Massief eiken tafel

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
295
114
Hallo,

ik heb een vraag gekregen om een ronde eiken tafel te maken met diameter 1m40.
Klant wil massief hout maar de tafel mag er niet zwaar of log uitzien, daarom zouden we balken nemen van 20cm breed en 4cm dik en de laatste 10/20 cm zouden we verdunnen naar ong 2cm, zodat de rand er redelijk fijn uitzien. Aangezien dit een keuken (altijd binnen) eettafel wordt voor een gezin met 5 zouden we een onderstel maken met 5 poten zodat niemand last heeft van een poot. De poten zouden ong in het midden van het blad staan en lichtjes schuin naar buiten.

nu mijn vraag, aangezien ik nog nooit met massief eik heb gewerkt, (tot nu met mdf, melamine, steigerhout): kan ik die balken gewoon om-en-om verlijmen met lamellos tot 1 star geheel (rond tafelblad met diameter 1m40) Het tafelblad zou ik op het onderstel monteren met blokjes die in een sleuf nog kunnen bewegen.

Is dit ok? Of zie ik iets over het hoofd? Geeft dit risico op scheuren of kromtrekken? En zo ja wat zijn alternatieven?

alvast bedankt voor jullie feedback

groeten
Wim
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Dag Wim,
om-en-om verlijmen zal tot een stevig geheel leiden. De lamello's kunnen helpen bij het uitlijnen van de balken, maar voegen niets toe van stevigheid in vergelijking met koud verlijmen. Toch kunnen ze helpen om je wat schuurwerk te besparen doordat de balken minder niveauverschillen zullen hebben na verlijmen. Het is wel belangrijk dat je balken allemaal mooi aansluiten zonder kieren. Als je een schaafbank hebt is het aangewezen om de te verlijmen oppervlakken er eens over te halen. Met lange handschaaf kan het ook. Het is ook belangrijk om het tafelblad te monteren zodat het speling heeft, maar dat was je dus al van plan. Zorg ook dat je hout voldoende droog is (8-10%). Dan zal het tafelblad minder krimpen. Als het hout nog te nat is, krijg je een gegolfd oppervlak bij om-en-om verlijmen.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.