Advies gevraagd: houten kubusjes met onderlinge tussenruimte verbinden

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Ik heb jullie hulp nodig. :eek: Onlangs kreeg ik van de buurman een paar kruiwagens met stukken kozijnhout. Daaronder zaten wat langwerpige stukken die ik heb geschaafd en verzaagd tot kubusjes van 6x6x6cm.
Plan is om hier een tafeltje van te maken, waarbij de kubusjes een onderlinge afstand van 15mm krijgen

Om een indruk te geven van het plan:
kubus1.jpg

De zijkanten van het tafeltje worden op dezelfde manier geconstrueerd. In totaal heb ik iets meer dan 150 van die krengen gemaakt, dus ik kan een tafeltje van 5 x 5 x 10 kubusjes maken, (uiteindelijke afmetingen worden dan 37,5 x 37,5 x 73,5 cm) waarbij de bovenzijde (het blad) en de 4 zijkanten uit de kubusjes worden opgetrokken.

Mijn vraag is nu: hoe kan het beste de verbindingen maken? Ik zit te denken aan stukjes aluminiumbuis (rond 20 mm of zo) , die ongeveer 1,5cm diep in de kubusjes worden gelijmd. Zou dat met epoxy een voldoende stevig resultaat geven? Ik wil zoveel mogelijk het 'open' karakter van de constructie behouden. Of wordt dat een doffe ellende?

Uw tips, trucs en wijsheden zijn van harte welkom!
 
P

Pel

Guest
Ik denk dat je de kubusjes beter op een plaat kunt lijmen op de juiste afstand, door er een lat van die dikte tussen te leggen tijdens het drogen. Als je er geen plaat onder wilt, dan zou je tussen de plaat en de kubusjes papier moeten leggen, wat je na het uitharden van de epoxy weer verwijderd en glad schuurt. Dus papier op een vlakke plaat lijmen, daar boven op de kubusjes lijmen, epoxy erover laten drogen, plaat en papier verwijderen, veel schuren.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Leuk idee, maar is het niet makkelijker/steviger om de buizen door-en-door te maken?

Ben sowieso erg benieuwd naar 't eindresultaat...

Grtz,

Atmoz

Ja, dat is in de dwarsrichting misschien een goed idee. Dan moeten er alleen in de lengterichting korte stukjes tussen. Geeft waarschijnlijk de meeste stevigheid als dan de twee rijen aan de buitenkant ook 'door en door' zijn in de lengte richting. Schematisch:

| ----- |
| ----- |
| ----- |
| ----- |
| ----- |

Het geheel hoeft dan ook veel minder gelijmd te worden. Wordt wel precies werken. :p Ik vraag me af of m'n kolomboor dat gaat trekken...

Ik denk dat je de kubusjes beter op een plaat kunt lijmen op de juiste afstand, door er een lat van die dikte tussen te leggen tijdens het drogen. Als je er geen plaat onder wilt, dan zou je tussen de plaat en de kubusjes papier moeten leggen, wat je na het uitharden van de epoxy weer verwijderd en glad schuurt. Dus papier op een vlakke plaat lijmen, daar boven op de kubusjes lijmen, epoxy erover laten drogen, plaat en papier verwijderen, veel schuren.

Groet Pel.

Dat is zeer waarschijnlijk de snelste en met afstand de makkelijkste manier. Maar een plaat eronder is vooralsnog geen optie; dan zou m.i. het open karakter verloren gaan. Wat had je als verbinding tussen de kubusjes in gedachten in je versie met de papieren tussenlaag?

Bedankt voor jullie ideeën!
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Als je het open wil houden, dan zou je massief plexiglas buizen kunnen gebruiken. http://www.eisobergsma.nl/producten/buizen-massief

En ik zou dan de buizen op 2 verschillende hoogtes plaatsen, om van beide kanten doorlopende buizen te hebben. Zo hoef je ook niet met korte stukjes te werken.

Ja, heb ik ook aan zitten denken, is wel het mooiste natuurlijk! Plexiglas is alleen vrij kostbaar. Prijzen zullen uiteenlopen, maar al googelend kom ik toch wel op 25 euro (ex btw) de meter voor 15 mm rond uit. Bij doorlopende buizen heb ik ong. 12 meter nodig. Dat wordt een duur tafeltje :eek: Een optie zou zijn om bij een halffabrikatenbakker na te vragen of er afval is wat ik zou kunnen gebruiken ...

Het idee van de verschillende hoogtes is aantrekkelijk, maar zou wel de symmetrie in het ontwerp ondermijnen.

Keuzes, keuzes! Bedankt voor het meedenken!
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
of je neemt alu buisjes van 10 binnenmaat en 5mm draadeind wat je er doorheen boort doordat je horizontaal en verticaal iets in hoogte moet laten verschillen, valt dat binnen de 10 mm en kun je de tussenliggende buisje dus allemaal op dezelfde hoogte zetten. Op de eindblokjes kun je aan 1 kant het draadeind erin tappen en vastlijmen en dan aan de andere kant zou je een houtprop kunnen gebruiken om zo de moer te verbergen.
 
P

Pel

Guest
@Bhengeveld, de epoxy houd het hele geval toch bij elkaar als je de plaat met het papier verwijderd, of zie ik dat fout, dat wordt toch kei en keihard?

Groet Pel.
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
of je neemt alu buisjes van 10 binnenmaat en 5mm draadeind wat je er doorheen boort doordat je horizontaal en verticaal iets in hoogte moet laten verschillen, valt dat binnen de 10 mm en kun je de tussenliggende buisje dus allemaal op dezelfde hoogte zetten. Op de eindblokjes kun je aan 1 kant het draadeind erin tappen en vastlijmen en dan aan de andere kant zou je een houtprop kunnen gebruiken om zo de moer te verbergen.

Ah, dat is een gewiekste manier! Het tappen van de gaten is sowieso wel een interessant idee; het draadeind geeft misschien ook wel een toffe look zonder een huls.

@Bhengeveld, de epoxy houd het hele geval toch bij elkaar als je de plaat met het papier verwijderd, of zie ik dat fout, dat wordt toch kei en keihard?

Groet Pel.

Aha, je bedoelt het kompleet ingieten van de blokjes? Ja, dat is ook weer een optie. Kost meeen paar litertjes epoxy. Heb je wel weer een doorlopend blad.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Het ziet er leuk uit, maar heeft dat tafeltje nog een functioneel doel? Als je hem echt wil gaan gebruiken is ingieten in epoxy misschien niet zo'n slecht idee...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.