PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoe halfhoutverbinding maken van dikke balken

beloth
13-06-17, 12:30
Ik ben bezig met het maken van een soort 'playseat', geinspireerd op http://www.isrtv.com/forums/topic/4661-isr-diy-rig-1-the-deathmobile-wood-rig/. Maar dan iets mooier uitgewerkt :) Deze krijgt een verstelbare stuurkolom (hoogte en diepte) en verstelbare pedalen.

De stuurkolom maak ik als volgt:
651406514165142

Dit was een proefje, met een smallere balk.
De verbinding heb ik op beide delen afgetekend, weggestoken met een beitel en vervolgens verlijmd. Was niet heel erg veel werk en het lijkt een sterke verbinding te zijn.

Echter ben ik nu met het eindproduct bezig en heb echt belachelijk dik hout uitgezocht: 56x148 oid. Veel te zwaar voor deze klus, maar naar nu blijkt ook heel erg veel werk. De kopse kant heb ik deels kunnen zagen met een kapzaag, en de rest ging relatief makkelijk met de beitel. Maar ben nu met het middendeel bezig en dat blijkt lastig.

Hoe kan ik dit het makkelijkst aan pakken?
Ik heb nog geen bovenfrees, maar overweeg die wel aan te schaffen. Zou dit met een bovenfrees te doen zijn? Ik moet dus tot 28mm kunnen komen.

Ik hoor graag jullie reacties! Alvast bedankt.

Bij vragen: ik licht het graag toe.

Piet Groeneweg
13-06-17, 13:20
Dat moet toch met een beitel geen enkel probleem zijn?
En het laatste stukje met een grondschaaf.

Leroowj
13-06-17, 14:06
Inzagen en beitelen, Het is 28 mm... Dat gaat prima. Misschien een scherpe zaag gebruiken? Ik weet niet hoe bot je huidige kapzaag is, maar een normale goede zaag, zaagt zo door 28 mm heen.

Stuiver
13-06-17, 14:47
bovenfrees kost je 200,-
freestjes... pakweg 20 / 30?
hout 20?
schroeven boutjes 10
zitting/stoel 15,-

ok leuke ervaring versus playseat 279,--

i rest my case...

Pel
13-06-17, 14:58
Misschien je gereedschap eens slijpen, of laten slijpen, moet je eens zien hoe die zaag en of beitel er door vliegt.

Groet Pel.

HoutHans
13-06-17, 16:22
Moi Beloth,

Inderdaad, kijk even naar de staat van je gereedschap want alle uitbreeksels wijzen erop dat je met bot gereedschap werkt. Een zaag slijpen is niet heel moeilijk, maar dan moet hij wel herslijpbaar zijn (dus geen geharde tanden) en ook beitels worden bot. Ik zou hier geen frees voor aanschaffen (tenzij je een excuus zoekt voor mooi speelgoed ;-))

Groeten,
Hans

Pine
13-06-17, 16:45
Eerst met de handzaag meerdere keren inzagen om de 2 cm en dan met de beitel van twee kanten grofweg weghakken daarna met een scherpe beitel de laatste restjes wegsteken of als je hebt een grondschaaf

boertje125
13-06-17, 16:50
die frees heb je uiteraard hartstikke nodig misschien een Vaderdag tip:)
En gelijk wat slijpgereedschap erbij

persoonlijk zou ik een pennetje maken of een dook gebruiken als verbinding

Ernest Dubois
13-06-17, 19:51
Ik doe het met bijlen.
65159

beloth
15-06-17, 07:26
Ik heb een nieuwe kap- en handzaag, beide van bahco. Nieuwe, scherpe beitels. Dat is wel in orde.

Wat ik nog vergeten was te vermelden is dat ik bijna nooit een hamer kan gebruiken bij mijn beitel. De momenten dat ik tijd heb om eraan te werken ligt de kleine 1 verdieping hoger op bed. Die waardeert het niet als het lawaaiig wordt :)

Ik zal het inderdaad eens proberen om meerdere zaagsneden te maken. Wellicht dat dat scheelt.

