Schuurmachine

cverkooyen

Actieve deelnemer
25 okt 2015
131
0
Hoi allemaal! Ik ben op zoek naar een goede allround schuurmachine voor max € 150. Wij gebruiken hem voor het schuren van kozijnen, meubels en soms deuren. Tot vandaag had ik een multi black & decker met excenter / vlak en driehoek schuurzool. Ik heb twee machines gezien die
me aanspreken:

Bosch GSS 160 multi https://www.toolprof.nl/bosch-blauw-gss-160-multi-vlakschuurmachine-met-gratis-accessoireset
Makita BO4565K https://www.schuurmachineshop.nl/pr...55/makita-bo4565k.html#product_specifications

Welke zouden jullie aanraden? De Bosch lijkt me handig omdat het schuurpapier altijd uit één deel bestaat en je de driehoek "weg kunt laten" door te kiezen voor een vlakke zool. De makita is prijstechnisch weer vriendelijker
 

towa

Nieuw lid
28 feb 2017
22
1
Ik ben zelf bezig met een trap te schuren met een vlakke schuurmachine (bosch groen) en een kleine driehoekschuurmachine voor de hoeken (perel). Gezien de schuurzool van de groene bosch zo goed als op is, ben ik op zoek naar een upgrade. Ik twijfel nu zelf tussen:

Bosch GSS 160: lijkt mij een goede all-round machine met overwegend positieve gebruikservaringen
Rupes LS 71 T(E) of LE 71 T(E): minder all-round, iets duurder, iets professioneler. De TE versie heeft een snelheidsregeling waarvan ik me afvraag of ik dat echt nodig heb? In welke situaties is een lager toerental nuttig? En ik twijfel nog tussen delta of vlakke zool.

Iemand ervaringen met de 2? En tips over snelheidsregeling en delta of vlak als ik voor de Rupes zou gaan?
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Ik ben zelf bezig met een trap te schuren met een vlakke schuurmachine (bosch groen) en een kleine driehoekschuurmachine voor de hoeken (perel). Gezien de schuurzool van de groene bosch zo goed als op is, ben ik op zoek naar een upgrade. Ik twijfel nu zelf tussen:

Bosch GSS 160: lijkt mij een goede all-round machine met overwegend positieve gebruikservaringen
Rupes LS 71 T(E) of LE 71 T(E): minder all-round, iets duurder, iets professioneler. De TE versie heeft een snelheidsregeling waarvan ik me afvraag of ik dat echt nodig heb? In welke situaties is een lager toerental nuttig? En ik twijfel nog tussen delta of vlakke zool.

Iemand ervaringen met de 2? En tips over snelheidsregeling en delta of vlak als ik voor de Rupes zou gaan?

Welke van de 2 je ook neemt: je gaat er zoals hierboven ook al gezegd enorm op vooruit :cool:
Ik ben zoals gezegd zeer tevreden met de Bosch GSS160, maar de Rupes zal nóg beter (en tja, ook duurder) zijn!
Het is maar net wat je wilt natuurlijk. De Bosch is redelijk compleet met zijn accessoires (vierkante voet etc...), en of de Rupes dat is weet ik niet.

Hoe dan ook: je gaat er dus absoluut op vooruit, en dat zal je direct merken!

Grtz,

Atmoz
 

towa

Nieuw lid
28 feb 2017
22
1
Bedankt voor de input. Ik ben nu ook even aan het kijken naar de prijzen en beschikbaarheid van schuurpapier. Die rupes is 1 keer ongeveer 70 euro meer (en dan zit ik aan de bovengrens van wat ik er aan wil uitgeven), maar als het papier ook veel duurder zou zijn, dan speelt dat natuurlijk ook mee.
Welk papier gebruik jij? Ik zie bv bij ecotools de rechthoekige met 14 gaten ipv de 8 op de rechthoekige zool van Bosch. Is dat een probleem voor de levensduur van de voetplaat dat er meer gaten dan stofafzuiggaten zijn?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Schuurpapier kan ik je abranet aanraden. Weet niet of je trap verf bevat, ik heb nog geen ervaring met het schuren van verf met abranet. Voor kaal hout wil ik niet anders meer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.