Eerste draaibank

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
179
's-Hertogenbosch
Hallo allemaal,

Sinds kort is het ook door mijn hoofd gaan spoken om te willen gaan houtdraaien:rolleyes:.
Natuurlijk heb ik via de zoekfunctie informatie gezocht, en deze vragen zijn al vaker gesteld sorry maar beantwoorden niet geheel wat ik wil weten.

Ik maak graag klein werk, en dit zou ik dus ook met het houtdraaien willen doen, hierbij denk ik aan pennen, kistjes en misschien kleine schaaltjes.
Ook vind ik segment werk echt interessant.

Eerder heb ik nog niet gedraaid dus dit zal de eerste ervaring zijn.

Mijn budget ligt rond de €500,- dit zonder beitels, Zelf kwam ik al op een jet jwl1220.
Ik wil niet dat mijn eerste ervaring tegenvalt door irritaties aan een machine dus ik vroeg met af of jullie voorstellen hebben voor machines? zijn er mensen met ervaring met deze Jet?

Is er misschien zelfs iemand in de omgeving 's-hertogenbosch die mij het een en ander kan uitleggen en laten zien?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb een woodfast staan (M305) fijn draaibankje
Heeft M33 draad op de as, is met en zonder frequentie regelaar te verkrijgen
Bedverlenging kost slechts 99 euro
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
die M305 was mijn eerste echte bankje. Ik heb er met veel plezier op gedraaid. Het verwisselen van het bandje op de poelies is een fluitje van een cent.
Een frequentieregelaar maakt het gelijk weer veel duurder.
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
De Woodfast M305, zonder frequentieregelaar, is een heel fijne draaibank.
De Recordpower DML305 is dezelfde , maar in een ander kleurtje , iets duurder en met 5 jaar garantie ipv 2jaar

Voor je budget kun je niets met een echte frquentieregeling vinden, en de andere vario regelingen zou ik links laten liggen. Heb je er ook geen eventuele defecten aan.

Met de 6 mechanische versnellingen heb je alles wat je hebben moet. Vooral belangrijk is de laagste versnelling van 360 toeren/ min, dat is een pluspunt, en daar laten de meeste de concurrenten het afweten, die beginnen meestal maar op iets van een 600.
Beide hebben standaard een M 33 op de as , en dat is de universele maat. Je kunt dus alle hulpstukken verkrijgen en ook nog eens meenemen naar de volgende draaibank, zonder adapters.

Dan heb je rustig de tijd om te rijpen en om jaren later een hele grote draaibank te kopen, want dat komt er toch van.

Zeker hier ook eens kijken
http://www.woodworking.nl/showthrea...(1ste-stap-in-draaien-dus-expertise-verzocht)

groeten
Ornament


.
DML305.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland

Och ouder, zelfde als wat ik heb, ik heb alleen de 'nieuwe' kleur, voor de rest is die het zelfde
Als je een leuk draaibankje zoekt zou ik zeker voor die gaan (hoogste bod 140 euro) dan hou je nog geld over
Kun je altijd nog overwegen een freq regelaar bij te kopen (met een beetje mzzl vind je een gebruikte) het motortje is niet zo zwaar dus de keuze is reuze....
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.693
99
Utrecht
Och ouder, zelfde als wat ik heb, ik heb alleen de 'nieuwe' kleur, voor de rest is die het zelfde
Als je een leuk draaibankje zoekt zou ik zeker voor die gaan (hoogste bod 140 euro) dan hou je nog geld over
Kun je altijd nog overwegen een freq regelaar bij te kopen (met een beetje mzzl vind je een gebruikte) het motortje is niet zo zwaar dus de keuze is reuze....
't Is dat er geen budget is, anders wastie al van mij geweest :)
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
179
's-Hertogenbosch
Dankjewel voor alle reacties. Ik ga ze allebei even goed bekijken, als ze zo goed als hetzelfde zijn is de woodfast qua prijs erg interessant.
Ook een handig linkje;)

Helaas is de marktplaats advertentie er al afgehaald.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat verbaasd me niet, zulke dingen moet je snel mee zijn, marktplaats staat vol met oudijzerdraaibanken, maar weinig goed spul
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
NIET DOEN.
Dit is baggerkwaliteit. Dezelfde machine wordt door meerdere merken aangeboden waaronder Ferm en Kinzo. Het is echt niets. Ze staan op MP regelmatig voor € 50 of minder.
De beitelset is van het bekende pisbakkenstaal.

