Herstellen oud gereedschap

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Ha,

Ik heb een flink aantal oude handgereedschappen op de kop getikt, en wil deze nu gaan herstellen. Allereerst zit er op sommige aardig wat roest wat er af moet. Ik heb gemerkt dat de meningen hoe je dat aan pakt aardig verschillen en omdat ik het zo goed mogelijk wil doen, heb ik jullie help nodig. Ter info het is de bedoeling dat ze volop gebruikt gaan worden :D

Hoe kan ik zo goed mogelijk de roest verwijderen? is azijn of staalwol/schuurpapier goed genoeg?
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Hangt er beetje vanaf welk gereedschap het is. Een beitel durf ik wel eens in de azijn leggen, als het handvat droog blijft. Maar ik zou nooit een ganse schaaf onderdompelen. Voor heel oppervlakkig roest gebruik ik wel eens WD-40 en rode scotch brite van 3M, zo'n synthetisch sponsje. Voor een zaag gebruik ik wel eens schuurpapier. Wat heb je zoal liggen van gereedschap? Eventueel wat foto's ervan posten? Dan kunnen we meer gericht advies geven.
 
Laatst bewerkt:

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
voor roest begin je met een stalen of messing borstel, op een dremel of boormachine
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ja verdeelde meningen :). Maar jij hebt niet de complicatie van ingeetste/geslagen merken die je graag wilt behouden zoals in het draadje waar je op doelt.
Je wil je gereedschap ""gewoon"" weer bruikbaar maken. Wel, ik doe dan niks anders dan het gebruiken mechanische middelen. Liefst een voorzichtige methode. Alle roest hoeft er immers niet af.
Hierboven geeft BossyRangs het ook al aan.


mvg
klaas0639
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Soms zit het roest diep in putten. Dat valt er mechanisch niet uit te krijgen. Of je slijpt teveel metaal weg. Dan is een chemisch middel misschien handig. Of wat ik vroeger deed: in de lijnolie zetten. Dat fixeert het roest.

Ik heb ook nog een bak met ouwe meuk staan wat opgeknapt moet worden...
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Wat heb je zoal liggen van gereedschap? Eventueel wat foto's ervan posten? Dan kunnen we meer gericht advies geven.

oa. zagen, lijmklemmen, beitels, houten en ijzeren schaven, haalmes.
De lijmklemmen zijn bijvoorbeeld niet zo erg dat ze roest bevatten, zolang die nog klemt is het goed:D
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Zagen: schuren ( eerst grof, dan fijner)
Lijmklemmen: staalborstel of messingborstel (daarmee kun je draadeind mooi roestvrij maken)
Ijzeren schaven: zool en zijkanten schuren op glasplaat (of vlakke steen), daarna de kleinere onderdelen in azijn leggen en indien nodig met messingborsteltje en opblinken met scotchbrite (rood) en WD40
Houten schaaf: beitel uithalen, in azijn leggen en opblinken met scotchbrite. Houten gedeelte proper maken met ethanol (bv. brandspiritus) en grove staalwol (nr. 2 of zo). Niet schuren!
Beitels: scotchbrite + WD40. Als het daarmee te lang duurt, wil dit zeggen dat je beitels te verroest zijn en dan zijn ze niet meer bruikbaar omdat de achterkant putjes zal bevatten. Uiteraard na ontroesten slijpen.
Haalmes: idem als beitels

Zo zou ik het allemaal doen en heb er al mooie resultaten mee geboekt. Het staat je uiteraard vrij hiervan af te wijken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.