De Oudste Hout

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
P6030506.jpgP6030507.jpgSoms als de gelegenheid aan mij zich openbaart dan maak ik gebruik van dat hout wat heel lang geleden voor het eerst werd gebruikt en nu kan worden hergebruikt. Bijzonder hout is het vak van een soort wat niet meer voor onze toegankelijk is zonder een scherp oog open te houden en dan vak alleen in de kleinste formaten. Zo was het van dit stuk oude kozijnhout die ik mijn toogpennen van heeft gemaakt.P6030505.jpg
Een haarsrijk naaldsoort die vanuit noord Amerika is geïmporteerde vanwege zijn uitstekende kenmerken zoals werkbaarheid en duurzaamheid. Voor mij vind ik de geur ook een van deze uitstekende kenmerken maar dat is voor jullie niet van toepassing hier in onze virtuele uitwisselingen.
Hier heb ik de ruwe stokken uit een grotere blok gekloft daarna op form en maat gebracht met een klein schaaf. Het zijn taps toelopende toogpennen in de vierkant want ik wil dat de hoeken in het constructie hout gaan grijpen en zich goed vasthouden.
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Beste Ernest,

Het is jammer, dat je geen geur mee kunt geven in het internet, anders zou je het kunnen ruiken. Het lijkt verdacht veel op Oregon Pine. En dat heeft inderdaad een heel specifieke en aangename geur. Een jaar of wat geleden zag ik nog een paar immense balken liggen (50 x 50 x 1100 cm). Maar misschien is het een andere Noord-Amerikaanse soort.
Want als het heel duurzaam is, dan kan het Incense Cedar zijn.

Met hartelijke groet,
Bert Rosbach.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Oud amerikaans grenen is een van mijn favoriete houtsoorten niet alleen verwerkt het fijn en ruikt het heerlijk de duurzaamheid is ook uitzonderlijk
Op een landgoed heb ik een schutting van ongeveer 250 jaar oud gerestaureerd die in weer en wind staat dit waren onbehandelde 4 cm dikke delen die van buiten behoorlijk verweerd waren maar bij het uitzagen van de herstelstukken was het prachtig oranje geel hout
De herstelstukken heb ik toen uit oud amerikaans balken gezaagd om de kwaliteit te behouden
om monumentale kozijnen te restaureren is het onontbeerlijk
Het wordt wel steeds lastiger om het voor een fatsoenlijke prijs te vinden
En dan te bedenken dat er massa's kozijnen van oud amerikaans grenen zijn verdwenen in de container
Gelukkig is Ernest er daar niet een van
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Beste Ernest,

Het is jammer, dat je geen geur mee kunt geven in het internet, anders zou je het kunnen ruiken. Het lijkt verdacht veel op Oregon Pine. En dat heeft inderdaad een heel specifieke en aangename geur. Een jaar of wat geleden zag ik nog een paar immense balken liggen (50 x 50 x 1100 cm). Maar misschien is het een andere Noord-Amerikaanse soort.
Want als het heel duurzaam is, dan kan het Incense Cedar zijn.

Met hartelijke groet,
Bert Rosbach.

Incense cedar, ik denk het is ook Florida cedar of Eastern red cedar benoemd. Whoo whee dat ruikt heel bijzonder, heerlijk. Heb de kast in de badkamer met dat hout van binnen bekleed. Elke keer die ik een vers baddoek pakt ooh la, la, zo fijn is dat zelf nu na al die jaren ruikt het heerlijk. En je kan je best wel voorstellen dat ik heb het zaagsel ook bewaard in een jute zak die ik in de dekenkist heb.P1010158.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.