Vlak Aan De Bank

P

Pel

Guest
Ik heb me een tijd geleden ook twee rei latjes gemaakt, het valt me op Caspar dat je de reischaaf op zijn kant legt, dat zie je niet vaak meer. Ik heb het ook zo aangeleerd en kan niet anders, automatisme, evenals een beitel met de vouw kant op de werkbank leggen. Het preekwoord, scherp gereedschap is het halve werk gaat bij jou zeker ook op, zo te zien.

Groet Pel.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Ik heb me een tijd geleden ook twee rei latjes gemaakt, het valt me op Caspar dat je de reischaaf op zijn kant legt, dat zie je niet vaak meer. Ik heb het ook zo aangeleerd en kan niet anders, automatisme, evenals een beitel met de vouw kant op de werkbank leggen. Het preekwoord, scherp gereedschap is het halve werk gaat bij jou zeker ook op, zo te zien.

Groet Pel.

Ik heb daarbij ook nog geleerd om bij terug halen je schaaf op te tillen zodat het mes nergens tegen aan komt.............
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Ik heb me een tijd geleden ook twee rei latjes gemaakt, het valt me op Caspar dat je de reischaaf op zijn kant legt, dat zie je niet vaak meer. Ik heb het ook zo aangeleerd en kan niet anders, automatisme, evenals een beitel met de vouw kant op de werkbank leggen. Het preekwoord, scherp gereedschap is het halve werk gaat bij jou zeker ook op, zo te zien.

Groet Pel.

Mooi is dat toch!? Het is een soort van respect voor het werk en het gereedschap die dit mogelijk maakt. Als je een dag lang aan het schaven bent telt alles mee. Zo heb ik mijn werkbank naar originele hoogte verlaagt, hetgeen veel meer mogelijkheden bied om je lichaam effectief te gebruiken.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Ik heb daarbij ook nog geleerd om bij terug halen je schaaf op te tillen zodat het mes nergens tegen aan komt.............

Ja daar heb je gelijk in! Ik was me er de hele dag van bewust, maar het is nog niet altijd automatisme en in het filmpje vergat ik het te doen. Zeker niet met zo'n zware rijschaaf. Ik haalde de schaaf terug op zijn kant, dan hoef je hem niet op te tillen.
 
Ik heb me een tijd geleden ook twee rei latjes gemaakt, het valt me op Caspar dat je de reischaaf op zijn kant legt, dat zie je niet vaak meer. Ik heb het ook zo aangeleerd en kan niet anders, automatisme, evenals een beitel met de vouw kant op de werkbank leggen. Het preekwoord, scherp gereedschap is het halve werk gaat bij jou zeker ook op, zo te zien.

Groet Pel.

:) +1
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Ik heb me een tijd geleden ook twee rei latjes gemaakt, het valt me op Caspar dat je de reischaaf op zijn kant legt, dat zie je niet vaak meer. Ik heb het ook zo aangeleerd en kan niet anders, automatisme, evenals een beitel met de vouw kant op de werkbank leggen. Het preekwoord, scherp gereedschap is het halve werk gaat bij jou zeker ook op, zo te zien.

Groet Pel.

Ik had het vreemd gevonden als hij dat niet gedaan had :)
 
P

Pel

Guest
@Piet, als je naar filmpjes kijkt You Tube, daar wordt de schaaf bijna altijd met de zool op de werkbank gezet, zelfs in Veritas en Lie Nielsen filmpjes waar ze hun dure schaven aanprijzen.

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
ik heb een foto van mijn reilatjes gemaakt, de latjes zijn van eikenhout, hoewel ik ze liever van beukenhout had gemaakt maar dat had ik niet voorradig, ze zijn toch recht gebleven. De latjes heb ik gemaakt naar het voorbeeld van Paul Sellers, https://www.youtube.com/watch?v=EToMNxJ4-vw het voorste latje is ingelegd met mahoniehout, het achterste latje had ik ook met mahoniehout fineer ingelegd, wat achteraf gezien fout was. Het contrast was te weinig, vandaar dat ik ze wit geschilderd heb, nu zie je het kleinste minieme verschil al.

Groet Pel.

reilatjes.jpg

reilatjes 2.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ziet er zo rustig uit Caspar, ik ben jaloers! Ik ben altijd veel meer aan het "werken". En ja, mijn beitels zijn scherp!

Ik weet dat het in bepaalde kringen traditie is om de schaaf op zijn kant te leggen. Ik heb dat altijd heel raar gevonden. Als je de schaaf op zijn zool zet is de beitel goed beschermd. Zo als hij daar ligt met de beitel open en bloot kan je er veel sneller tegen aan stoten met een ander stuk gereedschap (deuk in de snijkant) of met je hand (deuk in je hand). Als de snede van je beitel er niet tegen kan om stilletjes op de werkbank te rusten dan is er iets mis met je werkbank, of met het staal van je beitel natuurlijk. Het is op zich wel aan te raden om bij het terughalen van de schaaf de druk er af te halen. Ik weet echter niet of het een meetbaar verschil in scherpte oplevert.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Hier zijn twee videotjes van mij. Ik was bezig mezelf te filmen om te kijken waar het niet zo lekker ging. De eerste is met een jackplane, voorloper (scroll gerust door, je hoeft geen 4 minuten toe te kijken!). Best wel dikke krullen. Maar je kan zien dat ik heel hard sta te werken. Wat eigenlijk fout gaat is dat ik niet goed achter de schaaf sta. Ik sta min of meer ernaast en doe alle werk met mijn armen.


