Vaas uit iep

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Uit een meer dan 100 jaar oude iepen steunbalk heb ik deze vaas gedraaid.
De grote barst gaat tot in de kern van de stam en daarom werd -voor de veiligheid tijdens het draaien- onderaan een vlinderstukje ingewerkt.
De (zelfgemaakte) krammen zijn enkel decoratief.
Diameter 200mm, hoogte 405mm, uitgehold tot 260mm diep. Afgewerkt met Danisch Oil.

DSCN7940.jpg

DSC_8485.jpg

DSC_8486.jpg

DSC_8487.jpg

DSC_8488.jpg
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik zit er een beetje dubbel naar te kijken: ofwel je accepteert de barst niet, dan verwacht ik dat je hem opvult, ofwel je accepteert hem wel, maar dan hoeven die krammen juist weer niet. Voor de zwaluwstaart onderaan had ik zeker zwart of zwart gemaakt hout genomen, ik vind dit vuren daar niet mooi.

Hoe draait kurkdroog iepen? Gaat dat nog een beetje?
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Jurriaan, ik waardeer uw mening en ergens heb je wel gelijk wat betreft de krammen. Maar toch, zonder de krammen leek er iets te ontbreken aan het geheel. Ik heb nog getwijfeld tussen krammen of een veter.
Hoe zou jij de barst opvullen? Uit die balk kunnen nog een paar stukken gedraaid worden, misschien volg ik uw advies :cool:
Met het inlegstuk wou ik een zo hoog mogelijk contrast met de vaas bekomen. Het is trouwens geen vuren maar een stukje honingboom.

Kurkdroog = keihard maar met scherpe beitels, het juiste toerental, weinig afname en veel geduld valt het draaien best mee.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik vind het een mooie vaas, ook met die krammen. Je zou de barst ook kunnen opvullen met een polyester- of epoxyhars. Forumlid Stelt heeft dat al vaker gedaan en (meen ik) hier ook laten zien.
Ik ben het eens met Jurriaan vwb het vlindertje. Het lijkt zo een etiket of naamplaatje waar nog niet ingegraveerd staat. Wellicht zou heel donker of zwart mooier geweest zijn. Maar dat is allemaal puur persoonlijk. Zoveel mensen, zoveel smaken.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik vind die krammen er supertof in staan, het voetstuk gooit roet in het eten, dat past mij er niet bij (gauw er af steken/zagen)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Ik vind het een goede combinatie tussen de strakke vormgeving van de vaas en de scheuren. De krammen vind ik zeer geslaagd. De voet is niet mijn smaak.
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Het voetstuk heb ik er bewust aan gehouden om de "oorsprong" van de vaas te benadrukken.



.........
Nog problemen gehad met die scheur tijden het draaien?
Met welke beitel holt u uit?
Omdat het hout heel droog en stabiel was gaf die scheur geen enkel probleem. Al is een bril met vier wielen in dit geval geen overbodige luxe.
Uitgehold met een Sovereign Ultima van Sorby.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Opvullen van zo'n scheur gaat volgens mij het beste met epoxy. Wel een hoop werk, ik denk dat ik hem gewoon open had gelaten (of boven ook een zwaluwstaartje?). Maar over smaak kun je eindeloos bomen, dat zie je wel!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.