stanley no.3 schaaf

bas

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
110
0
hallo,

ik ben op zoek naar een stanley no.3, maar er worden veel types aangeboden op mp en ebay.
dus het is weer lastig om te kiezen, daarom deze post!

de leuke aanbiedingen zijn voor de types:
made in england
made in the usa
en made in the usa met het sweetheart logo op de beitel

voor welk type zouden julie gaan en waarom??
of maakt het allemaal niet zo veel uit en moet ik gewoon de goedkoopste nemen?

Bas
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Nee, het maakt wel zeker uit welke je neemt. Het grootste onderscheidt kun je maken tussen de voor-oorlogse en na-oorlogse exemplaren. Die van voor de oorlog zijn kwalitatief veel beter.

Waar ikzelf altijd als eerste naar kijk zijn de hanvaten, zijn die van kunststof, dan niet kopen. Van beukenhout zou ik ze ook niet kopen, want dat zijn volgens mij randgevallen. Het is namelijk bekend dat de na-oorlogse exemplaren handvaten hebben van donker gemaakt hardhout, kan dus behandeld beuken zijn. Probeer er eentje te krijgen met 'rosewood' (volgens mij is dat pallisander) handvaten, dan zit je zowiezo goed. Mits er geen gebruiksonvolkomenheden inzitten uiteraard.

Zie voor veel meer (engelstalige) info: http://www.supertool.com/StanleyBG/stan1.htm
 

bas

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
110
0
bedankt voor de info!
ik was net te laat voor een mooi oude schaaf +/- 1915.
ik ga rustig verder kijken, heb geen haast gelukkig en weet nu waar ik op moet letten.
maar als iemand een goede tip heeft hou ik me aanbevolen!
bas
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.