vandiktebank robland x31 grijpt het hout niet aan en schaaft niet

Baswess99

Actieve deelnemer
16 dec 2014
60
1
ruurlo
Beste medehoutbewerkers,

Sinds een tijdje ben ik in bezit van een robland x31, waar ik erg blij mee ben:) Voorheen gebeurde alles met de hand en kleine machines, dus voor mij een hele vooruitgang:)

Nu zit ik alleen met een ding, als ik een stuk hout door de vandikte wil doen, "pakken" de rollers het hout niet aan, en er wordt ook niets van afgeschaafd. Ik heb me inmiddels aangemeld voor het internationale robland forum, maar daar heb ik nog geen toelating gekregen, vandaar dat ik het ook hier probeer.

groeten, Bas
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Je zult de vandiktetafel zodanig moeten afstellen dat deze iets (hooguit 3mm) afneemt van je werkstuk.
Als het goed is zullen de draaiende in- en uitvoerrollen je werkstuk dan over de tafel trekken.
check:
- of de hoogte goed is ingesteld
- of de rollen draaien, bij sommige machines moet hier apart aandrijving voor worden ingeschakeld
- of de vandiktetafel glad is, haal er een blokje kaarsvet overheen zodat het hout makkelijk glijd.
 

Baswess99

Actieve deelnemer
16 dec 2014
60
1
ruurlo
dank voor de reacties!

als ik de tafel nog wat hoger draai om er meer af te nemen, dan zit de plank muurvast onder de roller, en gebeurt er niks verder. ook niet als ik handmatig met een stok de plank er dan maar doorheen duw.

ik kan inderdaad de rollen separaat aanzetten, maar dit is dus ook het geval. je ziet ze draaien. dat blok kaarsvet zal ik eens proberen, bedankt voor de tip!

aan de geribbelde invoerrol zie je wel houtzaagsel/schraapsel zitten. is dit dusdanig hinderlijk dat het niet meer zou werken?

groeten, Bas
 

Baswess99

Actieve deelnemer
16 dec 2014
60
1
ruurlo
Bedankt mannen! Het kaarsvet en reinigen vd rollen wat de sleutel tot succes! Ik kan weer vandikten😏

Groeten, Bas
 

Baswess99

Actieve deelnemer
16 dec 2014
60
1
ruurlo
Er rest mij alleen nog een vraag, zojuist met proef schaven ontstonden er soort hapjes/gaatjes in het hout. Komt dit soms door het teveel in een keer afnemen? Het was een stukje eiken
 

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
heb een soortgelijk probleem gehad met een vandikte in het verleden.

Beide rollen, de doorvoerrol en de rol die het werkstuk naar beneden duwt draaien in een lager aan de zijkant. Een veer zorgt voor de neerwaartse druk. Deze lager zitten in een verticale sleuf die ze op de plek hout en de veerspanning kan je met een inbusbus afstellen. Bij mij zaten, door lang niet gebruik geweest te zijn, de lagers vast in het huis. De veer deed zijn werk dus niet en een werkstuk gaf niet genoeg opwaartse druk om de lagers los te maken. Eenmaal gevonden was het snel verlopen met wat schoonmaken en wd-40 =)

Dus ik zou de vlakbank even wegklappen en kijken of je de rollen met de hand, wel aardig wat kracht voor nodig, omhoog kan krijgen. Zo niet, dan zitten ze vast en weet je wat je moet doen.

Laat even weten of het gelukt is. ;)

Succes
 

DeBo

Actieve deelnemer
23 feb 2016
35
0
Achterhoek
Er rest mij alleen nog een vraag, zojuist met proef schaven ontstonden er soort hapjes/gaatjes in het hout. Komt dit soms door het teveel in een keer afnemen? Het was een stukje eiken

Mijn eigen ervaring is ook dat dat vaak gebeurt met eiken. Probeer sowieso niet te veel in één keer te veel af te nemen. Mocht je alsnog veel last hebben van die hapjes die eruit gaan, doe je hout er dan in eens in de andere lengterichting doorheen. Het kan namelijk zijn dat je tegen de houtvezels in schaaft (zeg ik dat goed, ervaren houtbewerkers?).

En wat ik zelf merk is dat, wanneer je hout erg warrig is en veel noesten bevat, dat het praktisch niet mogelijk is om het helemaal te verkomen.
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Er rest mij alleen nog een vraag, zojuist met proef schaven ontstonden er soort hapjes/gaatjes in het hout. Komt dit soms door het teveel in een keer afnemen? Het was een stukje eiken

Die hapjes zullen kruisdraad zijn, warrig houtverloop dus.
Je kan dit hebben door foutief door te voeren ( tegen de draad afschaven ) of te snel door te voeren.

Verder heeft het aantal messen in je schaafas ook invloed op je schaafresultaat.

Bert
 
P

Pel

Guest
Er rest mij alleen nog een vraag, zojuist met proef schaven ontstonden er soort hapjes/gaatjes in het hout. Komt dit soms door het teveel in een keer afnemen? Het was een stukje eiken

In het Engels heet dat snipe meen ik, hier zeggen we machineslag, dat is als er maar een aandrukrol op de plank zit, er zijn manieren omdat enigzins een beetje te vermijden, google maar op You Tube, planer snipe.

Groet Pel.
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Als de aanvoersnelheid te regelen is, dan kan machineslag verminderd worden door de doorvoersnelheid te verlagen. Machineslag wordt veroorzaakt door de beitels in de schaafas, elk hapje is van 1 beitel en de volgende hap komt verder weg te liggen bij een hoge aanvoersnelheid, dus met lagere snelheid is de plank minder ver opgeschoven voordat de volgende beitel een hap neemt. Zo is het mij ooit geleerd.
Groet, Wim.
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Dat is inderdaad machineslag. "Snipe" is het hapje dat je vaak aan het einde krijgt als het hout de eerste aanvoerrol gepasseerd is. Op dat moment wordt hij alleen door de tweede rol omlaag gehouden en dan wil het hout nog wel eens een klein beetje omhoog komen met als gevolg dat de schaafas wat meer afneemt.
 

Baswess99

Actieve deelnemer
16 dec 2014
60
1
ruurlo
haha alsnog bedankt, wie weet is het in de toekomst nodig;)

ik zal even proberen of het helpt om het hout er andersom in te stoppen. mijn beitel as heeft drie spiksplinternieuwe beitels:) eergister geleverd.

snipe bedoel ik overigens volgens mij niet. het is meer een soort gaatjes in de plank, dan zozeer over de gehele breedte een 'geul'
 

Baswess99

Actieve deelnemer
16 dec 2014
60
1
ruurlo
IMG_7760.JPG

helemaal gelijk, de foto spreekt waarschijnlijk boekdelen.

Hetgeen op de hoek rechtsonder bedoel ik

(let niet op de sokken haha;))
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.