Oude handzagen ontroesten dmv electrolyse

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Kort vraagje over het ontroesten van een handzaag dmv electrolyse: als er nog een logo op het zaagblad aanwezig is wordt dit aangetast door het electrolyse proces?

Met vriendelijke groet,

Zaagselsnuiver.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Nope, enkel en specifiek alleen het roest gaat weg. De rest blijft zitten, heb je diepe roest in het logo, ja dan gaat je logo ook weg.
Al met al is het de meest elegante manier van ontroesten.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
@ Robert Hardwoodie: Waarom is dit volgens jou de meest elegante manier van ontroesten Robert? Eleganter dan bijv ontroesten met citroenzuur of azijn? Bedoel je met eleganter ook beter? Niet mijn indruk.

mvg
Klaas
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Klaas,
ik heb eerder ontroest met schoonmaakazijn en zuur tast de eventueel onder het roest aanwezige merk ets van de fabrikant wel aan, terwijl dat met electrolyse (als, zoals Robert al opmerkte de ets nog niet teveel is aangetast) niet zo is. Zuur vreet immers ook het metaal onder de ets weg en niet alleen de roest. Ik vermoedde dit al maar wilde toch even bevestiging, vandaar mijn vraag. En ja, wat is elegant? Ik in mijn zwembroek in ieder geval niet, maar als Robert bedoelde dat electrolyse de meest subtiele aanpak qua ontroesten is, denk ik dat hij wel gelijk heeft. Het werkt alleen daar waar roest aanwezig is en verwijdert dit en als er geen roest meer is stopt het proces in feite.

Groet, Zaagselsnuiver
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Ik heb in het verleden wel eens oude beitels ontroest mbv electrolyse. Ik kan je wel vertellen dat het onzin is dat als de roest weg is het proces stopt.
Als het ijzeroxide weg is gaat ook het ijzer eraan. Voorzichtigheid en goede timing is noodzakelijk. Voor het relatief dunne verenstaal van zagen zou ik het in elk geval nooit doen.
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Tsja Pieter, dan zal ik het moeten behandelen als Croma...je mot d'r wel ff bijblijven. Gewoon dus om het kwartier checken met een borsteltje hoe ver het proces is gevorderd. En eerst maar eens proefdraaien met een zaag die geen emotionele en/of vintage waarde heeft.

Groet, Zaagselsnuiver
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Bij elektrolyse is ""er even bij blijven""niet genoeg. Elk deel van oppervlak moet even grote stroomdichtheid hebben om een gelijkmatig effect te krijgen. Dat lukt in een amateuristische opstelling moeilijk of niet.

Of het ingeperst/ingeslagen merk weer te voorschijn komt hangt vooral van de roestaantasting af. Een ingeetst merk tevoorschijn brengen of behouden zal lastig zijn.

Mocht je toch voor elektrolyse gaan, doe dan eerst een proef op een ""roestplaat"" van soortgelijke vorm.

mvg
Klaas
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Probeer het logo/etsgedeelte voorzichtig met wat vet of vaseline in te smeren, dan komt het elektrolyt er in elk geval niet bij.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ik zou een zaag niet met zuren of zouten gaan behandelen. Op de een of andere manier wordt het er nooit mooier op. Met een stanley mesje schoonschrapen, dan komt de ets vast wel te voorschijn als die er nog inzit. Daarna met schuurpapier en voorzichtig zijn in de buurt van de ets.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
@ Robert Hardwoodie: Waarom is dit volgens jou de meest elegante manier van ontroesten Robert? Eleganter dan bijv ontroesten met citroenzuur of azijn? Bedoel je met eleganter ook beter? Niet mijn indruk.

mvg
Klaas
Hoi Klaas, omdat het een aflopende reactie is. Is de roest weg stopt de reactie, je haalt er nooit teveel mee weg. En ik heb het idee dat je van alle andere manieren het minst met je handen in de smurrie zit. Azijn werkt ook, prima maar meer smurrie en je kan het telang erin laten, en vaak ben je achteraf toch nog veel zelf aanhet poetsen. Los van het idee of het handig is om zagen zo te doen omdat het qua vorm wat lastig is in een emmer oid. Meestal begin ik met wat WD40 en een lap, is dat niet genoeg vraag ik me nogmaals af hoe erg ik de roest eraf wil hebben en als je dan een paar dingen hebt loont het zich om een bak met soda te maken voor electrolyse.

Misschien dat schuren (?) of een citroenzuurpapje makkelijker is. Hier heb ik ooit gelezen dat je dat met maizena zelf kan fabriceren?

Overigens outside the box gedacht, hoe roestig zijn die zagen wel niet? Als het voor eigen gebruik is, en ze dus niet perse hoeven te blinken als een spiegel, zou ik de boel schoon maken met warm water en een sopje incl. handvat, drogen, de zaag slijpen/vijlen, misschien wat olie op het blad. En je raad het al, gewoon gaan zagen...

elke dag een meter dan is de meeste roest in een maand of 2 ook wel verdwenen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.