Bedankt voor de tips alvast!

HoutHans
15-06-17, 08:09
Nieuw is niet altijd scherp, dus kijk er toch even kritisch naar en test je beitels bijvoorbeeld even op een vingernagel (happen ze of glijden ze eroverheen?). Verder zal een bovenfrees je dus niet veel helpen zonder (geluidsgeïsoleerde) werkplaats, maar met handgereedschap is dit zeker goed te doen en dit vuren kun je prima zonder hamer met een beitel bewerken, zo hard is het niet ;-) Succes hiermee.

beloth
15-06-17, 08:32
Ik zal de beitels inderdaad eens testen (slijpsetje is onderweg trouwens).

En ja, een frees is natuurlijk verre van geluidsarm. Maar een half uurtje met de frees zou me zeker 4 uur handwerk besparen, waarschijnlijk nog meer.

Leroowj
15-06-17, 08:47
Ik zal de beitels inderdaad eens testen (slijpsetje is onderweg trouwens).

En ja, een frees is natuurlijk verre van geluidsarm. Maar een half uurtje met de frees zou me zeker 4 uur handwerk besparen, waarschijnlijk nog meer.

Daar ben ik het niet mee eens, zeker niet met zo'n verbinding. Ik denk dat je sneller gezaagd en gebeiteld heb, dan de frees ingesteld, gefreesd en vervolgens nog eventueel bijgewerkt met de beitel.

jaap
15-06-17, 08:56
Ben het wel met Leroy eens, maar zorg wel voor echt scherp gereedschap!

Zo doet een meubelmaker het met enorme precisie!

https://www.youtube.com/watch?v=esy25rsWtl4

en zo maakt Paul Sellers van heel goedkope beitels prima bruikbaar gereedschap

https://www.youtube.com/watch?v=Ki8tt-VjwqI&t=13s

jaap

beloth
15-06-17, 10:52
Ok heren, bedankt voor alle tips :)
Ik zal vanavond even de filmpjes bekijken.

Het lijkt erop dat het toch lekker handwerk blijft! ;)

Leroowj
15-06-17, 13:22
Ok heren, bedankt voor alle tips :)
Ik zal vanavond even de filmpjes bekijken.

Het lijkt erop dat het toch lekker handwerk blijft! ;)

Groot gelijk, persoonlijk beleef ik daar ook meer lol aan dan met machines.

Bijtel
15-06-17, 13:52
Die lange balk is beurtelings links als rechts voor de helft ingekeept. De sterkte over de gehele lengte is daarmee aardig weg :confused:

beloth
15-06-17, 14:12
Die lange balk is beurtelings links als rechts voor de helft ingekeept. De sterkte over de gehele lengte is daarmee aardig weg :confused:

Die 'lege' inkeping zit ook niet in het eindproduct, was een proefje.

willem1958
15-06-17, 15:36
Als je nou veel handwerk gaat doen dan kan een ryoba een leuke aanvulling op je zagen zijn met twee verschillende vertandingen.
Succes.
https://www.youtube.com/watch?v=9dKdfo10kvk

Wim56
17-06-17, 22:12

Daar ben ik het volledig mee eens. Hoe meer je weghaalt, hoe zwakker de balk wordt. Als je dus tot de helft uitkeept, dan moet je er vanuit gaan dat de balk ook nog maar de halve sterkte over de lengte heeft. Soms kan als er drukspanning op komt dit geen kwaad, maar wees in het algemeen voorzichtig met te diepe uitkepingen. Deze zijn iet voor niets in de jaren zestig/zeventig van de vorige eeuw verlaten. Ik kan mij die sterkteproeven en berekeningen nog wel goed herinneren.

beloth
19-06-17, 07:54
Daar ben ik het volledig mee eens. Hoe meer je weghaalt, hoe zwakker de balk wordt. Als je dus tot de helft uitkeept, dan moet je er vanuit gaan dat de balk ook nog maar de halve sterkte over de lengte heeft. Soms kan als er drukspanning op komt dit geen kwaad, maar wees in het algemeen voorzichtig met te diepe uitkepingen. Deze zijn iet voor niets in de jaren zestig/zeventig van de vorige eeuw verlaten. Ik kan mij die sterkteproeven en berekeningen nog wel goed herinneren.

