Nummering hout schaven

schavenmannetje

Actieve deelnemer
24 okt 2010
66
0
Hallo ,

Als liefhebber van goede houten schaven is het mij opgevallen dat sommige exemplaren een nummer hebben , in het geval van mijn voorbeelden betreft het èèn paar messing en groef 24 mm en voorzien van het nummer 25 , het tweede voorbeeld is een verstelbare sponningschaaf of bossingschaaf , van dit laatste ben ik niet zeker , voorsnijder ontbreekt , hier is het nummer 48 voorzien .
Mogelijk gaat het om m.i. modellen en niet noodzakelijk afmetingen ?
Graag jullie adviezen aub ?002.jpg001.jpg
 

wjordan

Actieve deelnemer
Over deze nummers heb ik wel eens op mijn blog geschreven. Volgens mij zijn jouw schaven gemaakt van Esslinger & Abt in Laupheim.


Ik kan alleen maar voor Duitse schaven spreken. Vele Duitse firma's hebben de nummers van de cataloog op hun schaven gestempeld. Iederen had zijn eigen systeem en hield aan het vast tientallen jaren lang. Dus kan je vaak de maker van een schaaf identificeren, als je een cataloog hebt van deze firma.


Er is maar een probleem met jouw schaven: de nummers stemmen niet overeen met de nummers in mijn cataloog van Esslinger & Abt. Misschien was er een verschillende cataloog voor de Nederlandse markt. Of een andere maker heeft hetzelfde lettertype gebruikt.

Wolfgang
 

wjordan

Actieve deelnemer
Een vriend heeft een groefschaaf met hetzelfde stempel (maar 12 mm, en het stempel is aan de hiel). Hij is ook van cormier, en de bovenkant heeft een verzonken ronding net als de meeste Nederlandse smalle schaven.


Hebben jouw schaven of schaafbeitels andere markeringen? Dat zou helpen de maker te identificeren. Misschien zijn deze schaven toch van Franse herkomst.

Wolfgang
 

schavenmannetje

Actieve deelnemer
24 okt 2010
66
0
Ik heb nog foto's gemaakt van het paar van 12mm , helaas is de messingschaaf beschadigd . Ook hier zie je de stempel van de handelaar op de kopszijde .
Ook nog een foto van twee andere modellen .
Verder zijn er geen aanwijzingen op de beitels ?

Groetjes ,
006.jpg004.jpg003.jpg002.jpg001.jpg
 

Bijlagen

  • 005.jpg
    005.jpg
    67,6 KB · Weergaven: 169

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Het zijn volgens mij geen Nederlandse schaven. Ten tijde van deze schaven was Nooitgedagt de grote leverancier van profielschaven in NL (misschien een marktaandeel van meer dan 90%). Gezien de vorm van het contraprofiel nr 53, denk ik dat dit ook geen Britse schaven zijn. De nummers (53 en 25) komen ook niet overeen met een 'reeks' die gebruikt werd verschillende schaven te typeren. Dat leerden wij vroeger ook niet op school. Wel dat er 8 basisvormen van profielen waren, die dan weer verschillende breedten hadden.
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
De breedte van de beitel is ook aangegeven in mm als ik het zo zie terwijl de Engelsen het metrieke stelsel niet gebruikten en alles in inches doen.
 

wjordan

Actieve deelnemer
Bedankt voor de foto's. Ik heb een foto van een raamschaaf No 53 in mijn archief. In mijn cataloog van Esslinger & Abt is de raamschaaf ook de nummer 53. De ojief is de nummer 54. Maar je kan zien dat de lettertype van deze twee schaven identiek is. M. i. betekent dit, dat Esslinger & Abt de maker van beide schaven is. Ook als de nummer niet in overeenstemming is met de nummer in de cataloog.

Wolfgang
deutschstab_esslinger.jpg
 

schavenmannetje

Actieve deelnemer
24 okt 2010
66
0
Inderdaad , het lettertype is identiek als op mijn schaven . Toch wel heel fascinerend om de geschiedenis van dergelijke mooie gereedschappen te weten .
Hartelijk dank voor jullie bijdragen .

Groetjes,
 

schavenmannetje

Actieve deelnemer
24 okt 2010
66
0
Ik mocht toch nog graag volgende foto's i.v.m n° 48 en een merkteken op de beitel , is helaas niet echt leesbaar .

Groetjes ,
001.jpg002.jpg005.jpg006.jpg
 

wjordan

Actieve deelnemer
Mooi! Dit is het bewijs. Er staat in een boog "ESSLINGER&ABT", en eronder "GARANTIE GUSSSTAHL". In het centrum is het merkteken van Heinrich Müller in Remscheid, een beitel zonder handvat met de letters H en M:
http://www.holzwerken.de/museum/hersteller/mueller_heinrich.phtml
Dat betekent, dat Heinrich Müller deze beitel gemaakt hebt voor Esslinger & Abt. Je ziet op mijn website, dat Müller ook voor andere firma's geproduceerd hebt.

Wolfgang
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.