Kasteelvloer schoonmaken, ervaringen borstelschuurmachine

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ik heb hier een oude kasteelvloer liggen, lag vroeger in visgraat. Zijn plankjes van ongeveer 100 bij 300, 20 dik.
Nu wil ik die gaan gebruiken om keukenkast frontjes van te maken, en misschien nog een paar binnendeuren.
Omdat ze heel smerig zijn moeten ze wel schoongemaakt worden. Dacht eerst dmv van schaven, maar dan ben ik wel het 'authentieke' van die oude vloer kwijt. Vind het wel mooi om die nerf een beetje te zien, de oneffenheden.

Nu was ik gister in de festool catalogus aan t bladeren en kwam daar de rustofix tegen https://www.festool.nl/producten/schuren-en-borstelen/borstelmachine/570775---bms-180-e#Overzicht
Op dit forum nog even verder gezocht en kwam daar een alternatief voor deze (dure) machine tegen, de makita 9741. https://www.makita.nl/schuurmachine/borstelschuurmachine/9741-230-v-borstelschuurmachine/

Heeft iemand van jullie ervaringen met het gebruik van deze machines?
Mijn idee is om dus de plankjes eerst goed voor te schuren, door een mal te maken waar ik ze in kan plaatsen.
Dan kan ik goed zien hoe de nerf/planken eruit zien. Daarna de frontjes maken en als laatste stap nog een keer met de borstelmachine eroverheen om 1 geheel te krijgen.

(hoe ik die frontjes ga maken moet ik ook nog bedenken, daar zal ik tzt nog wel wat advies voor kunnen gebruiken...)
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Misschien een raar idee, maar is het niks om ze met een hogedruk schoon te maken? dat wordt bij bijvoorbeeld wagonplanken ook heel vaak gedaan. en dan kan je ze erna altijd nog schuren. maar dan heb je het ergste vuil in iedergeval te pakken. en wat de schuurmachine betreft heb ik daar zelf geen ervaring mee maar als je wel eens filmpjes ziet van mensen die veel met sloophout werken hebben ze vaak ook een dergelijke machine. dus ik denk dat dat wel goed zit.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Met een hogedrukreiniger is meestal niet best voor je hout. De zachtere delen van het hout blaas je weg waardoor je een grillig oppervlak krijgt. Een beetje hetzelfde als het stralen van hout, maar dan wil je het opzettelijk.

Het gebruik van een hogedrukreiniger wordt daarom ook vaak afgeraden voor terrassen en tuinmeubelen. Ook je muren of dakpannen van je huis worden er niet beter van. Bij mij komt een hogedrukreiniger er niet in.

Als je de originele structuur inclusief de beschadigingen wil behouden is het lastig wanneer je het hout mechanisch gaat bewerken.

Zit er een laklaag op of is het geolied? Je kan dan denken aan chemisch reinigen, bijvoorbeeld met oxaalzuur (ontweringswater). De kleur wordt dan weer als nieuw, maar het oppervlak blijft gehandhaafd met de ervaring erin om het maar zo te zeggen.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het lijkt mij de betere keus als je de slijtagesporen niet kwijt wil.
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Hoi! Ik heb bij mij thuis een 100 jaar oude vloer gelegd (parketdelen) eerst op zijn kop Door de vandikte bank gehaald daarna nieuwe messen besteld ;)
Verlijmd op de ondervloer en met oa een rotex maar voornamelijk met de hand geschuurd hier en daar nog wat zelf kastijding uitgevoerd want een vloer wordt niet overal hetzelfde benut.

Je fronten kun je uitvoeren met multiplex parketlijm en een ecotools pinnailler.

Succes
 

tuoh

Oud hout
Die oude parketvloeren (visgraat) werden meestal vastgelegd met gesmolten pek, het is zwaar klote om dat verhard spul te verwijderen. Heb het een aantal jaren geleden eens moeten doen en dat koste naast een aantal HM zaagbladen ook een ingelopen machinetafel van de verticale freesmachine. Het vraagt ook de nodige persoonlijke bescherming voor de man die de klus (moet) uitvoeren.

Als ik die (rot)zooi nu nog moest tegenkomen ging het rechtstreeks in de vuilcontainer:mad:
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Met een hogedrukreiniger is meestal niet best voor je hout. De zachtere delen van het hout blaas je weg waardoor je een grillig oppervlak krijgt. Een beetje hetzelfde als het stralen van hout, maar dan wil je het opzettelijk.

Het gebruik van een hogedrukreiniger wordt daarom ook vaak afgeraden voor terrassen en tuinmeubelen. Ook je muren of dakpannen van je huis worden er niet beter van. Bij mij komt een hogedrukreiniger er niet in.

Als je de originele structuur inclusief de beschadigingen wil behouden is het lastig wanneer je het hout mechanisch gaat bewerken.

