vlak vandikte minimax - felder - robland

koenele

Actieve deelnemer
4 feb 2014
120
9
Dag Iedereen,
ik stoot bijna dagelijks op de tekortkomingen van huidige vlak vandiktebank. Dit is een minimax fs 30. Op zich redelijk tevreden van de machine, schaaft goed, maar is te licht bevonden daar ik de machine bijna dagelijks professioneel gebruik en vaak brede stukken hard hout moet schaven.

Ik ben aan het kijken naar de volgende 3 machines:
Robland SD410
Felder AD711
SCM Minimax FS 41 es

Als ik de comfortpack zou nemen bij de Robland, komen de specificaties ongeveer onderling overeen. De Felder heeft standaard wel een 4pk motor. De Robland en Minimax standaard 5.5 pk.
Prijzen zitten voor deze machines dan rond de 7000 euro ex btw. Prijzen zijn dus gelijk. Maar naar wat ik lees staat de Robland onderaan wat kwaliteit betreft. De Minimax ertussen en de felder op kop. Maar dit dus voor min of meer dezelfde prijs?

Ik heb zowel positieve ervaring met Minimax als met Felder (heb de kf700s in gebruik). De machines van Robland ken ik niet goed. Ik heb wel een kleine stofafzuiging staan maar hiervan ben ik niet 100% tevreden.

Wat zijn jullie ervaringen?

Mvg
Koen
 

koenele

Actieve deelnemer
4 feb 2014
120
9
Zonder twijfel de SCM op 1(met Tersa as) Felder op 2 (met 5,5pk motor) en op 3 Robland.


Andre,
het gaat over de minimax van scm... Staat deze hoger dan de felder? Dan is de keuze snel gemaakt...

Mvg
Koen
 

tuoh

Oud hout
Vind van wel, heb 8 jaar met dit model van SCM gewerkt en het is gewoon en beer van een machine. Er is maar één negatief punt aan de machine, de optionele langgatboortafel, dat is niet direct een pareltje van machinebouw:p
Zou hier wel de Tersa as in willen, zelf moest ik het doen met de klassieke schaafas, en dat stellen van nieuwe messen met de bijhorende kaliber was niet echt vlot werkbaar.
De grote Felder heb ik thuis staan, werkt ook heel goed, maar is toch iets minder robuust dan de SCM, terwijl ook de tafelverstelling van de vlaktafels minder is dan bij de SCM.
 

koenele

Actieve deelnemer
4 feb 2014
120
9
Het is dan toch een scm fs 410 nova geworden met tersa blok en verzwaarde motor (9pk).

Tevreden met de aankoop!

IMG_20170917_113656.jpg
 

koenele

Actieve deelnemer
4 feb 2014
120
9
Hoi Andre,
idd. Veel mis gegaan bij de levering... maar ok.
Was showroommodel. Voor interessante prijs kunnen overnemen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
De Felder ad 741 was niet echt in dezelfde categorie, deze SCM lijkt ergens tussen de Felder 741 en 941. maar is robuuster dan de 741 door de 4-assige lift.
 

tuoh

Oud hout
Je ziet aan alles dat deze fabrikant (SCM) van oorsprong een bouwer van prof. machines is, alles is ruim overbemeten bij hun (kleinere) machines. Dit in tegenstelling met fabrikanten die van oorsprong hobby machines bouw(d)en, daar zitten meestal wat zwakke(re) punten in het concept.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.