PDA

Bekijk Volledige Versie : Kornoelje

b_art
17-06-17, 15:40
Hallo,
Ik ben op zoek naar stukken kornoelje om fijne houtsnijwerken te maken. De stukjes hoeven niet groter te zijn dan 5x5x10 cm en afwijkende maten zijn prima, liever geen kwasten. Wie kan mij hieraan helpen? Uiteraard wil ik er best voor betalen.

Grt. Bart

Ernest Dubois
17-06-17, 17:22
Dat is een fijn houtsoort en helemaal als je een gereedschapssteel van willen maken zoals de Franse smid dat doet of een bijlsteel zoals ik zelf het doet. Het kan moeilijk hout om na te speuren zijn maar als het je niet lukt hier op deze goed forum kan je het altijd bij de Inlandshout houthandel te Burgum vinden, daar achter de zaagloods in zijn kornoelje vak.

b_art
17-06-17, 19:49
Super, dank je voor je reactie. Helaas wel een stukje rijden vanuit de kant van den haag. 👍

mathieu
18-06-17, 21:46
Ik heb er nog wat liggen. Het is wel al een behoorlijke maat wat je vraagt. Als je interesse hebt zal ik morgen kijken of er iets bruikbaar voor je tussen zit.

b_art
24-06-17, 20:13
Hey Matheu dat zou echt super zijn. Kleinere stukken zijn ook welkom. Vorige stukje wat ik heb gesneden was 4 x 4,5 x 3 cm.
Ik zal je een pb sturen.

Jurriaan
26-06-17, 11:54
https://link.marktplaats.nl/m1177981888

Cornus mas is toch kornoelje?

henkverhaar
26-06-17, 13:04
Maar de standaard aangeplante kornoelje is denk ik meestal geen gele kornoelje.

Ernest Dubois
26-06-17, 14:27
Klopt, er is de kornoelje van de hoveniers wereld en de cornus mas voor onze die zich bezighouden met houtbewerking.

Jurriaan
26-06-17, 15:08
Ik geloof best dat gele kornoelje iets anders is, maar daar vroeg b_art toch ook niet naar? Waar komt die gele kornoelje opeens vandaan? Op marktplaats wordt specifiek over 'cornus mas' gesproken, dus het leek me precies van toepassing.

henkverhaar
26-06-17, 16:03
cornus mas is gele kornoelje - dat is geen inlandse soort. b_art vroeg om 'kornoelje', en ernest had het vervolgens over wat volgens mij inlands hout was. om te laten weten dat het bij die gele kornoelje m.i. dus om ander hout ging, en dat dat dus ook niet noodzakelijkerwijs dezelfde eigenschappen heeft (of wel, maar dat weet ik niet), wees ik er op dat het iig zinvol is om 'kornoelje' nader te specificeren. Maar wellicht had ik dat duidelijker moeten zeggen.

mathieu
26-06-17, 18:40
De struiken die ik heb staan zijn rode kornoelje, de Europese soort dus. In het voorjaar witte bloemen en het najaar zwarte bessen. Eenjarige scheuten hebben de specifieke rode/bordeaux kleur.
Geen idee of gele kornoelje ander hout heeft.
Het hout dat ik heb is in ieder geval hard, compact en zeer fijn van structuur. De jaarringen zijn nauwelijks te onderscheiden. Het is vergelijkbaar met buxus, maar minder hard.
Heel fijn hout om te draaien.

Piet Groeneweg
26-06-17, 21:09
cornus mas is gele kornoelje - dat is geen inlandse soort. b_art vroeg om 'kornoelje', en ernest had het vervolgens over wat volgens mij inlands hout was. om te laten weten dat het bij die gele kornoelje m.i. dus om ander hout ging, en dat dat dus ook niet noodzakelijkerwijs dezelfde eigenschappen heeft (of wel, maar dat weet ik niet), wees ik er op dat het iig zinvol is om 'kornoelje' nader te specificeren. Maar wellicht had ik dat duidelijker moeten zeggen.

Ik moet je toch tegenspreken, Gele cornoeije - Cornus mas is hier wel een inheemse soort.

mathieu
26-06-17, 22:04
Ik moet je toch tegenspreken, Gele cornoeije - Cornus mas is hier wel een inheemse soort.
In het zuiden van Limburg is gele kornoelje blijkbaar wel inheems. Deze struik wordt ook aangeboden door een lokale natuurvereniging (Orchis) tijdens de jaarlijkse boom en struikenverkoop. Maar ik vermoed dat ik beide soorten (rode en gele) heb staan, evenwel in verschillende aanplantingen. Ik heb in het vroege voorjaar de typische kleine gele bloemen gezien, en er komen ook rode vruchten.
Maar het hout is volgens mij identiek.
Toch maar eens beide aanplantingen vergelijken!

b_art
26-06-17, 22:09
Hmm, ik heb dus geen idee welke kornoelje ik precies zoek, maar ik denkfat mathieu de goede soort heeft. Ik wil het gebruiken om kleine snijwerken met veel detail te maken en dus niet als draaihout. Ik heb al zat vaak buxus gebruikt maar nog maar 1 keer kornoelje. Dit stuk heb ik ooit eens van een vriend gekregen met niets meer dan de info kornoelje. Dus komt erop neer dat ik geennidee heb welke soort ik moet hebben en hoopte daar dus hier achter te komen. Ik denk dus dat ik dankzij Mathieu een aardig eind op weg ben.

