festool ets ec 150/3

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
Hallo allemaal,

ik ben opzoek naar een extra schuurmachine. de keus is al bijna gemaakt een festool 150/3. alleen nu twijfel ik tussen de ets 150/3 eq (rechts) en de ets ec 150/3 (links)
1.jpg

de ets ec heeft wat voordelen hij is kleiner ,lichter en een rem op de schuurschijf dus je kan hem gelijk weg zetten na het uit zetten. het prijs verschil is niet zo groot dat daar de keus om zou gaan maar meer het gebruik gemak. de kleinere vorm is handig voor als je horizontale panelen moet schuren alleen meestal schuur ik op de werkbank.

met de ets 150 de oudere die wat zwaarder is hoef ik eigenlijk niet eens te drukken op de schuurmachine maar alleen de machine te sturen over het hout. ik ben bang dat omdat de nieuwere lichter is dat ik bij deze wel meer druk zou moeten uit oefenen. met de oudere versie rechts op de foto heb ik al genoeg ervaring maar ik zoek dus eigenlijk iemand die mij kan vertellen hoe de nieuwere bevalt en voor welke jullie zouden kiezen en waarom.

ik hoor graag wat jullie ervaring met de machine is. ik heb al overal gezocht naar een winkel die hem heeft staan maar de meest dicht bij is 1 uur rijden en daar heb ik niet even de tijd voor om even te kijken.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb geen ervaring met die machine, echter wel met 5 stuks mirka (klein, compact, beresterk en zeer licht) sinds ik die heb gebruik ik de zwaardere 150 FEQ nauwelijks meer....
Ik zou zeker voor de linkse gaan, waarschijnlijk heeft die ook een andere (betere) motor
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Beste Jordi, heb zelf gekozen voor de ec, juist omdat hij lichter en handzamer is. Ik heb vrij kleine handen en hij ligt bij mij perfect in de hand. Het drukken op de schuurmachine doe ik niet/zelden. Moet er meer af dan wat groffer schuurpapier. Geen moment spijt van de aankoop.
Ook ik woon een uur bij je vandaan, je mag hem zo hier uitproberen.
groeten,

Walter
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Ik heb de ets ec 150/5 en heb daar nog geen minuut spijt van gehad, ik hoef echt niet hard te drukken, let er wel mee op dat schuren zonder een stofzuiger wel mogelijk is maar absoluut niet aan te raden, dan loopt je schuurpapier vrij snel helemaal vol, daar deze machine niet zelf het stof kan afvoeren.
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Ik had vandaag nog een discussie met 'mijn' meubelmaker, toen ik hem even een RO 150 in handen gaf om wat weg te schuren bij een renovatietje. Hij vindt het een rot-ding, net als alle Rotexen. Te zwaar, te weinig controle over het schuren -- zweert bij Mirka (en dan die met een losse trafo, geloof ik).

Persoonlijk kan ik goed overweg met de Rotex, maar misschien wordt de volgende uitbreiding van mijn arsenaal (RO 150, RO 90, RTS 400) toch een Mirka… : )
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb de mirka met en zonder losse voeding, die met losse voeding is nog lichter, maar die met ingebouwde voeding heeft betere (grotere) knoppen
Maar hey....daar ging het niet over
Het is natuurlijk heel persoonlijk maar ook ik neig naar lichtere machines, stofzuiger er op geeft genoeg druk, je hoeft het echt niet van het gewicht van de machine te hebben
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
Rotex vind ik zelf ook echt een rot ding. Gaat meestal alle kanten uit en nooit de goede kant. Met mirka heb ik wel is geschuurd en met de ets ec ook wel is maar is lang geleden. De festool heb ik liever ivm samenwerken met stofzuiger en snoer en zo met andere machines. En rotex is voor mij echt te lomp ik doe alleen maat werk meubels veel mdf of eiken wat al vlak is door de vandikte bank. Nooit verf verwijderen of zo dus rotex is over kill voor mij. Thanks voor de tips. Waar ik bang voor was met hard moeten duwen is natuurlijk ook op te lossen met grover papier. Dus het zal waarschijnlijk een ets ec worden.
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
De oude ets gebruik ik elke dag. Het gewicht valt nog wel mee vind ik. Ook omdat die bijna altijd op een vlakke plaat staat. Maar als je bijvoorbeeld wandpanelen moet schuuren of zo die tegen de wand zitten snap ik het gewicht probleem. Maar over het drukken op de machine de stofzuiger zuigt hem natuurlijk ook een deel aan het materiaal vast. Wat je bij de oude niet echt merkt met op pakken omdat die zelf al erg zwaar is.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik heb getwijfeld tussen de ETS EC 150/3 en de mirka. Als je op internet leest heeft de mirka wat kwaliteit / duurzaamheid problemen. Daarom ben ik voor de festool gegaan.
En vind het echt een super fijne machine. Volgens mij moet je wel altijd een stofzuiger aansluiten om de ETS EC 150 en vergeet niet gelijk een harden pad erbij te kopen.

