Wanneer op het jaar massief eiken parket leggen?

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Variërend vochtgehalte zorgt er voor dat het parkethout krimpt en uitzet.

  • In de winter is het kurkdroog.
  • In de herfst is het zeer vochtig.
  • Op dit moment is het 30°C en meer en lijkt het erop dat het niet al te vochtig is.
  • En de lente is voorbij....

Ik wil hier graag wat 21mm dik eiken parket leggen. Ondervloer is zwevend OSB en de platen zijn onderling verlijmd.
Dacht eerst het parket te vernagelen maar het zal toch op het OSB lijmen worden. Wil zo zeker mogelijk zijn dat het hout na verloop van tijd niet gaat omhoog komen.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Wat ligt er onder de OSB? chappe? Balkenconstructie?

Kan volgens mij in elk seizoen op voorwaarde dat de parket juiste vochtgehalte heeft. Te droge omgeving is misschien nog eerder een probleem dan wat vochtigere kamerlucht. Parketleveranciers geven soms advies om parketverpakkingen pas te openen vlak voor het plaatsen: volgens mij kan hout beter wat krimpen dan uitzetten na plaatsing: dan heb je een kier die niet stoort (hoort bij parket), als hij te veel uitzet heb je een probleem. Ik veronderstel dat heb binnen geen 30° is?
 
Laatst bewerkt:

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Bovenstaande opmerking (beter wat vochtigere kamerlucht dan te droog) is wel relatief: als je het kan meten, moet tussen 45 en 65% zitten, sommige richtlijnen zeggen 40 - 70. In geen geval onder de 40%. T° in principe tussen 15 & 25°. De onderliggende vloer moet wel absoluut droog zijn!!!! Zal wel zo zijn, gezien er al OSB ligt? Vochtgehalte van hout zou in orde moeten zijn als het in de vakhandel gekocht is (tussen 7 en 11%).
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Onder het OSB ligt 4 cm drukvaste rotswol, daaronder de oorspronkelijke vloer in 20 mm naaldhout, en die ligt op houten balken welke tevens het plafond vormen van de verdieping daaronder. En inderdaad niks vocht behoudens wat zich in een normaal gezond huis te vinden is.
De luchtvochtigheid is hier momenteel ideaal (50%), maar de felle zon van de laatste weken vertrouw ik zo niet :(. Wacht liever tot het weer wat minder warm is.

Het aangekochte parket is wel nieuw maar de ene helft lag tot een 2-tal weken terug in een schuur en de andere helft lag onder een carport en beschut onder een zeil. Ik weet dat de vochtigheidsgraad van het hout zich moet aanpassen aan het vertrek. Zal dit hout dus ook minstens een paar weken op voorhand in de definitieve ruimte leggen.

Bedankt voor de info.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Wachten tot het wat gematigder is kan zeker geen kwaad...

Je hebt je parket al gekocht, dus zal het 21mm dik worden... Als de onderliggende constructie voldoende draagkrachtig is , kon je parket van 9mm dikte nemen zonder groeven onderaan. Deze is wat minder sterk wat werken betreft en heeft dezelfde levensduur als deze van 21 mm.

Je kan ook lijmen + nagelen, voordeel is vooral dat je de parket / plankenvloer tijdens het plaatsen kan belopen.

Succes met de werkzaamheden... En post wat foto's en ervaringen...
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Het parket heb ik over kunnen nemen van 2 verschillende personen (aan een zeer goede prijs, 'k durft hier niet eens neer te schrijven hoeveel). De kwaliteit is 'rustiek' zoals ze dat hier noemen, dus met paar knopen en zo, nu past dat bijzonder goed bij de boerderij hier.

Wat betreft de afwerking gebruikte ik tot nu toe altijd olie van een gekend merk en dacht dit nu ook weer te doen tot ik dit parket zag liggen bij die mensen waar ik het overgenomen heb... Het was daar ingewreven met natuurlijke was. Amaï ség, gelijk in de stoefboekskes! Dus nu moet ik dat ook eens proberen :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.