Aankoopadvies: Hitachi C9U2

Evatar

Nieuw lid
7 apr 2016
7
0
België
Hallo allemaal,

ik kijk hier al een tijdje rond op het forum en haal hier veel inspiratie uit. Het moment begint er te komen om deze om te zetten in wat mooie werkstukken. Nu heb ik jullie advies nodig voor een aankoop van een Hitachi C9U2 (of niet indien jullie mij kunnen overtuigen van een ander toestel)

De reden dat ik dit toestel zou willen kopen:

- Prijs, ongeveer 250€ (zou ik hem tweedehands kopen kan dit voor 140€ wel zonder enig accessoire)
- zaagdiepte 86mm (ik wil hier ook een zelfbouw tafelzaag mee gebruiken en zie daardoor wel een voordeel in de extra diepte)
- degelijkheid (ik heb wat reviews gelezen over het toestel en het blijkt een echt werkpaard te zijn)

Nu gaat dit mijn eerste cirkelzaag worden die ik zelf koop maar dus krijg ik graag advies van ervaren mensen.
Koop ik hem tweedehands?
Koop ik dit toestel?

Hiervoor hebben jullie zeker en vast mijn eeuwige dank.
 

Niekosss

Actieve deelnemer
9 jun 2013
107
1
Enschede
nl-nl.facebook.com
Beste Evatar,

ik heb zelf de 13 cm versie Hitachi C13U2. hele leuke zaag voor grof zaag werk. maar absoluut niet voor onder een tafel te monteren. hef frame is echt wappie wappie en ik denk dat ik hem ten opzichte van het zaagblad wel 5 mm heen en weer kan bewegen. Iets wat voor in een zaagtafel niet wil hebben. Ik gebruik hem om dikke eiken balken te zagen uit planken eiken die ik zelf zaag.
 

Evatar

Nieuw lid
7 apr 2016
7
0
België
Dus het is eerder een zaag voor het groffe werk waar ik niet te veel precisie van zou mogen verwachten?
Heeft iemand suggesties voor een cirkelzaag die mij een goede precisie kan geven & ik onder een tafel zou kunnen monteren om zo een zelfbouw tafelzaag te maken? Binnen het budget van 250€.

Bedankt voor je reactie
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik zelf heb een oude Bosch GKS 66CE 2e hands gekocht in een zo goed als nieuwe staat voor €85 euro.
Deze zit bij mij stevig vast en goed afgesteld onder de tafel (aluminium) en ik kan er met een goede langsgeleider behoorlijk precies met zagen.
Zie dit topic: http://www.woodworking.nl/showthrea...mijn-MFTC-(ontwerp-BenchWorks)&highlight=mftc
Het is natuurlijk geen paneelzaag maar die kost ook iets meer, er zijn volgens mij meerde leden die met een handcirkelzaag onder een tafel zagen met goede resultaten.
En je kan er volgens mij elke goede handcirkelzaag voor gebruiken met een niet te klein blad.

Mvg, :).
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Op YouTube staat een filmpje van Cosmas Bauer die met volgens mij die Bosch die eerder werd genoemd een zaagtafel heeft gemaakt. Als je hem 2e hands weet te vinden moet t geheel wel lukken binnen 250 euro.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Kijk ook eens naar een Festool TS55. Die is wat duurder, maar wel binnen het budget te vinden. Het voordeel van de TS55 is dat Festool een CMS module heeft om deze ondersteboven in een zaagtafel te gebruiken. Nu is de hele CMS-module te duur, maar je kunt ook losse onderdelen kopen (bv bij Kruis.nl). Het voordeel is dat je dan een langer spouwmes hebt, een blade guard en hoogteinstelling. Dus met name op veiligheid en stofafzuiging win je dan veel. Ik mijn vorige zaagtafel heb ik het ook zo gedaan, zie dit topic.
 