Nogmaals, het was een proefje :) Het eindproduct heeft geen onzinnige inkepingen.

Wim56
19-06-17, 08:35
Nogmaals, het was een proefje :) Het eindproduct heeft geen onzinnige inkepingen.

Prima. Het gaat er om dat veel verbindingen leiden tot veel houtverlies. Soms lijkt het wel sterk, maar is het niet. Een balk van 5 x 10 cm halfhouts inkepen levert een balksterkte op die gelijk is aan een balk van 5 x 5 cm. Vergeet niet dat hout (i.t.t. staal) weinig treksterkte aan kan en wel veel druksterkte.
Daarnaast heb je ook te maken met afschuifsterkte. Dat is ook niet zo goed met hout. Vandaar dat er in de jaren zestig ook is gestopt met haaklassen bij dakgordingen. Eén flinke storm en het haakje knapte los.
Daarbij moet ik wel opmerken dat het met name voor balkhout geldt die niet te zwaar is. In Nederland proberen wij de houtmaten zo gering mogelijk te houden, omdat wij van huis uit een 'arm' houtland zijn. In landen waar veel hout aanwezig is, zie je balken van 8 x 20 cm voor een overkapping ruimtes van 3 meter. Dan heeft het hout zoveel reserve dat het niet uitmaakt.

Bijtel
19-06-17, 10:49
Die 'lege' inkeping zit ook niet in het eindproduct, was een proefje.

Ook 'gevuld' gaat dat niet goed ;)

beloth
19-06-17, 10:57
Ok, bedoelen jullie te zeggen dat een halfhoutverbinding inherent zwak is?

Pel
19-06-17, 11:07
Het ligt er maar net aan waar, en wanneer je de halfhoutsverbinding toegepast wordt, soms is een pen en gat verbinding een veel betere oplossing.

Groet Pel.

jaap
19-06-17, 13:49
Het ligt er maar net aan waar, en wanneer je de halfhoutsverbinding toegepast wordt, soms is een pen en gat verbinding een veel betere oplossing.

Groet Pel.

Geldt voor een pen-gat verbinding niet hetzelfde criterium als voor de halfhout verbinding. Vooropgesteld dat de pen ook ongeveer de halve dikte van de balk heeft... hoewel die meestal ongeveer een derde is en het dan wel iets gunstiger is.

Gevoelsmatig denk ik dat als de kepen in het op druk belaste deel zitten (en die mooi passend gevuld worden), dat het nog wel mee valt met het stekte verlies.

jaap

Jelte,89
19-06-17, 15:22
Ik ben het eens met de halfhout discussie maar laten we niet het bouwwerk voorbij lopen, Het is geen dakconstructie in een zuidwester storm... Dit hoeft amper wat op te vangen.

Pel
19-06-17, 16:22
Zoals je al zegt Jaap, een pen is meestal een derde van de houtdikte, een halfhoutsverbinding kan makkelijk druk op de hoge kant hebben, maar een pen en gat kan van beide kanten druk verdragen.

Groet Pel.

Ronald L.
19-06-17, 18:14
Vergeet niet dat hout (i.t.t. staal) weinig treksterkte aan kan en wel veel druksterkte.

Dat geldt voor beton en niet voor hout, voor de toelaatbare treksterkte evenwijdig aan de vezelmaakt het niet uit of dit trek of druk is.