Spookschaafje: welk?

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Hoi

Ik wou een klein beetje investeren in een spookschaafje. Welke koop ik best? Ik heb een optie op een 2e hands stanley nr 65 voor 20 euro. Of is een Kunz voor hetzelfde bedrag ook ok. Of misschien een dictum met houten handvaten voor 44 euro? Daar stopt mijn budget.

Graag jullie tips en advies
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Een Stanley nr 65 is volgens mij een aan de hoek van het werkstuk aan te passen spookschaaf om loodrecht op die hoek materiaal af te nemen geloof ik. Een erg specifieke spookschaaf dus. Het algemenere model is de Stanley 51 met vlakke zool waarmee je ook hoekjes kunt afvlakken maar waar geen verstelbare geleiding aanzit. De Kunz is (als het een moderne, nieuwe is) redelijk als je er werk aan verricht. Daar is een filmpje van te vinden op YT. Ik heb natuurlijk geen idee wat je ermee wilt gaan doen maar houten handvaten zijn volgens mij alleen erg aardig ogend maar hebben niets met het resultaat te maken. En voor 44 euro kun je beter 3 verschillende Stanleys kopen, nummer 51 (vlakke zool) en 52 (ronde zool) zijn volgens mij wel de meest nuttige, maar er zijn ook moderne met omkeerbare zool die erg goed schijnen te zijn. Ik kan helaas niet op de naam komen, maar hier op het forum is er over geschreven.

Groet, Zaagselsnuiver
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Excuses, deze 65 heeft de mijnheer ook, maar ik bedoel de 63. Maar nu lees ik dat die een ronde zool heeft...misschien ook niet zo handig voor tafelpoten of stoelpoten te schaven?
 
P

Pel

Guest
Als je vlak wilt schaven met het spookschaafje, dan moet je een spookschaafje hebben met een vlakke zool, de bolle schaafjes zijn er voor om een rond werkstuk bij te werken. Deze van Peaktool verkrijgbaar bij Baptist €22 zijn prima schaafjes

Groet Pel.

large_14092207784825.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
En deze zijn dan ook even goed (of misschien beter?) dan een vintage stanley...zoals de schaven van voor een bepaalde datum beter zouden zijn... bedankt voor de tip
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Probeer een tweedehandse Stanley 53 (die met de instelbare schaafopening) te vinden. Oude Stanleys zijn veel beter dan wat je nu kunt kopen (tenzij je grof geld voor Lee Valley of Lie Nielsen exemplaren gaat betalen), en dan nog wordt er niks gemaakt dat kan tippen aan de 'handigheid' van de instelmogelijkheden van de 53 (heel snel wisselen van grof schaven met grote opening, naar fijn zoet afwerken met een minimale opening).
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
En deze zijn dan ook even goed (of misschien beter?) dan een vintage stanley...zoals de schaven van voor een bepaalde datum beter zouden zijn... bedankt voor de tip

Nee. de oude stanleys zijn echt heel veel beter dan de huidige (indiaase, chinese) goedkope versies. Niks ten nadele van Peak/Qangsheng (ik ben zeer tevreden over hun gewone en blokschaven), maar hun spookschaafjes (hoewel beter dan die van Kunz) zijn de investering niet waard als je oude Stanleys op de kop kunt tikken.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Mijn eerste spookschaaf was de bekende Stanley, gekocht uit de schappen van de lokale ijzerboer. Ik kon er niks mee worden, het ding ging als een stuiterbal over het hout. Een tijd later kocht ik op aanraden van Alex (hier bekend als Dopeling) bij Baptist een Veritas low angle en dat schaaft na een beetje pielen echt helemaal prima! De Stanley zou ik nu ook wel aan het snijden krijgen, maar met de vaardigheden van toen zeker niet....

jaap

large_13438287435614.jpg

large_14751640231554.jpg

foto's van de site van Baptist
 
P

Pel

Guest
Met een spookschaaf werken is een beetje een handigheid, als je met scherp geslepen spookschaafje schuin snijdend werkt en de druk op het schaafje houd, dan gaat dat als een tierelier. Vaak wordt hij te grof ingesteld, dat in combinatie met een niet al te scherpe beitel erin, wat stuiteren tot gevolg geeft. Daarna wordt hij dan meestal niet meer gebruikt, wat jammer is want het is een fijn schaafje maar je moet er even de tijd voor nemen.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.