Afwerking werkruimte

Bryon

Nieuw lid
10 mei 2016
23
0
Als programmeur die graag een handje uit de mouwen steekt maakte ik mijn eigen werkruimte.
Ik begon met 2 ruimtes van elk 12m², een muur ertussen weggedaan en vervangen met een stalen profiel, de helft van het stukwerk eraf incl van het plafond en elektriciteit voorzien in de muren.
De volledige ruimte zit op een grote UPS van 3000VA met ~2500Wh opslag (+100kg aan batterijen) en bekabeld met cat6a internet kabels.

Voor de vloer heb ik de oude afgebroken tot op de volle grond, daarna zwevende opbouw gedaan zoals een houten tussenvloer & geïsoleerd met papiervlokken. Op de balkenconstructie plaatste ik 3 lagen OSB van 18mm dik en afgewerkt met massieve eik van 16mm.

002.jpg
Na de eerste laag OSB, hierna nog veel stuukwerk afgehaald en daarna gestuukt. Alle holtes eronder zijn opgevuld met papiervlokken en er zit een folie tussen de volle grond en de isolatie. Eerdere foto's zijn verloren gegaan.

011.jpg
Na het stuken.

018.jpg
Na een paar dagen drogen een bouwdroger erbij, vooral om de vloer goed droog te krijgen.

030.jpg
Het leggen van de derde OSB laag, telkens met houtlijm ertussen en vernageld. Zo heb je een mooi massief loopgevoel.

034.jpg
De eiken vloer laten acclimatiseren.

040.jpg
De laatste stukjes leggen. Telkens 1 cm tussen de vloer en de muur gelaten en gebruik gemaakt van een blijvend elastische parketlijm.

042.jpg
Aansluiten op de andere stenen vloer.

043.jpg
Schuren met de stofzuiger erop, wat een gigantisch verschil maakt in stofproductie.

063.jpg
Vloerpas komt uit op <0.5mm met de oude vloer, de voeg gewoon gevuld met parketlijm.

054.jpg
Even nog de stopcontacten fixen, voor de plinten kocht ik goedkoop hout voor lambriseringen, daar zaagde ik het mes van af op 30° en spoot het met verfspuit met de verf van de muren.

050.jpg
2 beugels gemaakt om een radiator te plaatsen.

051.jpg
Een tweedehands gietijzeren radiator zwart gespoten en geplaatst.

058.jpg
Eindelijk de tafels afgewerkt waar ik al een jaar mee bezig ben.

059.jpg
Huidige toestand.

De vloer is een tweedekeus parket, sommige planken hadden defecten zoals onperfecte freesbewerkingen van tand en groef, extra knopen (wat ik prachtig vind) en af en toe een kromme ertussen. Deze kostte me ~€500 voor 25m² voor het hout.
De afwerking is met Skylt original, wat ook eerder gebruikt werd voor de tafelbladen.

Op geen enkel moment een stielman nodig gehad, en afgewerkt op net geen 3 maanden. Enkel voor het plaatsen van de stalen balk en de radiator had ik heel even een helpende hand. Zo kom ik op ~€5000 voor alle kosten met oa. ~€1500 voor de volledige vloeropbouw, ~€600-800 voor de afwerking van de muren & plafond incl verf, ~€1300-1500 voor elektrische installatie incl. UPS, kabels, stopcontacten & verlichting (420Watt aan dimbare LEDs) en de rest zit in diverse uitgaven zoals het stalen profiel, gereedschap, afwerken tafels, opfrissen van rolluiken, vernieuwen van oude elektrische kabels, netwerkinfrastructuur enz.
Met behulp van stielmannen zou dit snel een drievoud kosten denk ik dan zo.

De vloeropbouw deed ik zo omdat ik het zelf wou doen, het weinig kostte, geen droogtijd vereiste voor het leggen van massieve houten vloer, de isolerende factor en het niet aanwezig zijn van een betonnen funderingsplaat. Hier is dat alleszins geen standaard procedure om een gelijkvloerse vloer zo op te bouwen maar in het noorden zie je vaker bv. blokhutten met zulke vloeropbouw. De oude stenen vloer was tegels op zand zonder isolatie en was niet aangenaam om op te lopen, een gigantisch verschil met de huidige. Hopelijk ligt ze binnen enkele seizoenen nog even recht. :rolleyes:
 

Bryon

Nieuw lid
10 mei 2016
23
0
Ziet er netjes uit! En knap dat je alles zelf gedaan hebt.
Ik was het aanvankelijk niet van plan alles zelf te doen maar vermits veel lokale mensen me onzin vertelden zoals: "je hebt een vakman nodig om te stuuken/vloeren/elektriciteit leggen/..." en ik een koppige ezel ben, besloot ik maar om toch alles zelf te doen. Tegenwoordig vind je uren video en uren leesmateriaal online van alles wat je zelf (nog!) niet kan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.