Tuinpoort ontwerp advies

sartsj

Nieuw lid
26 mrt 2017
3
0
Ondanks dat ik erg vers aan het werken met hout geslagen ben, wil ik een tuinpoort maken voor onze tuin. Qua uitstraling wil ik iets zoals de volgende:

http://imgur.com/a/kZ0Hz

Ik heb hiervoor het volgende design gemaakt voor het frame:

http://imgur.com/pVKqUP7

Zoals je ziet is de plaatsing misschien een beetje vreemd, het probleem is echter dat de poort tussen huis en garage komt, en dat de garage niet op 1 lijn staat met het huis, maar 30cm verder. Vandaar ook dat hij schuin geplaatst word.

Ik realiseer me dat door de schuine plaatsing de ene poort alleen naar buiten en de ander alleen naar binnen open kan. Aangezien het maar sporadisch zal gebeuren dat ze beide openstaan, denk ik hier wel mee te kunnen leven.

Het idee is vooralsnog dat ik aan zowel de garage als het huis een balk bevestig, waaraan de poort delen komen te hangen. De hele poort wil ik maken uit hardhout (nog geen soort gekozen, wellicht padouk).

Ik wil de buitenste balken van elk poortdeel met halfhout verbindingen verbinden. Voor de diagonale balken zat ik te denken aan pocket holes of simpelweg vastschroeven vanuit de onder/boven/zijkant van de poort.

Ik heb nogal wat vragen, hopelijk is er iemand bereid me hierbij advies te geven. Ook als jullie denken dat het misschien te hoog gegrepen is voor een beginner hoor ik dat graag. Ik hoop dat mijn goede voorbereiding me in ieder geval helpt.

Vragen die ik heb:
1. Ondanks de verschillen in draairichting, ziet er iemand nog problemen met het op deze manier schuin plaatsen van de poort?
2. Is het een probleem dat beide poorten alleen bevestigd zijn aan een balk aan de muur. (zonder een balk in te graven)
3. Is een halfhout verbinding wel een geschikt voor dit soort frame?
4. Hoe zouden jullie de diagonale balk bevestigen aan de andere delen van het frame?
5. Om het gewenste effect te krijgen moet de bekleding aan de binnenkant van het frame, op de diagonale balk. Hoe kan ik deze het beste bevestigen? Ik zat te denken aan een sponning in de verticale balken aan de voorkant van de poort. En dan de sponning gebruiken om ze in te bevestigen. Probleem is dat dat dan aan de voorkant zou moeten. Hoe word zoiets normaal gedaan?
6. Voor de verticale en horizontale balken zat ik te denken aan balken met kopmaat ~44x69 of ~44x94. Is dit een goede maat?
7. Doordat de bekleding aan de binnenkant moet, word de diagonale balk dunner, is dit erg of moet ik iets anders verzinnen?

Alvast bedankt!

 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Zo...weinig reacties.

Het lijkt mij esthetisch nogal een dingetje om die poort schuin te plaatsen.
Ik zou het in een L-vorm doen.
Is er een reden om niet te hoeven graven?
Kan het zijn dat ik de maten mis in het ontwerp of een aangezichts foto waar het geplaats moet worden?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
waarom zet je de de deur van het uitstekende gebouw niet nog verder naar binnen zodat ze op 1 lijn staan ?

het is niet vreemd dat deuren maar naar 1 kant draaien, echter zou ik het wel zo maken dat ze allebei naar dezelfde kant open gaan
Dat is ook best te realiseren door de aan de balken een schuine zijde te zagen die overeenkomt met de hoek van de afwijking, de balken sluiten dan netjes aan op de poort

3 denk het wel, zal ook aan het houtsoort liggen
4 ook halfhout lijkt me 44x69 lijkt me erg iel voor wat je bedacht hebt, ik zou zeker 44x94 nemen en dan liggend op elkaar maken, dus de 94 worden de raakvlakken waarop je ze met elkaar verbind

Voordat je ze de boel in elkaar schroeft zou ik die ook in een goeie waterbestendige houtlijm zetten, dat draagt zeker bij aan de sterkte van je totale constructie
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
De windverbanden mogen toch niet tot in de hoeken? Nu duwen ze het kader uit elkaar. (Dit punt komt hier vaak terug, maar volgens mij zijn de meningen nog altijd verdeeld)

Verder snap ik niet dat de deuren niet langs dezelfde kant open kunnen, maar dat ligt ongetwijfeld aan mij :). Als je nu de deur die links op je ontwerp getekend is achter de balk aan de muur laat uitkomen (nu ligt ze 'gelijk', met een open hoek uiteraard), dan kan ze toch tegen uurwijzerzin open? De rechtse deur gaat al in uurwijzerzin, dus dan gaan ze beiden naar dezelfde kant open, toch?

Omgekeerd kan je natuurlijk ook de rechterdeur 'voor' zijn steunbalk laten uitkomen. Je kan zelf kiezen in functie van de situatie wat het mooiste is, want in mijn 'oplossing' hangt een vd deuren niet meer naast zijn balk. Vind ik niet echt een issue, want in je huidig ontwerp zit je toch ook al met een openstaande hoek.
 

sartsj

Nieuw lid
26 mrt 2017
3
0
Dankjewel alvast allemaal! Ik was afgelopen week het land uit voor werk, dus vandaar dat mijn reactie even op zich liet wachten.

Dank ook voor de videos, die zijn ook erg inzichtelijk!

Zo...weinig reacties.