Als je de centen ervoor hebt kun je beter een Woodfast kopen en dan 3 à 4 goede beitels erbij.
Een chuck komt daarna wel een keer.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Waarschijnlijk niet.
Deze machine draait op krachtstroom en heeft hoogstwaarschijnlijk geen M33 x x3,5 draad op de as.
De chucks die erbij geleverd worden zijn afkomstig van een metaaldraaibank en levensgevaarlijk op een houtdraaibank vanwege de uitstekende onderdelen.
Zo op het oog te zien zijn het oude beitels van werktuigstaal en niet van HSS.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.693
99
Utrecht
Waarschijnlijk niet.
Deze machine draait op krachtstroom en heeft hoogstwaarschijnlijk geen M33 x x3,5 draad op de as.
De chucks die erbij geleverd worden zijn afkomstig van een metaaldraaibank en levensgevaarlijk op een houtdraaibank vanwege de uitstekende onderdelen.
Zo op het oog te zien zijn het oude beitels van werktuigstaal en niet van HSS.

Pieter,

Betekend dat dan ook dat een oudere metaaldraaibank opknappen en gebruiken voor zowel houtdraaien als metaaldraaien geen slim idee is?
Het hout draaien beperkt zich dan vooral tot het draaien van handvatten en knoppen (voor beitels en schaven...)

Grt.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Ruben,
Houtdraaien doe je met een veel hogere rotatiesnelheid dan metaaldraaien.
Soms kun je lichtmetalen als aluminium, koper, messing, e.d. wel op een houtdraaibank op lage snelheid draaien maar andersom hout op een metaaldraaibank niet.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.693
99
Utrecht
Ruben,
Houtdraaien doe je met een veel hogere rotatiesnelheid dan metaaldraaien.
Soms kun je lichtmetalen als aluminium, koper, messing, e.d. wel op een houtdraaibank op lage snelheid draaien maar andersom hout op een metaaldraaibank niet.

Rotatie snelheid daargelaten, dat is een kwestie van een andere poelie verhouding gebruiken?!
Of heb ik dat verkeerd en is het nog steeds een slecht plan?
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Misschien is dat inderdaad een optie. Ik heb er geen ervaring mee en ken ook niemand die zoiets ooit gedaan heeft.
Op een metaaldraaibank heb je een geleiding waarop de vaste beitel naar links en rechts bewogen moeten wordt en van voren naar achteren.
Bij het houtdraaien heb je een leunspaan nodig waarop de beitel rust en verschoven en/of gekanteld dient te worden.
Ik heb zo mijn twijfels, maar wellicht dat anderen in de loop van de dag hier ook nog iets aan toe kunnen voegen.
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
De geleidingen van een metaaldraaibank staan niet te springen om houtstof.
het stof dringt overal naar binnen, ja ook in het kleinste 'gaatje' waardoor de geleidingen vast zullen gaan lopen.
Was het maar zo eenvoudig..
Men heeft al heel lang geleden ontdekt dat het beter is om een metaal- en een houtdraaibank apart te produceren en te gebruiken.

Ik gebruik mijn metaaldraaibank als het echt niet anders kan een heel enkele keer voor hout (bv voor exact maatwerk)
maar ik kan je verzekeren dat de tijd van poetsen 10x zoveel is als van het draaien.
En ja, ik gebruik een stofafzuiging tijdens het draaien.

Als het ff kan: niet doen dus..
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Je kunt er op vrschillende manieren tegen aan kijken. Persoonlijk zou ik ver weg van blijven niet doen. Toch heb ik bij professionele draaires zware metaalbanken gezien. Meeestal flink boven de 1000 kg. Ook heb ik tafelpoten gezien gemaakt door metaaldraaiers die binnen 1/10de mm zaten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.