Bovenfrees hobbymatig gebruik

Peer18

Nieuw lid
27 jan 2016
7
0
Hallo,

ben op zoek naar een bovenfrees, heb er jaren een gehad van Vtools, voldeed prima maar de vergrendeling heeft het laten afweten.
nu aan het kijken voor een opvolger, heb de frees puur voor de hobby zelf wat meubeltjes maken en dingen rondom huis. scharnier uitfrezen etc. lichte werkzaamheden wil de machine uit de hand kunnen bedienen.
wellicht een leuk project om een freestafel te gaan maken voor de toekomst.

door de jaren heen heb ik mijn gereedschap aardig verbeterd de frees is nog het laatste van mindere kwaliteit. zoek dus geen B&D / lidl etc.
Om vervolgens een hele dure machine in de garage te liggen voor die paar keer dat ik hem nodig heb vind ik ook aardig zonde, dus wil max. € 200,- uitgeven.

ben op marktplaats aan het kijken daar zie ik bijv. een gebruikte Dewalt615 staan voor € 125

de selectie waar ik naar aan het kijken ben geweest:

Maktec MT361
Makikta RP0900
Bosch POF 1200
Triton Jof001
Wordt er momenteel beetje simpel van, weet niet wat de juiste keuze moet zijn, graag jullie advies.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Dewalt DW621 is mijns inziens een goede optie, die vind je ook regelmatig tweedehands in goede staat, voor 125-175€. Ik gebruik hem zelf ook steeds uit de hand, voor de hobby, met veel plezier. Ben tot nu toe nog niet op tekortkomingen uitgekomen.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
NOg eentje voor je lijstje een Makita RT0700 is rond de 200E met verschillende voetplaten en 6mm en 8mm spantangen. Heb hem sind begin dit jaar en ben er erg tervreden mee.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Triton is ook vanaf de voet te bedienen, ideaal als je hem in een tafel hangt als freestafel
MAAR, daarover is al heeeeeeeeeeel veel geschreven op dit forum
Ik zou die draadjes eens opzoeken, dan heb je meteen een schat aan informatie
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Heb de Makita voor simpele lichte klusjes, even snel. Daarnaast een Festool of 1010. Totaal andere machines qua gewicht, kwaliteit en stabiliteit. Voor onder een Freestafel is de Makita naar mijn mening niet geschikt.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Heb zelf een Festool OF 1000 en ga een OF 900 ombouwen met een zelfbouw freestafel die hier op het forum voorzien van tekeningen gedeeld werd. Is voor mij afdoende. Staan genoeg bovenfrezen op marktplaats dat je een wat duurdere voor minder geld kan overnemen :)
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Ja die bevalt goed. Uiteraard niet voor onder freestafel of gelijk diep in hardhout.

Even snel een groef frezen voor een waslijnproject voor mijn vrouw of iets afronden gaat perfect en met de drie voeten die erbij zitten ben je heel flexibel. Typisch zo'n apparaat waarvan je achteraf pas merkt dat je het "moet" hebben.
Ga hem zonder zorg gebruiken voor de houtverbinding als ik een nieuwe Werkbank ga maken.
De afstandhouder is wat simpel, maar volstaat. Ik overweeg wel een tweede afstandhouder te kopen om alles wat stabieler te houden en niet steeds op de draairichting te hoeven letten.

Ik weet trouwens niet of ik snel gebruikt gereedschap ga kopen op Internet.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik heb een POF1200 die ik omgebouwd heb met een dieptestop van een POF1400. Voldoet prima voor af en toe een klusje, maar wanneer ik weer een frees aan zou schaffen zou ik denk ik toch een kleine kopen, zoals de RT0700. Het vermogen van zo'n grote machine heb ik niet echt nodig, en zou wel graag de handzaamheid van een kleine machine hebben.
Maar goed; de POF1200 doet het nog steeds, dus geen reden om nóg een machine aan te schaffen.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Ik heb mijn festool OF1000 bij usedproducts gekocht en de OF900 voor drie tientjes op MP. Wel mijn VS 600 met 8 sjablonen op MP gekocht met 7 frezen erbij. Zoiets nieuw kopen zit je al gauw op rond de 16 a 1700 euro. Ook mijn CTM 26 AC heb ik via mp gekocht met schoonmaak set erbij. 570 ipv 850 and counting.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Zoals Toxic al zegt is die Triton 1000w prima als je ook 'm onder de tafel gaat hangen.
Die verstel je van boven de tafel.
 
Laatst bewerkt:

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Karwei en Gamma zijn standaard 20% te duur, ze hanteren de adviesprijzen van de Fabrikant / Importeur. Ik zou even verder zoeken bijvoorbeeld in Duitsland of bij de Detaillisten die groot zijn op Internet.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
In mijn ervaring is dat bv Bosch Groen het meestal net niet is en je uiteindelijk toch iets professionelers koopt. Heb zelf een Festool OF 1010 en die heb je voor het leven. Niet alleen kwalitatief goed, maar ook functioneel goed bruikbaar en zeer veel assecoires voor te krijgen, niet onbelangrijk bij een bovenfrees.

Ik koop nooit bij de bekende bouwmarkten, veel te duur. Een bekende Rotterdamse gereedschapwinkel heeft een groot assortiment, levert ook de onderdelen, meestal een (bijna) laagste prijs en doet niet moeilijk.

Maar goed, ieder moet voor zichzelf bepalen wat wijsheid is.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.