Het lijkt mij esthetisch nogal een dingetje om die poort schuin te plaatsen.
Ik zou het in een L-vorm doen.
Is er een reden om niet te hoeven graven?
Kan het zijn dat ik de maten mis in het ontwerp of een aangezichts foto waar het geplaats moet worden?

Opzich zou ik het ook liever in L-vorm doen, echter weet ik in dat geval niet goed wat ik aan moet met de 30-50cm die ik moet overbruggen tussen de 2 gebouwen omdat ze niet op 1 lijn staan. Misschien maak ik er een te groot probleem van, maar die afstand is zo kort dat ik niet goed weet wat er mee te doen.

Als je een goed idee hebt sta ik daar uiteraard voor open :)

Wat betreft het graven is dat eigenlijk puur gemak (of luiheid, het is maar net hoe je het wil zien :)). Omdat het me niet zo'n probleem lijkt om elke deur aan 1 van de muren te bevestigen (omdat ze ook max 1mtr breed zijn) dacht ik daarmee een hoop moeite te besparen.

waarom zet je de de deur van het uitstekende gebouw niet nog verder naar binnen zodat ze op 1 lijn staan ?

het is niet vreemd dat deuren maar naar 1 kant draaien, echter zou ik het wel zo maken dat ze allebei naar dezelfde kant open gaan
Dat is ook best te realiseren door de aan de balken een schuine zijde te zagen die overeenkomt met de hoek van de afwijking, de balken sluiten dan netjes aan op de poort

Dat is opzich een goed idee. Dan moet ik alleen even bedenken hoe ik die balk ga zagen, aangezien ik alleen een cirkelzaag en afkort/verstekzaag heb. Of kunnen ze bij de gemiddelde houthandel ook op verzoek een hoek in de lengte zagen?

3 denk het wel, zal ook aan het houtsoort liggen
4 ook halfhout lijkt me 44x69 lijkt me erg iel voor wat je bedacht hebt, ik zou zeker 44x94 nemen en dan liggend op elkaar maken, dus de 94 worden de raakvlakken waarop je ze met elkaar verbind

Voordat je ze de boel in elkaar schroeft zou ik die ook in een goeie waterbestendige houtlijm zetten, dat draagt zeker bij aan de sterkte van je totale constructie

Liggend aan elkaar bevestigen was inderdaad mijn plan. Dank voor de tips!

De windverbanden mogen toch niet tot in de hoeken? Nu duwen ze het kader uit elkaar. (Dit punt komt hier vaak terug, maar volgens mij zijn de meningen nog altijd verdeeld)

Betekent dat dat het windverband eigenlijk alleen aan de verticale delen bevestigd mag zijn? Of hoe bedoel je dit precies?

Verder snap ik niet dat de deuren niet langs dezelfde kant open kunnen, maar dat ligt ongetwijfeld aan mij :). Als je nu de deur die links op je ontwerp getekend is achter de balk aan de muur laat uitkomen (nu ligt ze 'gelijk', met een open hoek uiteraard), dan kan ze toch tegen uurwijzerzin open? De rechtse deur gaat al in uurwijzerzin, dus dan gaan ze beiden naar dezelfde kant open, toch?

Omgekeerd kan je natuurlijk ook de rechterdeur 'voor' zijn steunbalk laten uitkomen. Je kan zelf kiezen in functie van de situatie wat het mooiste is, want in mijn 'oplossing' hangt een vd deuren niet meer naast zijn balk. Vind ik niet echt een issue, want in je huidig ontwerp zit je toch ook al met een openstaande hoek.

Opzich heb je gelijk dat ze wel allebei in beide richtingen open zouden kunnen, alleen door de hoeken van de gebouwen en de balken die ik in mijn ontwerp niet schuin gezaagd heb (zoals Toxiq voorstelt) heeft elk poortdeel een 'stop' (muur of balk) in een tegengestelde richting waardoor hij misschien niet helemaal open kan. Misschien maak ik het ook wel te moeilijk.

Als ik de poort uiteindelijk schuin plaats dan moet ik er denk ik maar gewoon voor zorgen dat ik de bevestigingsbalken schuin af zaag zoals Toxiq al voorgesteld heeft.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Betekent dat dat het windverband eigenlijk alleen aan de verticale delen bevestigd mag zijn? Of hoe bedoel je dit precies?
Ik herhaal(de) ook maar wat ik hier heb gelezen hoor :). Hier is het in meer detail bekeken geweest:

http://www.woodworking.nl/showthread.php?16622-Schuurdeurconstructie-controle/page2

't Komt er op neer dat de schoren vol in de vertikale en vol in de horizontale balk moeten, en niet half-half in de hoek. Alleen zo duwt de driehoek zijn eigen hoeken niet uit elkaar. Of dat met huidige werkwijzes (lees: schroeven en lijmen) nog relevant is weet ik ook niet.
 

sartsj

Nieuw lid
26 mrt 2017
3
0
Ik herhaal(de) ook maar wat ik hier heb gelezen hoor :). Hier is het in meer detail bekeken geweest:

http://www.woodworking.nl/showthread.php?16622-Schuurdeurconstructie-controle/page2

't Komt er op neer dat de schoren vol in de vertikale en vol in de horizontale balk moeten, en niet half-half in de hoek. Alleen zo duwt de driehoek zijn eigen hoeken niet uit elkaar. Of dat met huidige werkwijzes (lees: schroeven en lijmen) nog relevant is weet ik ook niet.

Hmm ja nu begrijp ik em. Thanks!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.