Japanse zaag aanschaffen

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Vandaag was ik bij Bauhaus om een draadstang, wat ringen en moeren te halen voor een moxon bankschroef (probeersel in vuren hout wat er nog lag) en zag ik ook Japanse zagen hangen, de zagen die ik heb zijn niet geweldig meer en zijn eigenlijk voor het ruwere werk en wil dus eigenlijk nieuwe hebben.
Zoals meerdere hier op het forum heb ik ook de lidl zaag in huis en dat werkt super maar zo'n grotere werkt denk ik nog mooier :)

De zagen die bij Bauhaus hangen zijn van het merk Wisent en kosten 19,50 per stuk, de Dozuki is 250mm lang de Kataba is 270mm lang en de Ryoba is 250mm lang.
Maar welke kan ik het beste aanschaffen of is het beter deze te laten hangen en een ander merk te gaan?

Hij zal hoofdzakelijk gebruikt worden afkorten en het maken van verschillende hout verbindingen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Ik zou als ik nog niet zoveel ervaring had wegblijven van de dure excemplaren. Maak je een fout dan zijn de tanden heel snel kapot. Ligt dus aan de gebruiker.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Ik heb de wisent ryoba en ik ben er wel over te spreken, de schulpkant is goed en snel mee te werken. eerste begin zaagsnede wel lastig . Het is wel een questie van concentreren om een goede haakse snede te kunnen maken maar dat is met een westerse zaag ook het geval. Blijft ook wel lang scherp. succes met proberen.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Rj, ik zou wel kijken bij de iets duurdere, op zn minst kijken. Volledig handgesmeed en de hele mikmak zou ik ook niet doen op als je zowat breekt zou zonde zijn en als die bot is sta je ook te kijken want je kan m niet slijpen zelf. Igg als je actief emee bezig wil zijn zal je vroeg of laat toch een betere kopen, dan kan je het beter meteen doen. je hebt kunnen experimenteren met het lidl zaagje dus spontaan dubbelklappen zal je er niet mee doen.

IK heb overigens geen ervaring met de Wisent, aan de andere kant is het spul uit de duitse bouwmarkt een verademing met de dinkytoy winkels hier in Nederland.

Ik zou beginnen met een ryoba, 220mm is zon beetje normaal denk ik, zaag je grote dingen ga je wat hoger, zaag je kleine dingen ga je een maat kleiner.

zoek ook ff op youtube naar jay van arsdale (ff uit mn hoofd) das een figuur met een baard die uitlegt hoe je japanse zagen gebruikt, erg simpel eigenlijk maar veel doen het fout, omdat ze het als westerse zaag blijven gebruiken.

Groet robert
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Bedankt voor reacties.

Bij een volgend bezoek aan Bauhaus neem ik zo'n ryoba mee.
Een dure gaat het op dit moment zeker niet worden kan altijd nog en dan is een goedkopere ook wel handig om er bij te hebben.

Die youtube man ga ik opzoeken en de filmpjes eens bekijken.
 

Cervelo

Actieve deelnemer
13 jul 2016
50
0
Ik heb een Ryoba zaag van Dictum. Gekocht bij Teygeler.nl. De zaag is eigenlijk een Gyokucho die Dictum onder eigen merknaam in Europa verkoopt. Het is een eer prettige zaag. Ik ben ook sinds kort begonnen met houtbewerking en heb eigenlijk alleen maar de Japanse trekzaag gebruikt. Het valt mij op dat je door de trekkende beweging en de manier waarop je de zaag vasthoudt aan de lange steel, je minder de neiging hebt de zaag door het hout te rammen. Dit moet je bij een normale zaag ook niet doen natuurlijk, de zaag het werk laten doen enzo, maar dit gaat me bij de vlijmscherpe zaag van Dictum beter af.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Teygeler.nl heb ik in de leeslijst gezet die site toch maar eens beter bekijken, snoepwinkels zijn altijd leuk :)

Gisteren ook weer bij Bauhaus geweest had nog wat materiaal nodig voor de bankschroef en ook meteen de Ryoba mee genomen bij thuis komst ook en een klein stukje gezaagd en hij doet het mooi. Het afkorten gaat echt super glad en makkelijk maar het schulpen is toch wat lastiger misschien ook nog wennen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.