Wat voor merk beitel is dit

jeffrey

Nieuw lid
7 feb 2013
22
1
IMG_0081.jpg Gaat om de bovenste beitel wie weet wat dit merk is en waar ik het eventueel kan krijgen.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Ken dat merk ook niet, maar ook het type niet.
wij hadden een keer een nog grotere beitel laten maken, voor een restauratie van boerderijspanten met pen en gat verbindingen waarvan de gaten bijna 40 cm diep waren. Daar lieten we ook een stalen handvat opzetten. Is sterker.
Daar hebben we dikke spijt van gekregen. Als met een moker op een dergelijke beitel sloeg, dan gaf dat een enorm zingend lawaai van het metaal (metaal op metaal). Pijnlijk aan de oren (gehoorberschermers waren er toen nog niet)
 
P

Pel

Guest
De prijs valt mij enigszins mee voor deze set compleet 4 stalen beitels, er komen nog verzendkosten bij, alles bij elkaar nog geen €100.

Groet Pel.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Die zijn wel geliefd door de Franse timmerman die veel met oude eiken gebint werkt.
Niet zo leuk maar als je op een winterse dag vroeg in de ochtend een van die staalen grepen moest vasthouden om een gaat te haken.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
Die zijn wel geliefd door de Franse timmerman die veel met oude eiken gebint werkt.
Niet zo leuk maar als je op een winterse dag vroeg in de ochtend een van die staalen grepen moest vasthouden om een gaat te haken.
Ghehe, ik herken het vooral uit het hockeyen :) Paar keer hard slaan en het is voorbij ;)
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Als je bedoel dat de koud metaal greep kan barsten dat vind ik onwaarschijnlijk. Ik bedoel meer dat in vergelijk met een houten greep de ijzer is niet fijn om vast te houden als het erg koud is. Moet je hem eerste opwarmen tussen je benen of in je oksel.
Maar om dat ijzer greep weerstand te geven betekent het dat het moet relatief taai en zacht en dan heb je het probleem van vervorming. Daarom denk ik dat het een extra lange greep heeft zodat je de te verwachten vervorming kunnen wegwerken. Op de ene of andere manier die best voor jouw is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.