PDA

Bekijk Volledige Versie : motorkraan/motorblokkraan/werkplaatskraan lenen?

Jurriaan
02-06-17, 18:14
Is er iemand, liefst een beetje in het midden van het land, die een motorblokkraan/werkplaatskraan heeft die hij wel een weekje kan missen? Ik ben aan het inventariseren wat ik allemaal kan regelen voor een potentiele demontageklus.

Berichten via het forum of naar gebruiker jurriaan van domein houtenschalen.nl worden erg op prjs gesteld!

zaagfabriek
02-06-17, 18:37
Hey Jurriaan, Ik heb iets wat erg goed bij je past,... Duits, degelijk en niet te slopen. namelijk een hydrobull. absoluut niet te vergelijken met de oosterse bouwwijze en kan max 2000kg tillen. de arm is uit te schuiven zodat je iets verder kan reiken. volgens mij zelfs 4 meter hoog als het moet. is demontabel maar wel een pittig gewicht( dus stabiel) eigenlijk ideaal voor mensen die veel met vreemd gegroeide stammen bezig zijn. ik heb hem nu tijdelijk even buitenstaan omdat ik wat ruimte tekort kom/ veel hout en machines heb staan/liggen dus kan hem wel even missen. je kan straks of morgen langsrijden om te kijken. mvg wilco

Jurriaan
02-06-17, 21:40
Dat is een mooi ding, maar ik vrees dat ik die niet meekrijg in mijn 1000 kg aanhangertje, laat staan dat ik dan nog de gedemonteerde delen mee kan nemen. Ik wil een eletktromotor + transmissie van plm. 120 cm hoog aftillen, ik schat het gewicht op een 100-150 kg, want de motor zal zo 4-6 kW zijn. Bedankt voor het aanbod, maar dit is té veel van het goede.

Toxiq
03-06-17, 00:11
Nieuwe draaibank gekocht Jurriaan ?

100kg is goed te doen met twee man, 150 met een paar sterke kerels ook nog wel
Of....
A frame van balken maken en een hijs takel in de nok, kan nooit heel ingewikkeld zijn lijkt me

chevy66
03-06-17, 06:58
Kan je geen driepoot maken? Zo'n motorheffer kan je trouwens makkelijk in een kleine aanhangwagen meenemen. Als ik het goed heb kan je de mast van het onderstel afhalen met vier bouten.

Jurriaan
03-06-17, 07:59
Klopt, een gewone wel. Die van Zaagfabriek heeft een ingebouwd contragewicht...

zaagfabriek
03-06-17, 08:37
6471264713

Goedemorgen, hierbij een foto. Hij is inderdaad (te) zwaar gebouwd maar vandaar de hefhoogte en max gewicht. Ik heb ook een portaalkraan staan die de hoogte denk ik haalt. Mvg

dopeling
03-06-17, 08:37
wat geweldig toch dat iemand een kraan te leen aanbied. Dat is toch precies waar dit forum voor bedoeld is; elkaar helpen.

chevy66
03-06-17, 10:31
Dit model hydrobull is er zelfs voor gemaakt om mee te kunnen nemen. Je trekt de harpsluitingen uit de pennen en je kan hem zo uit elkaar halen. Alleen moet je aanhangwagen breed genoeg zijn voor het onderstel. Iets wat zwaar lijkt, maar rolt is met weinig mankracht te verplaatsen. Anders leen je toch ook een grotere aanhangwagen. Het grote voordeel van dit soort kranen is de grote stabiliteit, waardoor je veilig kan werken.

Jurriaan
03-06-17, 19:43
Ik moet even kijken hoe en wat - Zaagfabriek, ik heb geprobeerd je te bellen vanmiddag.
Ik ga a.s. maandag eerst eens even kijken hoe en wat en zo veel mogelijk losse onderdelen al meenemen (motor, versnellingsbak, losse kop). Daar moet ik dan ook beoordelen of het onderstel ter plekke op een machinetransporter gelierd kan worden en ik het er thuis ook weer af krijg. Ik heb een 1500 kg kettingtakel en een roldeur, maar de vrije ruimte achter die roldeur is niet diep genoeg om de hele aanhanger naar binnen te rijden, zeker als het een grote is. Als dat kan, betekent het zware bus met trekhaak + machinetransportaanhanger huren.
Die Hydrobull helpt me thuis niet, de oprit voor mijn werkplaats loopt behoorlijk schuin omhoog de dijk op.

Mocht ik dat allemaal niet helemaal vertrouwen, dan wordt het toch een vrachtwagen met laadkraan. Dat werkt uitstekend, maar zal op 800 km totale reis niet goedkoop zijn. Iemand van Marktplaats kwam al met 90 cent/km. Auw!

chevy66
03-06-17, 20:47
Uit je laatste verhaal maak ik op dat je een hele machine wil transporteren en niet alleen een motor ergens aftillen. Als je 800 km moet rijden, lijkt het me zinvol om dit maar een keer te doen. Als je voldoende informatie geeft, is het makkelijker voor anderen om oplossingen aan te dragen. Als je een foto van hetgeen je wil ophalen hebt en een situatie foto van je situatie thuis, dan zijn de mogelijkheden makkelijker in te schatten.

houtenklaas
04-06-17, 01:02
Zo'n motortakel is ook te huur bij de diverse gereedschapverhuurders als Boels en zo. Als je zoveel moet rijden kan je misschien beter op zowel vertrekpunt als bestemming zo'n takel te huren, of bij een bekende garage te lenen. Een gewone motortakel tilt maximaal uitgeschoven 250 kg op zeker 1,2m hoogte.

Dan is er nog de McGyver methode. Zet een stapel pallets naast de motor en kantel/rol/schuif de motor op de bovenste pallet. Met een simpel rolkrikje, een paar balkjes door de pallet heen en wat stapeltjes bakstenen werk je 1 voor 1 de pallets van onder af onder de stapel uit, totdat de pallet met motor op de grond staat. Ik heb al heel wat zware dingen van tussen de 100 en 1000 kg met stapeltjes stenen, balken, 1 of meer pallets en een krik van of naar hoogte gebracht.... Het kost wat tijd, maar het werkt altijd.

zaagfabriek
04-06-17, 04:54
Goedemorgen, heb je me pb nog ontvangen?

evs
04-06-17, 08:04
Kan je niet gewoon een heftruck lenen in de buurt?

MasaveHout
04-06-17, 08:09
@jurriaan : Stuur anders even een berichtje naar Pultrum. Zij vervoeren wel vaker grote zware dingen en hebben een scherpe prijs. Even vragen naar Bernard

Toxiq
04-06-17, 13:28
Nu ben ik toch zeer benieuwd wat je op de kop heb getikt...
Is er op die lokatie (afstand) niet een kraantje/heftruck die kan inladen ?

Jurriaan
05-06-17, 12:03
Ik was aan het kijken naar een forceerbank, centerhoogte 50 cm boven het bed, bed verschuifbaar, dan centerhoogte 80 cm. Gewicht onbekend, maar alles uit gietijzer - 2 ton zou me niet verbazen. Maar, hoewel de prijs sensationeel was (600 euro) heb ik besloten het niet te doen. Ik heb geen ruimte, vond het moeilijk toe te geven, maar het past er gewoon echt niet bij.

Toxiq
05-06-17, 12:10
ah jammer, klinkt spectaculair