PDA

Bekijk Volledige Versie : imbusboutjes NOVA-chuck gevraagd

Berm
02-06-17, 12:41
Ik heb een oude NOVA chuck (Titan). Alle bekken van Teknatool/Nova zijn uitwisselbaar en zitten allemaal met dezelfde kleine imbusboutjes vast. Bij mij is van 2 boutjes het schroefdraad zwaar beschadigd, de klauwkop zelf gelukkig niet.

Bij een gerenommeerde ijzerwaren zaak in den Bosch vertelden ze mij dat deze boutjes in een speciale serie vervaardigd worden, dus niet bij hun verkrijgbaar zijn, helaas. Exacte passing is noodzakelijk, dus precies passende boutjes met goed schroefdraad.

Vraag heeft iemand nog een paar van die boutjes over voor mij ?

Piet Groeneweg
02-06-17, 13:18
Bij Baptist.
Maar misschien eerst even bellen of ze voor alle NOVA chucks echt allemaal hetzelfde zijn.
https://www.baptist.nl/houtbewerkers/houtdraaien/opspansystemen-supernova2-en-nova-g3/reserveonderdelen-tbv-nova-g3-en-supernova2-chucks

zwaluwstaart
02-06-17, 14:34
Ik heb hetzelfde probleem gehad, opgelost door de kop van nieuwe standaard boutjes iets kleiner te vijlen.
Door een boutje in een passend moertje te schroeven en op te spannen in een boorkop, daarna zachtjes laten draaien en er een vijl erop te houden.

Berm
02-06-17, 16:19
Thx heren, hier heb ik wat aan :-)

dopeling
02-06-17, 16:27
Is artikel 24200 bij Baptist wat je nodig hebt?

Berm
02-06-17, 18:22
Ja, die boutjes heb ik nodig.

handig18
02-06-17, 21:02
De originele boutjes zijn waarschijnlijk ook sterker (10,.. tegen 8,8).
lk heb er ook enkele in de draaibank gezet en afgevijld.

Wim Kluck
02-06-17, 21:29
Ik weet niet of die gedachte juist is. Als het boutje te hard is zou de schroefdraadin de chuck beschadigen en dat wel je niet.

teus
02-06-17, 22:38
als je gaat zoeken, kan het helpen om ook de exacte maat te vermelden... diameter en stap...

Berm
02-06-17, 23:43
Inderdaad. Ik denk dat ik ze nu even bij baptist haal en daarna zelf namaak.

Toxiq
03-06-17, 00:07
Ik denk dat Spinningwheels die wel voor je kan maken/aanpassen

Als je de basisboutjes zoekt en naar hem stuurt met 1 originele kom je daar vast wel uit
Stuur me maar een PB als je ze zijn nummer wil (mits hij zelf al reageert hier)

handig18
03-06-17, 17:31
Ik weet niet of die gedachte juist is. Als het boutje te hard is zou de schroefdraadin de chuck beschadigen en dat wel je niet.
Hoeft niet harder te zijn, maar de treksterkte is 1000N/mm2 tegen 800N/mm2.
Ook de rekgrens is aanzienlijk hoger 900N/mm2 tegen 640N/mm2

Berm
03-06-17, 18:10
Dankjullie voor de waardevolle info. Ik heb vandaag een setje movaboutjes bij baptist gehaald. Het zijn er 8. Ze passen prima, zowel op de titan chuck als op de patriot van Sorbo .

henkverhaar
04-06-17, 13:30
Dankjullie voor de waardevolle info. Ik heb vandaag een setje movaboutjes bij baptist gehaald. Het zijn er 8. Ze passen prima, zowel op de titan chuck als op de patriot van Sorbo .

Dat laatste kan kloppen - da's een regelrechte 'imitatie' van de SuperNova2... ;-) Ik neem overigens aan dat je Sorby bedoelt...