Zit er een laklaag op of is het geolied? Je kan dan denken aan chemisch reinigen, bijvoorbeeld met oxaalzuur (ontweringswater). De kleur wordt dan weer als nieuw, maar het oppervlak blijft gehandhaafd met de ervaring erin om het maar zo te zeggen.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het lijkt mij de betere keus als je de slijtagesporen niet kwijt wil.

dat klopt, maar dat zelfde effect ga je krijgen met de machines die de ts zelf al aandraagt. Dus vandaar dat dit misschien toch een snellere en stofvrije oplossing kan zijn.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Die borstelschuurmachine van Makita is hier ook in de werkplaats aanwezig. Hoewel het iets structuur aanbrengt geeft het nog niet het effect wat we wilden (nog te glad door zulke fijne borstels). Uiteindelijk zo'n borstel op de haakse slijper gezet en hiermee zeker het beoogde effect! Iets diepere en duidelijkere nerven van het hout prachtig voel- en zichtbaar.


21989.jpg

Kosten: paar euro bij de DHZ zaak en een haakse slijper.

handwerk met de staalborstel en ellebogenzweet.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ander probleem andere aanpak. Ik heb een oud eiken parketvloer (1960?) staan die ik soms hergebruik. Ik week de latten een paar uur in waarna ik die lijm en cementresten gewoon kan afschrapen met een sandvik schraper.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
dat klopt, maar dat zelfde effect ga je krijgen met de machines die de ts zelf al aandraagt. Dus vandaar dat dit misschien toch een snellere en stofvrije oplossing kan zijn.

Dat denk ik ook eerlijk gezegd. Zijn vraag of het wat is om de oude structuur te behouden zal hier dan waarschijnlijk ook niet mee gaan lukken.

Waar Tuoh op doelt is de onderkant, dat is nog weer een heel ander probleem. Hout hergebruiken zou niet ten koste van een machine moeten gaan, daar is hergebruik sowieso niet lonend. Weet niet of dat hier van toepassing is.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
De onderkant is eigenlijk zeer goed, is mooi vlak en zitten nagenoeg geen resten van wat dan ook onder.
De bovenkant met de hogedruk schoonspuiten lijkt me ook wel zeer arbeidsintensief te gaan worden. Vooral omdat het zulke kleine planken zijn. (30 bij 10). Dan moet ik al een stevige mal maken waar ik er steeds een paar inleg (anders blaas ik ze weg).
En dan naderhand moet ik ze apart laten drogen, dus kan ze niet stapelen ivm het vocht.

chemisch reinigen begin ik ook niet aan, dat lijkt me niet wat..

Wil ze niet door de vandikte bank stoppen, dan krijg je gewoon strak nieuw eiken hout, vind juist de planken zoals ze nu zijn wel mooi, alleen te smerig. Zal eerst eens zo'n stalen borstel voor op de haakse slijper gaan proberen, kijken wat dat voor resultaat geeft.
Heb gisteren gauw nog even een plankje met boormachine en staalborstel geprobeerd, maar boormachine maakt te weinig toeren, dan ga je als het ware het hout polijsten.
Zal eerst zo wat gaan proberen..
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Je kan gewoon wat verschillende manieren proberen. Een schraapstaal/verfkrabber is ook een optie.

Ik denk dat hogedrukreiniger nog best wel handig kan zijn. Je kan er bv. meerdere op een plaat hout opspannen. Dan gaat het best snel. De afstand van de spuitlans en de vorm van de straal bepaald hoe snel het hout beschadigd. Dat geldt ook voor tuinmeubels e.d. Als het eiken is (?) kan het er zeker tegen.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
De onderkant is eigenlijk zeer goed, is mooi vlak en zitten nagenoeg geen resten van wat dan ook onder.
De bovenkant met de hogedruk schoonspuiten lijkt me ook wel zeer arbeidsintensief te gaan worden. Vooral omdat het zulke kleine planken zijn. (30 bij 10). Dan moet ik al een stevige mal maken waar ik er steeds een paar inleg (anders blaas ik ze weg).
En dan naderhand moet ik ze apart laten drogen, dus kan ze niet stapelen ivm het vocht.

chemisch reinigen begin ik ook niet aan, dat lijkt me niet wat..

Wil ze niet door de vandikte bank stoppen, dan krijg je gewoon strak nieuw eiken hout, vind juist de planken zoals ze nu zijn wel mooi, alleen te smerig. Zal eerst eens zo'n stalen borstel voor op de haakse slijper gaan proberen, kijken wat dat voor resultaat geeft.
Heb gisteren gauw nog even een plankje met boormachine en staalborstel geprobeerd, maar boormachine maakt te weinig toeren, dan ga je als het ware het hout polijsten.
Zal eerst zo wat gaan proberen..

Ik heb een keer op een ander Forum en heel ander Topic gelezen dat mensen hun geweerkolven in de vaatwasser stopten om alle lijnolie en viezigheid uit te krijgen. Nooit geprobeerd.
Wat ik wel zelf heb gedaan is een geweerkolf van amerikaans noten met ovenreiniger en warm water van 80 jaar olie en viezigheid ontdaan alvorens alles weer in de olie te zetten.
Is kwestie van inspuiten, in laten weken en dan afspoelen. Ik geloofde mijn ogen niet!
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
ik zou beginnen met schoonmaken met warmwater een allesreiniger en een stevige borstel.
daarmee voorkom je dat je het vuil eerst dieper in het hout pers.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.