Houndstooth

Geck0

Actieve deelnemer
Wil dit even delen want ben zelf erg blij dat het gelukt is :)

Houndstooth Dovetail., kom het niet zo vaak tegen terwijl het een leuke en uitdagende verbinding is.
Heb het al eerder op wat stukjes lindenhout uitgeprobeerd., en nu voor het echt op wat mooier hout.
Kon het ook nu pas echt goed uitproberen omdat ik zo'n mooi nieuw Knew Concepts figuurzaagje heb.

En ben van mijn Veritas zwaluwstaart zaag overgegaan tot een Dozuki want dat zaagt toch echt prachtig!

Zit wel één foutje in ., was met het in elkaar zetten iets te grof met de hamer >_< maar was te repareren.
Binnenkort ff wat extra padoek regelen en dan ga ik zeker verder met dit kistje.


houndstooth 1.jpg

houndstooth 2.jpg

houndstooth 3.jpg

houndstooth 4.jpg
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
M'n complimenten, het ziet er prachtig uit.
Het lijkt wel bijna machinaal werk.
Goede beslissing zo'n Dozuki, ik vind 'm ook heel fijn zagen.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Wat is (of was) het doel van zo'n verbinding? Houtverbindingen zijn uitgevonden en ontwikkeld omdat bepaalde constructies moesten worden uitgevoerd, maar ik begrijp het nut van deze niet.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Wat is (of was) het doel van zo'n verbinding? Houtverbindingen zijn uitgevonden en ontwikkeld omdat bepaalde constructies moesten worden uitgevoerd, maar ik begrijp het nut van deze niet.
Dat is niet altijd het geval. De Japanse verbindingen zijn er een goed voorbeeld van. Veel van die verbindingen kunnen veel eenvoudiger worden uitgevoerd, zoals in Europa het geval was. Maar soms wil de Meester zijn kunsten demonstreren en mogen er wat meer franjes aan.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
De vormen en ontwerpen in Japanse houtbewerking zoals timmeren en meubelmaken en dergelijk waren altijd aan streng regels gebonden en het was niet toegestaan ervan af te wijken en dus was het manier van onderdelen aan elkaar te binden waar de houtbewerker zijn creativiteit en meesterschap kan laten zien. Toch is het oude zeggenschap van Sullivan "vorm volgt de functie" altijd jouw betrouwbaar meetlat in houtbewerking.
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Weer eens wat anders, ziet er grappig uit. Maar de afwerking ziet er superstrak uit!
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Het lijkt me niet onlogisch om bij dikkere planken zoals hier te alterneren. De basis van de staart is hier bijna even breed als de twee tippen samen anders zouden het een reeks brede staarten zijn op een smalle basis.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Grappig, aan sommige reakties hier zie je echt de Nederlandse nuchterheid.
Als je fine woodworking en cabinet and furnituremaking leest dan kom je regelmatig dit soort verbindingen tegen.
Het is meer voor de mooi en om een staaltje van vakmanschap te laten zien maar soms kan het ook in het ontwerp van toegevoegde waarde zijn vind ik.

Enne...Geck0, je mag best trots zijn op wat je laat zien hoor.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.