PDA

Bekijk Volledige Versie : [Gezocht] Festool TS75 of HK85 te leen

SereN
03-06-17, 13:32
Hallo,

Ik moet binnenkort een balk Douglas van 150x150mm en 4,25m lang in twee delen schulpen.
Met mijn TS55 kom ik er dus niet... Is er iemand van omgeving Aarschot of Antwerpen linkeroever (en alles daartussen) bereid om mij zijn Festool TS75 of HK85 uit te lenen om dat balkje in 2x te kunnen schulpen? Daarbij kan ik dan mijn eigen geleiderails gebruiken.

Alternatief is dat ik 2x ongeveer 55mm schulp, en de rest met de hand doorzaag, maar dat geeft waarschijnlijk een minder mooi zaagbeeld (en/of meer schuurwerk).

Ik hoor het graag!

simonklein
04-06-17, 08:20
Rondom inzagen langs een winkelhaak en het restje met de hand

SereN
04-06-17, 14:13
Dat is inderdaad de manier, zoals vermeld.
Maar moest er iemand in de omgeving zijn die me op deze manier kan verder helpen bespaart me dat wat werk, en geeft het een mooier resultaat.
Een makita of ander merk cirkelzaag dat op een FS rail kan lopen is even goed natuurlijk, zolang de zaagdiepte maar minstens 75mm is.

bjorn
05-06-17, 12:01
Een makita of ander merk met een parallelgeleider zal de klus ook net zo goed of beter klaren dan een zaag die op een rail kan lopen. Of op een zaagtafel. Uitlenen van m'n zaag zou ik niet zo happig op zijn, mocht ik in de buurt wonen, maar lijkt me stug dat er niks bij jou in de buurt zit waar ze die balk niet even (tegen een kleine vergoeding) willen schulpen.

SereN
05-06-17, 12:37
Een cirkelzaag die naast, niet op, een geleider loopt heeft meer plaats nodig om hem te ondersteunen. Ik heb 2x zo'n balk van 150x150mm, waarvan er 1 geschulpt moet worden. De andere kan dus dienst doen als ondersteuning van de geleiderail. Een smallere geleider van +4,25m heb ik ook niet.
Het is voor mij ook niet evident deze balken te transporteren, dus doe het het liefst gewoon ter plaatse.
Ik heb 2 Altendorf machines ter beschikking op de avondschool, maar zaagtafels met een roltafel van +4,25m heb ik nog niet vaak gezien... Je kan ze er ook gewoon doorduwen, maar wat is dan het resultaat...
Voor mijn eigen kunnen lijkt de optie met een zaag over geleider de makkelijkste optie met het beste resultaat.

Maar goed, dit bericht was er maar voor moest er toevallig bereidwillige forumleden in de geburen zijn. Ik doe het wel met de hand...

Edit: een parallelaanslag op een cirkelzaag: mijn (beperkte) ervaring met die dingen is dat die niet veel voorstellen. Ze plooien vanzelf weg, of bieden zo'n kort stukje geleiding dat je al snel zelf schuin zaagt. Maar het is inderdaad een eventuele optie.

bjorn
05-06-17, 12:58
Ik bedoelde met een parallelgeleider zo'n klein geleidertje wat je vast kunt zetten in de zool van de zaag, zoals bij deze :https://www.toolnation.nl/makita-5903r-230v-cirkelzaag-235-mm-4-jaar-dealer-garantie.html

Als die balk van jou niet helemaal zuiver haaks is, over het hele oppervlak, ga je met een rail ook afwijking krijgen, hoe secuur je er ook aan bent. Is natuurlijk wel na te bewerken, denk dat je daaraan toch niet helemaal ontkomt.

mathieu
05-06-17, 13:53
Ik heb een handcirkelzaag die 85 mm aankan. Wel niet met rail, maar dat hoeft niet zo een probleem te zijn.
Maar op een tafelzaag zou het ook geen probleem mogen zijn. Als het met het nodige beleid gebeurt zou de zaagsnede niet mogen verlopen.
Of nog beter, op een lintzaag (op voorwaarde dat deze niet in de hoogte verloopt).