Lees trouwens net op wiki dat cornus mas wel in Nederland voor komt maar zeer zeldzaam is en op de rode lijst staat. In vlaanderen is dit niet het geval.

handig18
27-06-17, 06:27
Cornus mas komt in Nederland ook in boomvorm voor.
Bij mij in de buurt staan er een tiental.
In het voorjaar is er een omgewaaid en deze heb ik toen opgehaald.
De onderkant was redelijk rot.
Het hout scheurt vrij snel vind ik.

Ernest Dubois
27-06-17, 18:35
Hier mijn Kornoelje (Cornus mas) verhal. De eerste twee foto's zijn van een monster van de uitstalling van Jaap van Leersum die ik heb voor zijn houthandel gemaakt. Ik kreeg van hem alle hout met benaming en heb ze op maat gemaakt. Dit dus de voorbeeld van Kornoelje zoals het wordt gekocht door Inandshouthandel 65556655576555865559 De laatste twee zijn stelen die ik heb gemaakt van Kornoelje op aanbeveling van een Fransman die onderzoek heeft gemaakt op de oude gewoontes van boeren,houthakkers, andere vaklieden enzovoorts enzovoorts. Van de twee stelen ben ik zo zeker als mogelijk dat het over Cornus mas gaat door de overeenkomst ik heb gemerkt tijdens het bewerking met omschrijving uit dit onderzoek. Het lijkt mij een geschikt houtsoort voor snijwerk gezien het een diffuse poreus boomsoort is maar het is het meeste geschikt als hamer en bijl steelhout.

Bert2
27-06-17, 19:13
Oh, ik had al die Kornoelje, rood en heel, niet naar de vuilstort moeten brengen, heb van beide vrij veel staan, groeit als onkruid, eens in de 2-3 jaar snoei ik het deels fors terug. Zal er de volgende keer aan denken......

de Haan
27-06-17, 19:42
Bert, jij hebt de Cornus alba en niet de Cornus mas, ik weet niet of er wat houtgebruik betreft, verschil in zit

Bert2
27-06-17, 20:12
Dank, heb er onvoldoende kijk op, hou het wel bij gebinten en werkbanken:)
heerlijk op vakantie de site volgen, met mijn schuur ga ik na komende week wel verder, jeukt al een beetje:cool:

Nico Oosthoek
27-06-17, 20:30
En hier is mijn kornoelje. Jaren geleden van mijn buurman gekregen omdat hij hem zat was.:D
Welke weet ik niet maar dat vind ik onbelangrijk.

Fantastisch draaihout.
Kurkdroog en prachtige krullen.

65562

mathieu
27-06-17, 22:24
De kornoelje die ik heb ziet er uit als die van Nico. Je kan er héél lange spanen van draaien.
Maar het hout ziet er absoluut niet uit zoals de monsters van Ernst. Het hout is egaal van kleur (geen verschil tussen spint en kern). De stelen daarentegen zien er wel hetzelfde uit als die wat ik heb gemaakt.

McAvoy87
27-06-17, 23:21
Ik heb dit netjes gelezen: maar wellicht heb ik er overheen gelezen. Maar waarom is die kornoelje zo duur/ zeldzaam/ gewild?!??????

Piet Groeneweg
28-06-17, 07:18
Hier 2 soorten Kornoeije,
Met het kleine kwastje is de Gele Kornoeije (Cornus mas)
De andere wordt in de USA dogwood genoemd en is de 65575
(Cornus florida)

Ernest Dubois
28-06-17, 09:37
Hier 2 soorten Kornoeije,
Met het kleine kwastje is de Gele Kornoeije (Cornus mas)
De andere wordt in de USA dogwood genoemd en is de 65575
(Cornus florida)

Ik ben er hier mee eens dat de rode kernhout met breed licht spint niet Cornus mas maar een andere Cornus ofwel Kornoelje - ik trap niet in dat gebruik van de USA benamingen, vind ik verschrikkelijk, zelfs verschrikkelijker dan mijn Nederlands - is en die lichter meer egale gekleurd hout inderdaad Cornus mas is. Een belangrijk verschil tussen die twee als het gaat over steelhout in ieder geval.

Piet Groeneweg
28-06-17, 11:10
Ik ben er hier mee eens dat de rode kernhout met breed licht spint niet Cornus mas maar een andere Cornus ofwel Kornoelje - ik trap niet in dat gebruik van de USA benamingen, vind ik verschrikkelijk, zelfs verschrikkelijker dan mijn Nederlands - is en die lichter meer egale gekleurd hout inderdaad Cornus mas is. Een belangrijk verschil tussen die twee als het gaat over steelhout in ieder geval.

Er zijn ongeveer 70 soorten Cornus, de botanische naam van de soorten op de twee plaatjes die ik gepost zijn zijn zeker.
Handelsnamen zijn altijd onbetrouwbaar voor wat betreft de soort.
Voor de Cornus florida worden o.a. de volgende handelsnamen gebruikt: dogwood, flowering dogwood, cornelwood, Pacific dogwood.

Ernest Dubois
28-06-17, 11:44
Handelsnamen, inderdaad onbetrouwbaar.

b_art
28-06-17, 19:00
65583
Mijn musje uit kornoelje, net 4cm groot en gekleurd met lederverf

Nico Oosthoek
28-06-17, 19:03
Leuk musje.

Pine
01-07-17, 21:03
paar jaar geleden van de brandstapel gered
65707657086570965710
volgens mijn klant van wie ik hem kreeg is het een zijtak van een monumentale kornoelje die in mijn herinnering witte bloesem heeft.
dit stuk is gedroogd als haardhout en heeft dus ook krimpscheuren ook lijkt het hout aangetast .
kortom niet het mooiste stuk maar je mag hem best hebben om een musje of twee uit te halen :)
wat ik opvallend vind is de roze ader die tussen het spint en het kernhout zit wellicht zegt dat iets over welke soort het is .