Rond Shoji raam: advies gevraagd

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
hallo,

voor ons rond WC raam ben ik van plan een shoji design te maken, zoals
Round Shoji.jpg

nu wil ik uit segmenten, die ik al gemaakt heb, een ronde frezen.
20170604_143650.jpg
  • is het beter om een dunne frees te nemen of beter een dikke om de binnencirkel te frezen ?
  • een gewone of upwards / downward spiral frees of maakt dat in dit geval niks uit ?
  • moet ik rekening houden met tear-out bij elk overgang van een segment ?
het gebruikte hout is kers, 9mm dik, binnendia is 30cm

alvast bedankt voor jullie ondersteuning ..
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Wat een leuk project! Zijn het allemaal halfhout verbindingen van de dunne latjes? Hoe heb je die gemaakt? En de buitenkant, wordt die ook rond?

jaap

Hi Jaap,

dat klopt, het zijn allemaal halfhoutverbindingen van latjes 8mm dik. In-gezaagd en dan met beiteltje uitgestoken.
De buitenkant wordt ook nog rond, maar daarvoor moet ik nog eerst het WC raam 2x opmeten en 1x zagen :rolleyes:
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
de shoji eindelijk afgewerkt dit weekend, jammer dat het tegenlicht de onvolmaaktheden aan de rand zo duidelijk maakt. Het raam was verre van rond :(
WC Shoji.jpg
van hetzelfde hout heb ik ook nog een driehoekig zeephoudertje gemaakt
 
P

Pel

Guest
Ik zou het raam opdek maken dan zie niet dat het gat niet rond is.

Groet Pel.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Mooi gemaakt. Valt wel wat aan te doen. Buigzaam latje er langs. Of je gaat voor het motto in de bouw. Zit het ruim gebruik je schuim zit het shit gebruik je kit. Succes ik zou eerst een (paar) dunne lat proberen.
 

FYW

Nieuw lid
30 jun 2017
16
0
Kun je op de plaatsen waar het licht doorlaat niet fineer plakken? Zodra dat licht wordt tegengehouden zie je niet dat ie niet rond is volgens mij.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Ik zou het raam opdek maken dan zie niet dat het gat niet rond is.

Groet Pel.
hmm, wat bedoel je juist met "opdek" Pel ?

De raam opening is uit beton en is niet rond. De shoji was exact rond, maar dit heb ik moeten schuren om het in de opening te krijgen en hier en daar wat te veel weg geschuurd zeker :(
 
P

Pel

Guest
Als je het shoji raam gelijk houd met de buitenkant muur, dan kun je er toch een opdek lat op maken.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.