PDA

Bekijk Volledige Versie : Afstellen vlakbank

Luuk1234
23-06-17, 10:53
Hallo,

Ik ben bezig om mijn vlakbank af te stellen maar kom het volgende probleem tegen.
Aan beide uiteinden van de schaafbeitel zorg ik dat deze een stukje hout 5mm meeneemt. In het midden van de schaafbeitel wordt echter ongeveer 10mm meegenomen. Hoe kan ik dit wegnemen? Ik heb net nieuwe schaafbeitels gekocht. Is mijn aanvoerblad misschien scheef?

rmenkveld
23-06-17, 12:09
is je beitel nog wel recht? Misschien is deze zodanig vastgezet dat deze krom is geworden?
Het lijkt me sterk dat je aanvoerblad een halve centimeter hol is...

Luuk1234
23-06-17, 13:20
Messen zijn nieuw en recht

rmenkveld
23-06-17, 13:30
Dat ze nieuw en recht waren toen je ze kocht, betekend niet dat ze bij het afstellen niet onder spanning gebracht kunnen zijn waarbij ze vervormd zijn.
Het is overigens alleen maar een suggestie om te controleren...

Luuk1234
23-06-17, 13:33
Dat snap ik. Ik heb ze ook even los gehaald om het te controleren. Als ik een liniaal langs de afvoer en aanvoerblad haal zie ik een kiertje in het midden. Hoe kan ik deze bladen het beste recht maken?

rmenkveld
23-06-17, 13:37
Vlakken, ik denk dat dat bijna niet meer zelf te doen is, maar daar kunnen anderen hier je waarschijnlijk beter mee helpen...

bhengeveld
23-06-17, 14:12
@Toxic heeft toch het bed van z'n monster laten vlakken? Alwaar?

rmenkveld
23-06-17, 14:57
@Toxic heeft toch het bed van z'n monster laten vlakken? Alwaar?
Chevy66...

Athanor
23-06-17, 14:58
Ik zou er eerst eens een paar stukken hout mee schaven op verschillende plekken in de breedte van het blad en die met een rei controleren op rechtheid, als je dan nog ontevreden bent kun je altijd nog actie ondernemen. Volgens mij gaat het wel meevallen, theorie en praktijk:rolleyes:

Luuk1234
23-06-17, 15:11
Heb al een aantal planken gevlakt en ze worden gewoon niet vlak. Blijft een rotatie in het hout zitten

tuoh
23-06-17, 15:18
Post eens een paar foto's van dat "wondere" ding, en over welke machine (merk) gaat het hier? En wat is een "rotatie" in hout?????

Athanor
23-06-17, 18:24
Niet vlak hoeft mogelijk niet direct een verband te hebben met genoemde afwijking, kan ook zijn dat de bladen niet in hetzelfde vlak liggen.

Fons

Luuk1234
24-06-17, 12:17
Ik zal van de week een aantal foto's sturen

Luuk1234
28-06-17, 19:27
Het gaat om een elektra beckum HC260.

Zo ziet de plank er voor het schaven uit:
65584
65585

En zo na het "vlakken" van beide kanten:

65586
65587

Het lijkt dus dat er van één kant meer wordt afgeschaafd dan van de andere kant.

Duncan
28-06-17, 19:50
Heb je veel ervaring met vlakken op andere vlakbanken?

Luuk1234
28-06-17, 19:56
Nee, dus het kan ook zo maar zijn dat ik iets verkeerd doe. Ik druk echter niet hard op het hout en ook niet meer druk aan de ene kant dan aan de andere.

tuoh
28-06-17, 19:56
Als je beide (scheluwe) zijden enkel gaat vlakken is het quasi onmogelijk om met een evenwijdig geschaafd stuk hout te eindigen. Is ook voor voor niks nodig, evenwijdig schaven en op dikte brengen doe je met de aandikte schaaf:p
Bij het vlakken van scheluwe stukken hout is het belangrijk dat je enkel het stuk op de tafel drukt voorbij de messen, zo ben je zeker dat het geschaafd gedeelde contact met de tafel blijft houden.

