Handschaven en electrische vandiktebank

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Hallo allen,

Ik ben vanwege beperkte ruimte en budget aan het nadenken over een handschaaf + electrische vandikte bank werkvolgorde. Heeft iemand hier daar ervaring mee en zijn er nog valkuilen die ik moet vermijden? Is dit praktisch uberhaupt wel goed te doen? Anders is het gewoon een kwestie van doorsparen voor een goede vlak vandikte bank die op zolder past. Voorlopig is het voor hobbymatig gebruik.

Mochten jullie tips en tricks hebben, ik hoor ze graag!
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Handschaven werkt prima, maar met de juiste middelen kan je prima vlakken in een vandiktebank. Stuk mdf nemen die door de bank past en daar je werkstuk op plakken met dubbel plakband. De punten waar hij niet op steund, ondersteunen met vulstukjes.
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Hoi Viepert,

Ik had wel het e.a. gevonden over ingewikkelde 'jigs', maar de gaten opvullen werkt vast ook al afdoende.

Die vulstukjes voorkomen dan dat het hout doorbuigt en het stijf door de bank rolt? Die oplossing is eigenlijk best wel geniaal in zijn simpelheid!
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Als je die vulstukjes niet gebruikt dan gaat hij wringen door de bank. Hij haalt er wel materiaal vanaf maar hij kopieert dan de onderkant als het ware. Met de vulstukjes blijft hij strak liggen op de mdf plaat en vlakt hij echt de bovenkant.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik weet niet wat je budget is, maar als het haalbaar zou ik hier eens naar kijken.
http://www.woodworking.nl/showthread.php?21711-Te-Koop-Lurem-Jr-Combinatie-machine
Mijn vader had een Lurem combi (niet deze, maar vergelijkbare afmetingen). Een heel fijne en nauwkeurige machine. De vraagprijs lijkt me zeker niet te hoog.
Een handschaaf (ik veronderstel toch geen electrische) hoeft niet veel te kosten. Voor 20 euro vindt je een behoorlijk stuk gereedschap.
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Ga ik even naar kijken! Budget technisch moet ik eerst nog een mobiele zaagtafel aanschaffen. Even kijken wat er daarna overblijft.

Handschaven heb ik gelukkig al!

- - - Updated - - -

Vaak worden de vulstukjes op zijn plaats gehouden met hot glue / lijmpistool.

En deze "planer sled" vond ik wel knap gevonden: https://www.youtube.com/watch?v=XrUcHUqTSyM

Succes!

Dankje! Mooi youtube kanaal trouwens. Weer een abonnement erbij...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.