Het is echt een veel zijdige machine. Met grof schuurpapier kan je nog steeds heel veel materiaal afnemen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Metabo heeft een samenwerking met mirka. De gele mirka machine is nu ook verkrijg baar als metabo. Wel goedkoper zei men mij vandaag bij gereedschappro. Ik shuur nu met een festo et2e uit beginjaren 90. Werkt voor mij prima. De volgende word in ieder geval met 5mm schuuruitslag. Of dat festool of metabo/mirka word weet ik nog niet.
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
De metabo heb ik wel is gezien. Maar aangezien ik het dagelijks voor werk gebruik vind ik de kwaliteit van festool wel net wat beter. Wat voor de hobby vaak niet uit maakt. En 5mm schuur uitslag is voor mij net te grof vind de 3 mm net wat fijner voor spuitwerk en zo. Maar ik ben er denk ik wel uit de ets ec 150/3 word het denk ik.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb getwijfeld tussen de ETS EC 150/3 en de mirka. Als je op internet leest heeft de mirka wat kwaliteit / duurzaamheid problemen.

Welke mogen dat zijn ?
Ik heb er 5: twee model met losse voeding 5mm uitslag, twee rechtstreeks op 230v ook 5mm en één met losse voeding 8mm uitslag
Die hebben er allen al heel wat uurtjes op zitten, zwaar gebruikt en niks geen probleem
1x kabel vervangen 1x afgebroken bout van de schuurplekken 8mm verder lopen ze nog steeds erg mooi
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Welke mogen dat zijn ?
Ik heb er 5: twee model met losse voeding 5mm uitslag, twee rechtstreeks op 230v ook 5mm en één met losse voeding 8mm uitslag
Die hebben er allen al heel wat uurtjes op zitten, zwaar gebruikt en niks geen probleem
1x kabel vervangen 1x afgebroken bout van de schuurplekken 8mm verder lopen ze nog steeds erg mooi

De Mirka Deros 650CV. Ik zeg ook niet dat het een slecht product is. Alleen dat er mensen op internet klagen over de kwaliteit/duurzaamheid(FOG) en dan is festool de veilige keuze.
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
De keuze is eigenlijk wel gemaakt. Het nieuwe type toch de kleinere en lichtere.

Nog een vraag aan de mensen die ook festool schuurmachines hebben. Welk schuurpapier gebruiken jullie. Ik heb ervaring met briljant 2 en granat. Dit is super papier maar wel er aan de prijs. Gebruiken jullie allemaal festool papier of ook andere merken die eventueel goedkoper zijn? Ik zoek schuurpapier voor de req 400 en de ets ec 150 hoeft niet het goedkoopste te zijn maar ook niet super duur. Dus dacht kan altijd vragen wat jullie gebruiken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Jordiij zoek eens hier op het forum de schuurpapiertest op. Festool granaat is de snelste ecotool de voordeligste en ook goed.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.