Anders misschien best eens gaan kijken bij een meer ervaren houtbewerker hoe het vlak- en aandikte schaven nu juist in zijn werk gaat.

Luuk1234
28-06-17, 20:09
Dus ik zou eerst de van dikte bank moeten gebruiken en dan pas de vlakbank?
Ik heb er op gelet dat ik druk uit oefen op het stuk voorbij de messen.

Kans is groot dat ik dus toch iets verkeerd doe.
Bedankt voor de tip, ik ga een keer langs bij een meer ervaren houtbewerker.

Duncan
28-06-17, 20:17
Ook voor je veiligheid is denk ik goede instructie heel belangrijk

rendew
28-06-17, 20:31
Luuk vermeld even in je profiel wat je locatie is dan is er vast wel iemand die je op weg wil helpen

Luuk1234
28-06-17, 20:33
Amersfoort:)

rendew
28-06-17, 20:36
Kijk en nu effe de oproep : wie helpt luuk opweg !!!

Chenak
28-06-17, 20:44
Ik wil nog een alternatief opperen:
Je kunt ook je hout eenzijdig vlakken met een no. 4 of 5 schaaf en 2 winding sticks. Zo moeilijk is dat niet en kost ook niet veel tijd met enige oefening. Daarna hout verder bewerken met de VVD-bank.
Ik gebruik mijn vlakbank eigenlijk nooit. Deze werkwijze bevalt mij veel beter.
Groet,
Hans

tuoh
29-06-17, 16:04
Dus ik zou eerst de van dikte bank moeten gebruiken en dan pas de vlakbank?
Ik heb er op gelet dat ik druk uit oefen op het stuk voorbij de messen.

Kans is groot dat ik dus toch iets verkeerd doe.
Bedankt voor de tip, ik ga een keer langs bij een meer ervaren houtbewerker.

De juiste methode bij het (machinaal) schaven van een stuk hout is als volgt:

- eerst een brede zijde vlak schaven.
- daarna een smalle zijde recht en haaks schaven met het werkstuk tegen de haakse geleider.
- volgende stap is het hout door de vandikte te duwen, eerst op breedte schaven, en pas nadien op dikte.

Luuk1234
29-06-17, 16:06
Die volgorde heb ik ook in gedachte. De eerste stap krijg ik echter nog niet voor elkaar. Ik ga op zoek naar een ervaren houtbewerker

Ernest Dubois
29-06-17, 16:36
Die volgorde heb ik ook in gedachte. De eerste stap krijg ik echter nog niet voor elkaar. Ik ga op zoek naar een ervaren houtbewerker

Die komen niet voor die meer ervarende zijn dan André.

Luuk1234
29-06-17, 16:38
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld

zaagfabriek
29-06-17, 16:39
Goedemiddag Luuk, Ik denk dat het probleem oa is dat je niet erg ervaren bent met een vlakbank/vandikte bank.

matt cremona heeft op youtube een filmpje over het gebruik en legt ook uit wat er gebeurd als je teveel kracht zet ed. Het is de bedoeling om aan 1 brede kant het hout een ''stukje plat te krijgen' en dit de referentie wordt van de volgende stappen. het platte stukje wordt dan steeds groter tot uiteindelijk je plank vlak is. echter is het zo dat bij een plank die bijv scheluw is wel 5-10 passen nodig zijn om een geschaafd oppervlak te krijgen. bijkomend nadeel is dat je dus veel hout verliest ( 27mm wordt bijv 20-24 afhankelijk van de kwaliteit en 52mm ruw 40-43mm dik.

daarna is het de volgorde welke tuoh hierboven beschrijft.
als je wilt kan je een keer langsrijden zodat je kan zien hoe het werkt. graag wel even van te voren een pb.

Mvg wilco

Ernest Dubois
29-06-17, 16:50
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld

André is tuoh, hij heeft de basis van het vlakken en strijken met de vlakbank in zijn antwoordvak uitgelegd. Met die basis, een recht lat of liniaal of zo voor controle misschien wat geduld ook en het proberen kom je ver.

