PDA

Bekijk Volledige Versie : draaibank

Znil
20-06-17, 16:21
ik heb uiteindelijk beslist om mijn draaibank te verkopen, door plaatsgebrek.................
oerdegelijk machien, draait zoals een horloge
nieuwe kogellagers
nieuwe poelie
nieuwe aandrijfriem

220v

gewicht ongeveer 180kg

Toxiq
20-06-17, 17:32

60 slagen per minuut....is dat niet wat langzaam voor een draaibank :p

Zonder gekheid, jammer...
Succes met de verkoop

Piet Groeneweg
20-06-17, 17:53
ik heb uiteindelijk beslist om mijn draaibank te verkopen, door plaatsgebrek.................
nieuwe kogellagers
nieuwe poelie
nieuwe aandrijfriem

220v

gewicht ongeveer 180kg

Nieuwe kogellagers?
Volgens mij zitten er bronzen glijlagers in.

Jan van der Ploeg
20-06-17, 18:23
Nieuwe kogellagers?
Volgens mij zitten er bronzen glijlagers in.

Dat is wel standaard bij dit type houtdraaibank.

M.vr.gr. Jan

hstraat
20-06-17, 19:35
Als er kogellagers in hadden gezeten hadden er geen vetpotjes op gezeten. Die heb je namelijk niet nodig bij kogellagers. Bij glijlagers echter wel. Tja je steekt wat op als je lts enzo hebt gehad :P

fantic
20-06-17, 21:42
Misschien in de motor?

Jurriaan
20-06-17, 21:47
Dat meen ik ooit inderdaad hier in dit forum gelezen te hebben. Voor de verkoop is wellicht, behalve de nieuwe lagers, ook de centerhoogte en -lengte, de schroefdraad (M33?) op de as en of de vierklauw op de foto er bij hoort (zoja, welk type en wat hoort daar nog bij) wel van belang...

zaag
21-06-17, 18:55
Mijn flens-lager-blokken hebben toch een smeernippel en kogels en het inwendige lager kan echt vervangen worden 😏

Toxiq
21-06-17, 19:25
Tja je steekt wat op als je lts enzo hebt gehad :P

Weet je het zeker, er veranderd nog wel eens wat...
Als ik de post van Zaag zo lees heb je tenminste 1 les zitten slapen ;):p

Piet Groeneweg
21-06-17, 19:36
Mijn flens-lager-blokken hebben toch een smeernippel en kogels en het inwendige lager kan echt vervangen worden 

Op de fotos zijn duidelijk vetpotjes te zien en geen smeernippel.

PaulRT
21-06-17, 20:03
Op de fotos zijn duidelijk vetpotjes te zien en geen smeernippel.
Open kogellagers kunnen net zo goed gesmeerd worden met een potje als met een nippel.

hstraat
21-06-17, 20:36
Mijn flens-lager-blokken hebben toch een smeernippel en kogels en het inwendige lager kan echt vervangen worden 
Is dan ook een dikke 27 jaar geleden dus ja er kan wat wijzigen :) maar open lagers met een draaibank? lopen die niet snel vol met vuil. Maar goed we vervuilen eigenlijk het topic van de verkoper. Als die meer specificaties post zou het wel eens snel met de verkoop kunnen gaan.

chevy66
22-06-17, 06:03
Ik zeg kogellagers. Vetpotjes zijn voor rollagers.Glijlagers smeer je met olie. Glijlagers moet je kunnen afstellen. Bij oude machines meestal door een gedeelde lagerkap die je kan shimmen om de juiste speling te krijgen. Later vaak met een conisch bronzen lager wat je met een moer in de lagerkap kan trekken om de speling af te stellen.