Evatar

Nieuw lid
7 apr 2016
7
0
België
Dank jullie voor de reacties, bij de Festool heb ik wel het gevoel dat deze nogal ver buiten mijn budget ligt.
Voor de Bosh machine heb ik even gekeken maar die toestellen zijn nogal moeilijk te vinden zo te zien.
Die Makita staat me wel aan (een beetje boven budget maar valt nog mee)

Ik denk dat de Makita 5903 RK dan het nieuwe doel gaat worden.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
Ik denk dat de Makita 5903 RK dan het nieuwe doel gaat worden.

Ik heb zelf de Makita 5903RK, fijne zaag maar wel heel erg groot en log...
Als je deze onder een tafel gaat bouwen heb je volgens mij wel een stevig blad nodig.
Ook heb ik zo mijn vraagtekens bij het afstellen onder de tafel als nauwkeurigheid gewenst is.

Ik heb hem zelf puur voor het snelle grove werk, niet om nauwkeurig mee te werken, daar gebruik ik mijn Inca zaagtafel voor.
Ik heb overigens nog niet het Youtube filmpje bekeken waar Klaasjandiederik naar verwijst, dus wellicht is het mijn beperkte inlevings vermogen om deze zaag onder een tafel te zien:)
 

Evatar

Nieuw lid
7 apr 2016
7
0
België
Ik heb zelf de Makita 5903RK, fijne zaag maar wel heel erg groot en log...
Als je deze onder een tafel gaat bouwen heb je volgens mij wel een stevig blad nodig.
Ook heb ik zo mijn vraagtekens bij het afstellen onder de tafel als nauwkeurigheid gewenst is.

Ik heb hem zelf puur voor het snelle grove werk, niet om nauwkeurig mee te werken, daar gebruik ik mijn Inca zaagtafel voor.
Ik heb overigens nog niet het Youtube filmpje bekeken waar Klaasjandiederik naar verwijst, dus wellicht is het mijn beperkte inlevings vermogen om deze zaag onder een tafel te zien:)

Ik ga tijdens de middag even het filmpje bekijken en dan kijk ik wel even hoe dat er dan uit ziet :)

Bedankt ook voor je reactie, om er zo meteen op af te gaan is het een beetje zoals de Hitachi C9U2 zaag dan?
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
is het een beetje zoals de Hitachi C9U2 zaag dan?

Ik ken de hitachi niet, maar als ik zo wat foto's bekijk ziet het er qua vormgeving (klemmetjes/stelmogelijkheden) redelijk hetzelfde uit...
Overigens moet ik er wel bij zeggen dat de Makita echt een beest van een apparaat is, robuust en geen centje pijn bij wat dikkere (hardhouten) balken...
 
Laatst bewerkt:

Evatar

Nieuw lid
7 apr 2016
7
0
België
heb ondertussen een filmpje gezien van iemand die gewoon een betonplex plaat gebruikte hiervoor, wat natuurlijk wel stevig genoeg is voor een zaag (zelfs van dit kaliber) onder te hangen lijkt me.

Bedankt allemaal voor het advies en zal proberen het bouwproces een beetje te documenteren :eek:

Heb de cirkelzaag gevonden voor 209£ over het kanaal :p, moet ik alleen die stekker mogelijks omwisselen. Mogelijks ook meteen 2 extra zaagbladen bestellen met wat extra tanden :cool:
http://www.axminster.co.uk/makita-5903rk-235mm-circular-saw-ax22635
 
Laatst bewerkt:

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ik heb ook betonplex gebruikt voor mijn zaagtafel. Bij mij hangt er een metabo onder. Ik ben er heel tevreden mee. Ik heb een kabelbinder (tie wrap) gebruikt voor rond de schakelaar, en gebruik dan een verdeelstekker met schakelaar om aan/uit te zetten. Vergeet zeker ook geen duwstokken te maken.

IMG_20160414_192439.jpg

IMG_20160414_194227.jpg

IMG_20160414_192523.jpg
 

Evatar

Nieuw lid
7 apr 2016
7
0
België
Ben inderdaad iets dergelijks van plan :p en die duwstokken is inderdaad wel nodig, niet van plan om vingers te verliezen..
mijn vader heeft een half jaar geleden een beetje in zijn duim gezaagd.. zag er niet prettig uit (-.-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.