Kistje van afzelia voor neusschaafje

P

Pel

Guest
De werkplaats ook weer eens helemaal goed opgeruimd, dit doe ik, ouderwets als ik ben, ± een keer per jaar eens heel goed, zeg maar een soort van grote poets. Schappen en laden maak ik dan leeg en schoon, als ook het hout omzetten en er eens onder vegen. Het voordeel hiervan is dat je van alles en nog wat terug vind wat je niet kwijt was, en als er huisdieren in het hout zitten dan zie je dat ook meteen, en kun je snel maatregelen nemen.

Zo doende ook maar een kistje gemaakt van afzelia, 15 cm lang 5 cm hoog en 8 cm breed tandverbinding, ik heb het schaafje d.m.v. latjes op halve hoogte van het kistje los vast gezet, het deksel schuift precies over het schaafje heen. De bodem aan de binnenkant heb ik bekleed met leer met de ruwe kant boven. Toch nog een klein foutje gemaakt, bij het plannen dacht ik er nog aan, om het deksel bij het greepje, aan beide kanten 5 mm hout laten zitten, zodat het gaatje van die tand ook dicht werd. Ik wilde de tand verbinding door laten lopen, wat eigenlijk ook niet klopt want je hebt dan twee tanden langshout, enfin. Helaas had ik ze van het deksel afgezaagd, niet meer aan gedacht, maar ik ga ook geen nieuwe deksel meer maken. Gelukkig is dit ook een pluspunt door het foutje, zo ken ik mijn kistje altijd onmiddellijk terug:)

Groet Pel.

1 kistje neusschaaf.jpg

2  kistje neusschaaf.jpg

3  kistje neusschaaf.jpg

4  kistje neusschaaf.jpg
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Leuk kistje Pel! En dat foutje met die deksel herken ik mezelf ook in, zou mij zomaar kunnen overkomen. Heeft dat slotje alleen nog zin met een schuifdeksel? Of is het voor de sier?
 
P

Pel

Guest
Ja, zit er meer op voor de sier, maar je ziet nu gelijk welke kant dat je het deksel open moet trekken, en het slotje klemt de deksel toch enigszins vast.

Groet Pel.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Mooi kistje voor een mooi schaafje. Dit is in elk geval een entreebewijs waard voor de Open Dag Hout 2017.
 
P

Pel

Guest
Nee Nico, dat heeft geen verhoud, als het nog aan de deksel vast zat zou dat misschien nog enigszins gaan, alhoewel ik denk dat door het gebruik dat tandje er ook weer gauw vanaf zou breken? Soms wil je het eigenlijk te mooi maken, en dan vergeet je de functionaliteit. Ik had gewoon dat bovenste tandje eraf moet zagen en het latje wat als greepje dient door moeten laten lopen. Zo zijn al mijn kistjes met schuifdeksel, maar soms gaat het brein rare sprongen maken.;)

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Mooi kistje voor een mooi schaafje, lijkt me ook wel handig, ik modder tot nu toe aan met een beitel......

Complimenten! Fons
 
P

Pel

Guest
Bedankt voor de complimenten, Fons het is een schaafje van Peaktool, gekocht bij Baptist.

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
@Jaap, ik heb ze op de cirkelzaag gemaakt, ik heb een malletje gemaakt van multiplex, het zaagblad is 3 mm, ik heb het latje wat in de groef van de cirkelzaag valt 2 mm smaller gemaakt. Ik zaag eenmaal als ik de mal aandruk aan de zaagkant 3 mm, daarna nog een keer, maar dan trek ik de mal de andere kant op dan heb ik die 2 mm meer dus tanden van 5 mm. Ik zal er een foto van maken, het is gewoon een snel in elkaar geschroefde mal die ik ook op de frees kan gebruiken.

Groet Pel.

Bovenkant mal waar je de plankjes precies haaks op klemt
SDC11716.jpg

Onderkant van de mal de lat is 2 mm smaller als de groef van de cirkelzaag
SDC11717.jpg

De kant waar je zelf staat en de mal door de zaag duwt.
SDC11718.jpg

Het pennetje ter dikte van de tand, dit stuk multiplex kan ik er af schroeven, in de vast plank multiplex zit het pennetje van 8 mm voor op de frees.
SDC11719.jpg

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.