De tweede is al veel beter. Het is de zelfde plank, nu met de tryplane (een soort korte reischaaf). Hier zet ik wel mijn lichaams gewicht in. Overigens ik let in deze videos alleen maar op hoe ik de schaaf over de plank duw. Niks optillen bij het terughalen of op zijn zijkant leggen :D

 
Laatst bewerkt:

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
waarom een schaaf op zijn kant leggen? Het lijkt mij dat dat alleen maar nodig is om het oppervlakte waar je de schaaf (met de beitel naar beneden) op zet niet beschadigd mag/kan worden. De schaaf zelf zou nooit beschadigd kunnen worden door hem met de beitel bovenop hout te zetten want in dat geval zou je met de schaaf ook niet een oppervlakte kunnen schaven. Dat lijkt mij een kwestie van logisch nadenken. Maar ik ben me er van bewust dat de mens vol zit van gewoontes die nogal eens meer kracht hebben dan gezond verstand.
 
P

Pel

Guest
@Seek, ik denk dat je er iets verkeerd voor staat, punt een, je bent behoorlijk lang daarom twijfel ik of jou werkbank de goede hoogte heeft? Met het schaven lijkt het net of je de schaaf meer voor het lichaam houd, als er naast, zo kun je geen kracht zetten. Probeer je houding te veranderen door de schaaf op het werkstuk en vooruit te duwen vanuit de heup. Moeilijk uit te leggen, maar kijk naar het filmpje van Caspar hoe hij er achter staat, jij staat meer voor de schaaf, succes.

Groet Pel.
 

tuoh

Oud hout
waarom een schaaf op zijn kant leggen? Het lijkt mij dat dat alleen maar nodig is om het oppervlakte waar je de schaaf (met de beitel naar beneden) op zet niet beschadigd mag/kan worden. De schaaf zelf zou nooit beschadigd kunnen worden door hem met de beitel bovenop hout te zetten want in dat geval zou je met de schaaf ook niet een oppervlakte kunnen schaven. Dat lijkt mij een kwestie van logisch nadenken. Maar ik ben me er van bewust dat de mens vol zit van gewoontes die nogal eens meer kracht hebben dan gezond verstand.

Hele generatie's houtbewerkers hebben het van bij de opleiding zo meegekregen, en kwam je daarna in een atelier te staan dan werd dat je ook nog eens ingepeperd door de oude vaklui daar.
Een schaaf met het mes op de bank of een beitel met de vouw naar boven leggen op de werkbank, dat zijn voor een houtbewerker "doodzonden", dat doe je niet, ongeacht of het nodig is of niet:p
Zelf leg ik mijn schaven zelden of nooit op hun kant, heb wel altijd een latje op de werkbank liggen waar de schaven met het voorste deel op rusten, zo is het mes ook vrij van de tafel. Dat gebeurt gewoon instinctief omdat het er zo diep zit ingeprent.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
@Seek, ik denk dat je er iets verkeerd voor staat, punt een, je bent behoorlijk lang daarom twijfel ik of jou werkbank de goede hoogte heeft? Met het schaven lijkt het net of je de schaaf meer voor het lichaam houd, als er naast, zo kun je geen kracht zetten. Probeer je houding te veranderen door de schaaf op het werkstuk en vooruit te duwen vanuit de heup. Moeilijk uit te leggen, maar kijk naar het filmpje van Caspar hoe hij er achter staat, jij staat meer voor de schaaf, succes.

Groet Pel.

Pel, ik snap je advies even niet (en wil best wat leren). Eerst schrijf je dat ik de schaaf voor me hou, daarna dat ik zelf voor de schaaf sta?
En bedoel je het eerste of het tweede filmpje?

Mijn werkbank is inderdaad niet de hoogste, en het helpt niet dat mijn klompen ook zo hoog zijn. Iets meer door de knieen zakken dan maar.
 
P

Pel

Guest
Doe die klompen maar eens uit, en trek eens schoenen aan, je staat m.i. te hoog of de bank te laag? Je houd in het eerste filmpje de schaaf eigenlijk voor je buik, zo kun je geen kracht zetten. Het tweede filmpje was al wat beter, het is wat moeilijk uit te leggen, ik meen mij te herinneren dat timmerman Koos ook een filmpje heeft gemaakt over schaven en de houding?
https://www.youtube.com/watch?v=d4x1AtMTegw

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
P

Pel

Guest
waarom een schaaf op zijn kant leggen? Het lijkt mij dat dat alleen maar nodig is om het oppervlakte waar je de schaaf (met de beitel naar beneden) op zet niet beschadigd mag/kan worden. De schaaf zelf zou nooit beschadigd kunnen worden door hem met de beitel bovenop hout te zetten want in dat geval zou je met de schaaf ook niet een oppervlakte kunnen schaven. Dat lijkt mij een kwestie van logisch nadenken. Maar ik ben me er van bewust dat de mens vol zit van gewoontes die nogal eens meer kracht hebben dan gezond verstand.

De reden om de schaaf op zijn kant te leggen was, omdat op de werkbank vaak van alles ligt voor je het weet zet je de schaaf met de beitel op metaal. Als de schaaf met de zool op de werkbank staat en er wordt op de bank getimmerd dan hobbelt je schaaf met de beitel over de werkbank, je stond vaak met meerdere timmerlui aan een werkbank of tafel. Zo heb ik het geleerd op de ambachtschool.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.