Welke open gevelbekleding?

s138634

Nieuw lid
25 feb 2014
19
0
Momenteel druk bezig met de bouw van een huis in houtskelet en nu kom ik op het punt dat ik toch echt een keuze moet gaan maken voor de gevelbekleding. Het huis zal voor voor het grootste gedeelte gestuct worden maar de aanbouw en een vlak in de voorgevel worden van hout.

Onderstaande foto's geven een beeld van hoe het huis, dus de combinatie stuc en hout, uiteindelijk wordt:

5507532a0ab805904004847ad09590ea.jpg


a0f34de8d6a7a4370f6591a2d96992e0.jpg


Al onze kozijnen worden aluminium in kleur antraciet. Door de combinatie met wit stucwerk lijkt het ons niet mooi om het hout te laten vergrijzen. We zullen het dus sowieso moeten blijven behandelen. Daarnaast spreekt de look van open gevelbekleding mij erg aan. Verder willen we het qua kleur van het hout niet te egaal hebben. Dus de kleurverschillen zoals op de bovenste foto vinden we erg mooi.

Maar dan de grote vraag: Welke houtsoorten zouden jullie adviseren?

Moet ik hierbij kiezen voor verduurzaamd hout zoals thermowood of modiwood? Of kan het bijvoorbeeld ook door Douglas te gebruiken en dit in de juiste kleur te beitsen.

Ik ben erg benieuwd wat jullie zouden kiezen.
 

kristiaan

Actieve deelnemer
10 okt 2013
37
0
Ik ben momenteel een tuinhuis aan het plaatsen met Lorken latten als open gevelbekleding.
Het is nog niet af (kruipt héél wat tijd in), maar dit is een recente foto:

DSC_0253.jpg

Ik kan je nog niet vertellen hoe het er binnen X aantal jaar uit zal zien, maar ik ga ervan uit dat de goed geventileerde plaatsing er wel voor zorgt dat het hout goed blijft.
Verder zal het gewoon vergrijzen zoals alle hout zonder dat we het behandelen.

Voor een woning zou ikzelf misschien toch iets harder kiezen, maar ik weet dat het ook voor woningen gebruikt wordt (zoek maar eens op lork/lariks gevel op google)
 

Bijlagen

  • DSC_0253.jpg
    DSC_0253.jpg
    82,4 KB · Weergaven: 123

s138634

Nieuw lid
25 feb 2014
19
0
Dat vind ik er dus al heel mooi uitzien. Maar het lijkt mij dan juist zo zonde als het vergrijst.
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Ik kijk graag naar het programma 'Grand Designs', daar kwam ook een dergelijke gevelbekleding voorbij, uitgevoerd in Japans Lariks. Europees Lariks is ook goed hoor trouwens.

http://www.channel4.com/programmes/grand-designs/articles/all/monmouthshire-suppliers/1023

e1dea7ef-cabe-424d-be27-d24a224723b9.png


Je ontkomt niet aan vergrijzing. Zie pagina hieronder voor een globale schatting van de vergrijzing. (locatie en omstandigheden afhankelijk). Ook beits vergrijst onder de stralen van die grote koperen bol. ;)

https://russwood.co.uk/exteriors/cladding/weathering/
 
Laatst bewerkt:

s138634

Nieuw lid
25 feb 2014
19
0
Ik heb min of meer al geaccepteerd dat ik elke twee jaar alles zal moeten beitsen om het op kleur te houden.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Western Red Cedar, behandeld met Olympic Oil. Eén laag erop voor het bevestigen en dan in het werk een tweede laag.

Kennissen van me hebben dat als gevelbekleding en het is na zes. zeven jaar nog steeds mooi. Dus.
 

kristiaan

Actieve deelnemer
10 okt 2013
37
0
Dat vind ik er dus al heel mooi uitzien. Maar het lijkt mij dan juist zo zonde als het vergrijst.

Ik heb een hekel aan schilderen dus vind ik het nog meer zonde om het om de zoveel jaar te moeten afschuren & schilderen :)

Maar als je het mooi vindt is dit een heel betaalbare optie, het was maar een beetje duurder dan geimpregneerde vuren latten (het 'standaard' tuinhuismateriaal dat wij niet mooi vinden).
Ik zat dacht ik rond de 22€/m² incl. BTW.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.