Afstellen vlakbank

Luuk1234

Actieve deelnemer
3 mei 2017
54
0
Amersfoort
Hallo,

Ik ben bezig om mijn vlakbank af te stellen maar kom het volgende probleem tegen.
Aan beide uiteinden van de schaafbeitel zorg ik dat deze een stukje hout 5mm meeneemt. In het midden van de schaafbeitel wordt echter ongeveer 10mm meegenomen. Hoe kan ik dit wegnemen? Ik heb net nieuwe schaafbeitels gekocht. Is mijn aanvoerblad misschien scheef?
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
is je beitel nog wel recht? Misschien is deze zodanig vastgezet dat deze krom is geworden?
Het lijkt me sterk dat je aanvoerblad een halve centimeter hol is...
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Dat ze nieuw en recht waren toen je ze kocht, betekend niet dat ze bij het afstellen niet onder spanning gebracht kunnen zijn waarbij ze vervormd zijn.
Het is overigens alleen maar een suggestie om te controleren...
 

Luuk1234

Actieve deelnemer
3 mei 2017
54
0
Amersfoort
Dat snap ik. Ik heb ze ook even los gehaald om het te controleren. Als ik een liniaal langs de afvoer en aanvoerblad haal zie ik een kiertje in het midden. Hoe kan ik deze bladen het beste recht maken?
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Vlakken, ik denk dat dat bijna niet meer zelf te doen is, maar daar kunnen anderen hier je waarschijnlijk beter mee helpen...
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ik zou er eerst eens een paar stukken hout mee schaven op verschillende plekken in de breedte van het blad en die met een rei controleren op rechtheid, als je dan nog ontevreden bent kun je altijd nog actie ondernemen. Volgens mij gaat het wel meevallen, theorie en praktijk:rolleyes:
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Niet vlak hoeft mogelijk niet direct een verband te hebben met genoemde afwijking, kan ook zijn dat de bladen niet in hetzelfde vlak liggen.

Fons
 
Laatst bewerkt:

Luuk1234

Actieve deelnemer
3 mei 2017
54
0
Amersfoort
Het gaat om een elektra beckum HC260.

Zo ziet de plank er voor het schaven uit:
image1.jpg
image2.jpg

En zo na het "vlakken" van beide kanten:

image3.jpg
image4.jpg

Het lijkt dus dat er van één kant meer wordt afgeschaafd dan van de andere kant.
 

Luuk1234

Actieve deelnemer
3 mei 2017
54
0
Amersfoort
Nee, dus het kan ook zo maar zijn dat ik iets verkeerd doe. Ik druk echter niet hard op het hout en ook niet meer druk aan de ene kant dan aan de andere.
 

tuoh

Oud hout
Als je beide (scheluwe) zijden enkel gaat vlakken is het quasi onmogelijk om met een evenwijdig geschaafd stuk hout te eindigen. Is ook voor voor niks nodig, evenwijdig schaven en op dikte brengen doe je met de aandikte schaaf:p
Bij het vlakken van scheluwe stukken hout is het belangrijk dat je enkel het stuk op de tafel drukt voorbij de messen, zo ben je zeker dat het geschaafd gedeelde contact met de tafel blijft houden.

Anders misschien best eens gaan kijken bij een meer ervaren houtbewerker hoe het vlak- en aandikte schaven nu juist in zijn werk gaat.
 

Luuk1234

Actieve deelnemer
3 mei 2017
54
0
Amersfoort
Dus ik zou eerst de van dikte bank moeten gebruiken en dan pas de vlakbank?
Ik heb er op gelet dat ik druk uit oefen op het stuk voorbij de messen.

Kans is groot dat ik dus toch iets verkeerd doe.
Bedankt voor de tip, ik ga een keer langs bij een meer ervaren houtbewerker.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.