Hamer"tje" uit notelaar en messing

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
een van de opgaven tijdens de cursus Meubelmaken in Roosendaal (zie ook link) is het maken van een houten hamer
20170618_141353.jpg
maar deze is nogal groot en log voor het fijnere werk.
Dus dacht ik een kleinere hamer te maken maar en om toch enig gewicht te hebben, het te verzwaren met messing plaatjes.
Hier een paar foto's
20170617_115814.jpg
en ingeolied 20170618_141509.jpg20170618_141544.jpg
 

Bijlagen

  • 20170617_220557.jpg
    20170617_220557.jpg
    42,2 KB · Weergaven: 502
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Ziet er mooi uit Charel, vooral het blinkende messing in de hamer is heel mooi.

Groet Pel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Érg mooi
Is vraag me af of lak handig is, zou dat door het gebruik (Hameren) er niet af komen
ik zou denk ik zelf eerder voor een olie gekozen hebben, maar dat is gevoelsmatig, ik kan dat niet door ervaring onderbouwen
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Erg mooi geheel inderdaad! Ik vraag me wel af of je op het oppervlak waarop je hamert geen 'last' gaat hebben van markeringen van het messing? Aangezien het hout toch sneller gaat verslijten/indeuken en krimpen, al zij het wel miniem in de lengterichting..
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Érg mooi
Is vraag me af of lak handig is, zou dat door het gebruik (Hameren) er niet af komen
ik zou denk ik zelf eerder voor een olie gekozen hebben, maar dat is gevoelsmatig, ik kan dat niet door ervaring onderbouwen
ik moet toegeven dat ik ook getwijfeld heb maar dit is een hamer voor het fijnere werk en op de slagkant ga ik ook leer lijmen

Erg mooi geheel inderdaad! Ik vraag me wel af of je op het oppervlak waarop je hamert geen 'last' gaat hebben van markeringen van het messing? Aangezien het hout toch sneller gaat verslijten/indeuken en krimpen, al zij het wel miniem in de lengterichting..
correct, daarom ga ik slagkant met leer bekleden
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Lijkt me een goede oplossing! Ik vraag mij spontaan af hoe de slagen zouden klinken met een leren lap :D
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Inderdaad 2 componenten epoxy gebruiken, en vooral ook goed ontvetten. Wasbenzine en terpentine zijn niet geschikt.
Gebruik aceton voor metaal, en kunststoffen met alcohol. Het oppervlak van je hout zou ik ook een doekje aceton overheen strijken.

Epoxy gaat mooi vloeien en hard wat sneller uit als je het warm maakt. Als het messing 60 graden warm is, zie je de epoxy er zo overheen vloeien. Je kunt dan met weinig lijm een mooie lijmverbinding krijgen. Bovendien krijg je bij de vloeiing ook dat het gehele oppervlak een verbinding vormt, dan is die het sterkst.

Werk met nitrilhandschoenen, vingervlekken zijn ook vet (huidvet) en zullen de verbinding aanzienlijk verzwakken.
oh ja, vocht en epoxy gaan niet samen, zorg dat alles goed droog is, met name het hout. Dus eventuele oplosmiddelen ook eerst volledig laten oplossen.

Succes.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Messing is raar materiaal.... door zijn zelfsmerende effect laat het zich niet goed lijmen.
ik zou een paar gaatjes (3 per plaatje) van 8mm in boren en een 8mm deuvel dwars op de hamer : vanuit het linkse stuk hout - door het linker messing plaatje - door het middelste stuk hout - door het rechtse messing en tenslotte in het rechter stuk hout.

Ik heb mijn hamer als volgt verzwaard : hamer opengezaag (5 mm van 1 kant) en dan met een fostnerboor 2 stukken messing diameter 20 ingelijmd met epoxy dwars op het slagvlak en het "deksel" er terug op. Dus vanbuiten een gewone houten hamer maar kleiner en zwaarder.

Jos
 

tuoh

Oud hout
Zou een andere hamerkop maken, zit je niet te klooien met dat messing op het slagvlak. Wil je het ding wat zwaarder? Boor in de zijkanten L+R een paar fikse gaten (35mm) giet er wat loodkorrels in en stop het gat met een houtprop. Gaat een stuk beter slaan zo.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Zou een andere hamerkop maken, zit je niet te klooien met dat messing op het slagvlak. Wil je het ding wat zwaarder? Boor in de zijkanten L+R een paar fikse gaten (35mm) giet er wat loodkorrels in en stop het gat met een houtprop. Gaat een stuk beter slaan zo.

het was juist de bedoeling om functie en "design" samen te laten gaan

al de anderen bedankt voor de goede raad en adviezen, ik was me niet bewust van de moeilijkheid van het verbinden van de materialen
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.