier maar even een antwoord gegeven om de draad van de ander niet in de weg te zitten.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dat stelt geen zak voor. Ik heb een jaar in China gewerkt, in hoogwaardige rvs producten, maar genoeg bedrijven om me heen gezien, waar de goedkopere producten vandaan komen en heb ook genoeg gehoord over wat die keuringen in houden :roll:

Correctie - een CE verklaring is GEEN keurmerk, maar een verklaring van conformiteit - een producent verklaart zelf dat zijn product aan een bepaalde norm voldoet - daar komt geen externe keuring aan te pas. Gekeurd word er pas als iemand 'klaagt' zeg maar, dat een product toch niet aan de norm zou voldoen.

Niet aan de norm voldoen, of een CE onterecht voeren is weliswaar strafbaar, maar wordt slechts 'post hoc' extern onderzocht.

Oeps - ik zie dat dit een heel oud bericht is. Blijft evenwel staan dat een CE label geen keurmerk is.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
CE met de letters dicht bij elkaar betekend Europese normen/richtlijnen keuring. CE met iets ruimte ertussen betekend niks anders dan dat het uit China komt. Net gehad met cursus Veiligheidsteam op me werk (Tata). Moeilijk op te merken, maar er zit een ruimte tussen.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
CE met de letters dicht bij elkaar betekend Europese normen/richtlijnen keuring. CE met iets ruimte ertussen betekend niks anders dan dat het uit China komt. Net gehad met cursus Veiligheidsteam op me werk (Tata). Moeilijk op te merken, maar er zit een ruimte tussen.
Is het niet andersom met ruimte ertussen is Europees en zonder ruimte ertussen Chinees?
Mvg,:).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.