Zweeds rabat beschermen tegen inregenen boven/achterzijde

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Hallo allemaal,

Misschien is de titel nog wat vaag, dus ik zal het even wat verder uitleggen: Mijn vriendin wil de kale muur onder ons afdak graag bekleden met zweeds rabat. Deze muur loopt echter nog een klein stukje door buiten het afdak, en om dat mooi te krijgen moeten de planken daar doorlopen. Als je echter latten tegen de muur bevestigd om de planken op te monteren krijg je een opening aan de achterkant. Hoe bescherm ik het stuk wat niet onder het afdak zit tegen inregenen van bovenaf? Onderstaande foto geeft wat meer duidelijkheid. Het gaat dus om het stukje wat net links naast de kachelpijp zichtbaar is. Het rabat is aan zich wel behandeld, maar de latten die erachter zitten niet. Of voldoet het als ik in principe de bovenkant openlaat en de latten gewoon behandel? Graag advies :)


IMG_2071.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_2071.jpg
    IMG_2071.jpg
    93,7 KB · Weergaven: 158

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
162
7
hoi Juul

het hout dat "buiten" tegen de muur hangt moet behandeld worden
volgens mij kan je de bovenkant beter dichtmaken met een stukje loop of hout
zorg en wel voor dat je latten die je op de muur monteert zeker 5 cm van de grond hangen om vocht te vermijden, ik zou dit ook met de het "zweeds rabat" doen
hou er wel rekening mee dat het hout dat buiten je afdak hangt zal verkleuren en vuil worden en het hout onder het afdak niet mee zal verkleuren en vervuilen

mvg
Jan
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Hallo Jan

bedankt voor je tip. Ik heb naar aanleiding hiervan gekozen om het rabat te laten stoppen bij de overgang naar het lagere muurtje. Daar komen wat planten aan een rek te hangen, zodat dat ook wat aangekleed is. Zie foto's voor het resultaat. Ik (en nog veel belangrijker, mijn vriendin) ben er blij mee. De rechtopstaande paal aan de zijkant is inmiddels zwart gebeitst, in dezelfde kleur als de rest.

IMG_2205.jpgIMG_2206.jpg


Overigens bedenk ik me nu dat ik me niet aan je tip heb gehouden om 5cm van de bodem af te blijven. Maargoed, heel vochtig word het niet omdat het van de regen beschermd is, en er zijn wel wat luchtopeningen omdat ik een klein beetje onderlinge afstand heb gehouden om overal met (voor het zicht) hele planken te kunnen werken.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.