Erik701
30-06-17, 06:43
Even een bijkomende vraag: Kan je een plankje ook rechtstreeks door de vandiktebank duwen, ook al is die nog niet gevlakt? Wat is daar het nadeel van?

zaagfabriek
30-06-17, 07:10
Goedemorgen, dit is zeker mogelijk. Nadeel is alleen dat die de onderkant kopieert dus net 'krom' wordt. En het voordeel na het vlakken, dat deze de vlakke onderzijde als referentie over neemt en dus vlak wordt.

Erik701
01-07-17, 11:59
Je bedoelt als de plank wat krom is? Dat is voor mij niet zo erg, belangrijker is dat het oppervlak mooi gaaf en vlak is :) Bedankt!

Bert Vanderveen
01-07-17, 16:19
Je bedoelt als de plank wat krom is? Dat is voor mij niet zo erg, belangrijker is dat het oppervlak mooi gaaf en vlak is :) Bedankt!

Als je hiervan uitgaat maak je het jezelf heel moeilijk om tot een goed resultaat te komen. De basis van houtbewerking (cq meubelmaken) is dat je met haakse vormen werkt en parallel-lopende vlakken en zijden. Zelfs als je toewerkt naar gekromde of organische vormen, moet je voor de verbindingen beginnen met haaks en vlak. Dus: krom begint ook met recht.

Kijk bijv. eens naar YT-filmpjes over Sam Maloof, dan zie je hoe dat werkt.

willem1958
01-07-17, 16:51
Als je het eerste kromme/scheluwe vlak vlak wilt krijgen let dan bij het over de tafel gaan dat je voor en achter even veel druk geeft.
Niet heel veel, dat heeft geen zin.
Dan zal je merken dat na een aantal keren je platte vlak steeds groter wordt en als het echt vlak is dan ga je verder zoals tuoh/andre heeft uitgelegd.
Wat ook wel wil helpen is om eerst de uiteinden die het ergst krom zijn op de hand wat te schaven zodat je daarna minder vaak over de vlakbank moet en sneller een groot plat vlak hebt.

tuoh
01-07-17, 19:14
Om scheluwe stukken vlak te schaven moet je wat gevoel aanleren, kijk hoeveel het stuk scheluw staat.
Korte scheluwe stukken leg je op de tafel, druk één kopeind vlak op de tafel en meet aan het andere kopeind de spleet tussen hout en tafel.

Is dit bijvoorbeeld 8mm dan ga je alvorens het stuk een eerste maal over de messen te schuiven
het stuk een beetje kantelen zodat voor en achter een spleet is van ongeveer 4mm.
Dit stuk hout kan kantelen doordat het steunt op de twee tegenover elkaar liggende laagste punten.
Leg zo een stuk maar eens op een vlakke ondergrond dan voel je dat naar gelang je drukt het stuk wil kantelen naar links of rechts. De "kunst" is nu om dit verschil op het gevoel gelijkmatig te verdelen.

Alvorens de eerste maal het stuk over de messen te schuiven stel je de voorste vlaktafel wat lager zodat je een afname krijgt van een dikke 3mm.
Voor de tweede en laatste pas stel je de tafel terug wat hoger 1,5 à 2mm.
Een stuk hout dat 8mm scheluw staat geef dan toch maar 4 à 5 mm houtverlies tijdens het vlakken:p

Hou er ook rekening mee dat scheluw hout de neiging gaat hebben om bij het werken (krimpen of zwellen) ook opnieuw scheluw te trekken . Dit dus ongeacht het eerdere vlakken!!!!
Gebruik dus nooit scheluw hout voor gevoelige werkstukken waar de werking vrij spel heeft. Denk aan poorten, deuren, kastdeuren of deurtjes, ramen , etc..
Stukken die meer dan 5mm scheluw staan gooi ik er gewoon van tussen voor deze toepassingen, daar komen meestal toch problemen van bij de verwerking.